Scania z drugą fabryką w Polsce. Kobylnica z podwoziami i Northvolt Gdańsk z bateriami
18 lutego szwedzki producent baterii Northvolt poinformował o sprzedaży fabryki w Gdańsku. Nabywcą jest producent pojazdów użytkowych, w tym podwozi autobusowych – Scania.
Przypomnijmy – szwedzki koncern posiadał w naszym kraju dwa główne zakłady produkcyjne zlokalizowane w Słupsku i Kobylnicy. Pierwszy z nich, działający od 1992 roku, specjalizował się w produkcji kompletnych autobusów miejskich i międzymiastowych. Jednak w maju 2023 roku firma ogłosiła decyzję o zamknięciu tej fabryki z powodu zmian w globalnej strategii oraz spadku popytu na autobusy. Produkcja została wygaszona do końca I kwartału 2024 roku, co skutkowało zwolnieniem 847 pracowników. Drugi zakład, zlokalizowany w Kobylnicy koło Słupska, koncentruje się na produkcji podwozi typu K dla autobusów i kontynuuje swoją działalność bez zmian. O problemach Northvolt pisaliśmy już w wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Kto według doniesień „Svenska Dagbladet” jest nabywcą fabryki Northvolt w Gdańsku?
- Jaki był główny powód decyzji Northvolt o sprzedaży zakładu w Gdańsku?
- Jakie konsekwencje dla pracowników w Gdańsku przewiduje transakcja sprzedaży fabryki?
Sprzedaż Northvolt
Jak podkreślił koncern Northvolt w przesłanym PAP oświadczeniu, „wiodąca grupa przemysłowa” zamierza nabyć Northvolt Systems Industrial, w tym fabrykę przy ul. Elbląskiej w Gdańsku. Nie podano nazwy kupującego.
Dziennik „Svenska Dagbladet” napisał jednak, że nabywcą jest producent ciężarówek Scania, a kwota transakcji nie przekroczyła 100 mln koron (8,9 mln euro). Według gazety to dużo mniej niż 1,6 mld koron, czyli kwota, jaką Northvolt zainwestował w budowę fabryki od 2021 roku.
Transakcja ta jest częścią restrukturyzacji Northvolt i ma na celu wzmocnienie pozycji Scanii w obszarze elektromobilności, gdzie wyraźnie rośnie zapotrzebowania na pojazdy z napędami alternatywnymi.
Działający w Sztokholmie oraz Gdańsku Northvolt System Industrial zajmuje się opracowywaniem i produkcją systemów bateryjnych dla przemysłu ciężkiego i specjalistycznych maszyn pozadrogowych, np. dla górnictwa. Jak przekazała PAP rzeczniczka firmy w Polsce, Anna Sobolewska w Gdańsku zatrudnionych jest obecnie ok. 150 osób. W tym mieście jesienią ubr. Northvolt przeprowadził zwolnienia w związku z zamknięciem zakładu magazynów energii przy ul. Andruszkiewicza.
Kontynuacja produkcji
W komunikacie podkreślono, że transakcja między Northvolt a kupującym obejmie „przeniesienie wszystkich niezbędnych zasobów, pracowników i umów potrzebnych do zapewnienia płynnej kontynuacji działalności w biznesie przemysłowym”. „Dlatego też, po przejęciu, operacje Northvolt Systems Industrial będą kontynuowane, a zamówienia zakontraktowane na rok 2025 zostaną zrealizowane zgodnie z planem” – zaznaczono.
Koncern Northvolt od ubr. jest pogrążony w kryzysie na skutek m.in. spadku zamówień ze strony producentów samochodów, którzy zmienili swoje plany dotyczące produkcji samochodów elektrycznych. Wcześniej zakładano, że elektryfikacja będzie postępować szybciej. Inny powód to konkrencja ze strony Chin. W Szwecji Northvolt zwolnionił już 1,6 tys. osób, w tym 1 tys. w głównej fabryce ogniw w Skelleftea na północy kraju.
W ubr. Northvolt złozył wniosek o reorganizację na podstawie Rozdziału 11 w Stanach Zjednoczonych. Ma to pozwolić firmie na uzyskanie dostępu do nowych źródeł finansowania i kontynuację działalności.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze