Siedmioro Bus Guru 2023 na TRANSEXPO. Zobacz, kogo nagrodziliśmy
Już jutro, 16 października 2024, podczas targów TRANSEXPO w Kielcach po raz pierwszy zostaną wręczone prestiżowe nagrody „Bus Guru 2023”.
Wydarzenie to jest wyjątkowym hołdem dla osób, które wniosły ogromny wkład w rozwój branży autobusowej w Polsce. Gala, będąca częścią większej uroczystości, podczas której przyznawane będą także nagrody „Polski Bus 2023”, ma na celu wyróżnienie zarówno innowacyjnych pojazdów, jak i kluczowych postaci stojących za sukcesami polskiego rynku transportu publicznego. Zapraszamy wszystkich d16 października do sali Omega Centrum Kongresowego o godzinie 16:00. Do zobaczenia!
Spis treści:
- Kiedy odbędzie się gala wręczenia nagród „Bus Guru 2023” i gdzie?
- Jakie osoby zostaną wyróżnione podczas gali za wkład w rozwój branży autobusowej w Polsce?
- Co wyróżnia nagrody „Bus Guru” w porównaniu do innych nagród w branży transportowej?
Czym są nagrody Bus Guru?
Jak tłumaczy Aleksander Kierecki redaktor naczelny portalu Transinfo.pl, nagrody Bus Guru mają na celu docenienie nie tylko technologicznych innowacji, ale przede wszystkim osób, które przez lata kształtowały polską branżę autobusową.
-„Chcemy im po prostu złożyć hołd za to, co wnieśli i jak ukształtowali polski rynek autobusów – dzisiaj szósty rynek w Europie” – podkreśla Kierecki. Ta nowa kategoria nagród wyróżnia się wśród innych, ponieważ docenia ludzi, którzy za kulisami podejmują kluczowe decyzje, często bez większego rozgłosu.
Podczas gali wyróżnieni zostaną pionierzy i liderzy branży, którzy na przestrzeni lat zmieniali polski rynek autobusowy. Wśród laureatów znajdą się m.in.:
- Barbara Langner, była dyrektor MZK Zielona Góra, odpowiedzialna za zakup 43 autobusów elektrycznych oraz modernizację całej infrastruktury ładowania. Jej wkład w rozwój transportu elektrycznego w Polsce jest nieoceniony.
Ponieważ o wieku kobiet się nie mówi, można rzec krótko, że niemal całe swoje zawodowe życie poświęciła MZK Zielona Góra. Krótki epizod przed podjęciem pracy w MZK, stanowiło zatrudnienie w Zakładach Budowy Nadwozi Samochodowych w Kożuchowie. W swojej pracy zawodowej zawsze miała dalekosiężne wizje, chociaż, kierując zakładem budżetowym musiała przekonać do swoich pomysłów wiele osób, nie tylko decydentów, ale i radnych. Wśród jej sukcesów było uruchomienie jako w pierwszym mieście w Polsce, systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Równie prędko pojawiły się na przystankach pierwsze automaty biletowe z funkcją wydawania reszty. Niewątpliwie największym sukcesem był zakup 43 autobusów elektrycznych wraz z całą infrastrukturą obejmującą sieć 11 stacji szybkiego ładowania. Obecnie MZK Zielona Góra jest spółką o najwyższym wskaźniku udziału autobusów elektrycznych w całej flocie pojazdów. Dla Pani Barbary zawsze najważniejsi byli ludzie. Starała się im stworzyć jak najlepsze warunki pracy i odpowiednią atmosferę. Dzięki temu wraz z zakupem nowego taboru, postanowiła od podstaw wybudować nowoczesne zaplecze techniczne. Dodatkowo, MZK w Zielonej Górze jest jedynym przedsiębiorstwem w naszym kraju, w którym zadaszono cały plac postojowy dla autobusów. Poza pracą w MZK przez wiele lat, była członkiem Rady Nadzorczej IGKM, gdzie reprezentowała głównie interesy małych i średnich firm przewozowych.
- Wiesław Cieśla, który przez lata kierował działem sprzedaży w Jelczańskich Zakładach Samochodowych, a później współtworzył sukces marki Solaris, wprowadzając innowacyjne rozwiązania, w tym autobusy elektryczne.
Któż nie zna Pana Wiesława? Postać historyczna. Przez wiele lat kierował działem sprzedaży autobusów w Jelczańskich Zakładach Samochodowych. To właśnie za jego czasów, wprowadzono do produkcji jeden z najpopularniejszych autobusów niskowejściowych w Polsce – Jelcz M121 M. To jego pierwsza rewolucja, gdy polscy przewoźnicy na masową skalę zaczęli kupować autobusy niskowejściowe i niskopodłogowe. Po zmianach własnościowych, nowe kierownictwo Jelcza miało zupełnie nowy pomysł na sprzedaż autobusów. Doświadczeni pracownicy, zostali zastąpieni przez młodych ludzi, nie słuchających klientów. Zmiany personalne w Jelczu, od razu wykorzystał Krzysztof Olszewski, który ściągnął z miejsca Wiesława Cieślę do Solarisa. Zdanie nie było łatwe, gdyż chodziło nie tylko o sprzedaż pojazdów, lecz również o wykreowanie nowej marki. Początkowo MPK-i podchodziły do nowego wyrobu z dużą rezerwą. Gdy klienci przekonali się do Urbino, sprzedaż ruszyła szeroką falą. To była kolejna rewolucja w życiu zawodowym naszego laureata. Ostatnią rewolucją było rozpoczęcie sprzedaży autobusów z napędem elektrycznym. Podczas licznych konferencji i komisji, Wiesław tłumaczył klientom zależności pomiędzy pojemnością pojazdu, a pojemnością baterii trakcyjnej, rodzaje systemów ładowania itp. Nie tylko przygotowywał strategię sprzedaży, lecz również kształcił swoich następców, znanych w środowisku autobusowym.
- Andrzej Jaworski – jeden z pionierów sprzedaży autobusów w Polsce. Jego kariera rozpoczęła się w latach 80., kiedy zakładał spółkę SOVPOLDA, a później wprowadzał na polski rynek autobusy szwedzkiej marki Scania.
Rozpoczął karierę sprzedawcy w 1987 roku. Gdy na polskim rynku zaczęły zachodzić zmiany ustrojowe, był jednym z założycieli spółki SOVPOLDA, specjalizującej się w sprzedaży i leasingu autobusów DAB. Aby ominąć regulacje, skutecznie blokujące import nowych pojazdów, przygotowywał się do uruchomienia montażu przemysłowego autobusów przy współpracy z MZK Koszalin. W połowie lat dziewięćdziesiątych, wraz ze sprzedażą zakładów DAB-a, szwedzkiemu koncernowi Scania, Andrzej Jaworski przejął kierownictwo nad polską siecią sprzedaży szwedzkich autobusów. Przez wiele lat walczył o prymat w segmencie autobusów turystycznych. Gdy w 2002 roku organizował w Poznaniu premierę Irizara PB, powiedział, że najbardziej żałuje, iż z powodu zbyt wysokiej ceny, nie ma szans sprzedać tego autobusu polskim firmom. Jeszcze tego samego dnia odebrał zamówienia na 4 pojazdy tego typu. W pracy był tak aktywny, że po przejściu Andrzeja na zasłużoną emeryturę, Scania podjęła decyzję o zamknięciu swojego zakładu produkcyjnego w Polsce.
- Krzysztof Knapik – mistrz pracy organicznej, który przez wiele lat zarządzał zakładami komunikacyjnymi w Sosnowcu i Bielsku-Białej. Wprowadził do tych miast nowoczesne rozwiązania, takie jak zakup nowoczesnych autobusów czy przekształcenie zakładów w spółki prawa handlowego.
Mistrz pracy organicznej. Przez wiele lat swojego zawodowego życia kierował zakładami komunikacyjnymi w Sosnowcu i w Bielsku-Białej. Pracę rozpoczął w zakładzie komunikacyjnym nr 8 Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Katowicach. Lata dziewięćdziesiąte to ciężki okres komunalizacji przedsiębiorstw, powstałych w wyniku podziału wielkiego przedsiębiorstwa państwowego. Przez wiele lat, gminy na terenie których działały PKM-y nie były zainteresowane przejęciem majątku. Koniec końców powołano do życia PKM Sosnowiec. To właśnie tu, Krzysztof Knapik zorganizował duży przetarg, w ramach którego zakupiono niemal 100 egzemplarzy autobusów Jelcz M121M i Solaris Urbino 15. Na przełomie wieków, nasz laureat trafił do stolicy Beskidów, gdzie przygotował przekształcenia organizacyjne zakładu budżetowego w spółkę prawa handlowego. Podobnie jak pozostali laureaci, starał się stworzyć warunki rozwoju swoim pracownikom.
- Laszlo Rakasz – legenda branży autobusowej. W latach 70. współpracował z węgierską marką Ikarus, a następnie kierował sprzedażą autobusów w MAN i Evobus Polska. Był pionierem na rynku autobusów wielkopojemnych w Polsce.
Swoim zawodowy życiem pokazał, że potrafi sprzedać każdy typ autobusu. W latach siedemdziesiątych rozpoczął pracę w węgierskim Ikarusie. To dynamiczny okres rozwoju marki w naszym kraju. O ile do lat siedemdziesiątych, autobusy Ikarus były głównie eksploatowane na Śląsku, w Częstochowie, Bielsku-Białej i Łodzi, o tyle pod koniec tej dekady, Ikarusy serii 200 stały się trzonem autobusów wielkopojemnych w Polsce. Potrafił sprzedać autobusy przyjmując w rozliczeniu węgiel, małe fiaty lub inne dobra. Wraz z przemianami gospodarczymi był jednym ze współautorów montażu przemysłowego, realizowanego przez IGKM. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych zaczął kierować polskim oddziałem sprzedaży autobusów w niemieckim koncernie MAN. Kolejne przemiany organizacyjne spowodowały, że w 2004 roku, Laszlo rozpoczął pracę w Evobus Polska, kierując sprzedażą autobusów miejskich. Pracując w obydwu globalnych koncernach, pokazywał jak różne są uwarunkowania związane z pracą przewoźników w Europie Zachodniej oraz w Europie Centralnej. Zawsze w swojej pracy potrafił ukazywać wpływ uwarunkowań makro na działanie sektora komunikacji miejskiej.
- Eugeniusz Szymonik – wizjoner transportu publicznego, założyciel firmy Rapit, która z sukcesem konkurowała z PKS, oraz były prezes Mobilis, który wprowadził na warszawskie ulice setki nowoczesnych autobusów. Próbował również reaktywować legendarne marki Autosan i Ikarus.
Człowiek wizjoner. W realizowanych projektach widzi znacznie więcej niż inni. Zaczynał niepozornie - od obsługi linii pracowniczych i bezpłatnej linii marketowej. Zakładając firmę Rapit, pokazał, że także prywatni przewoźnicy mogą zbudować system regularnych połączeń o dużej częstotliwości, skutecznie konkurujący z PKS. Potem był Mobilis i wygrany kontrakt z ZTM Warszawa. W efekcie tego kontraktu pierwsze 1 00 Solarisów trafiło na ulice stolicy, jeszcze przed słynnym kontraktem Solarisa z MZA. Nowa firma rozwijała się tak szybko, że zainteresowały się nią duże globalne firmy przewozowe. Ale Mobilis to nie tylko komunikacja miejska, lecz również komunikacja międzymiastowa i przejęcie wielu lokalnych firm w województwie mazowieckim. Ponad dekada prób naprawy ich sytuacji pokazała, że bez zmian systemowych w żaden sposób nie można stworzyć porządnego systemu transportu regionalnego. Po osiągnięciu wieku emerytalnego poszukiwał nowych wyzwań. Jednym z nich była próba reaktywacji Autosanu. Efektem jego działań była dostawa przegubowych autobusów na LNG dla MZA Warszawa oraz przywrócenie do stanu używalności autobusów hybrydowych w Częstochowie. Po rozstaniu z Autosanem podjął próbę reaktywacji marki Ikarus w Polsce.
- Wojciech Tulibacki – wieloletni prezes MPK Poznań, który zrewolucjonizował poznański transport publiczny, inwestując w nowoczesną flotę autobusową i tramwajową, w tym w autobusy wodorowe. Był również kluczową postacią w rozwoju marki Moderus, zajmującej się produkcją tramwajów.
Wszystkie funkcje pełnione przez niego należy poprzedzić przymiotnikiem "wieloletni". Zaczynał od informatyzacji MPK Poznań, gdy komunikacja z komputerem odbywała się za pomocą kart dziurkowanych. Potem kierował Działem Ekonomicznym i musiał udowodnić, że warto jest inwestować w nowoczesny tabor niskopodłogowe, płacąc za niego w DEM, dwa razy więcej niż za wysokopodłogowe jelcze i ikarusy. Zostaje Dyrektorem, a następnie Prezesem firmy na kolejne ćwierć wieku. Lista jego projektów jest bardzo długa. M.in. podpisanie 1 5-letniego kontraktu z miastem na lata 2009-2024, budowa nowoczesnej zajezdni tramwajowj na 1 50 jednostek, z systemem automatycznego zarządzania ruchem, stworzenie z powodzeniem marki Moderus, zakup i wdrożenie do eksploatacji autobusów wodorowych. Inwestuje nie tylko w infrastrukturę, lecz również w ludzi i dba o ich rozwój. Działał w interesie transportu zbiorowego na forum krajowym, będąc przez wiele lat Przewodniczącym Rady Nadzorczej IGKM oraz cały czas Prezesem Wielkopolskiego Oddzia}u SITK.
Do zobaczenia jutro!
Wszystkim Bus Guru gratulujemy i dziękujemy za wszystkie lata wspaniałej pracy na rzecz polskiego transportu publicznego! A wszystkich zainteresowanych zapraszamy na galę! To nie tylko okazja do poznania historii osób, które kształtowały polski rynek transportowy, ale także szansa na zobaczenie, jak innowacyjne technologie zmieniają przyszłość transportu publicznego. W ramach uroczystości „Polski Bus 2023” nagrodzone zostaną także najlepsze autobusy w czterech kategoriach.
Komentarze