Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Scania rozpoczyna dostawy elektrobusów w Szwecji. Z nadwoziami Higer i Irizar

infobus
29.05.2025 07:03
0 Komentarzy

Latem 2025 Scania rozpocznie realizację zamówienia na autobusy elektryczne dla gminy Åre – regionu w północnej Szwecji, gdzie temperatura w ciągu roku potrafi się zmieniać o ponad 60°C.

Na „pierwszy ogień” pójdą elektrobusy Scania-Higer Fencer f1, a potem lokalną flotę uzupełnią trzyosiowe elektrobusy Scania Irizar i3. Nowe pojazdy powstają na modułowej platformie bateryjnej Scanii, zaprezentowanej jesienią 2023 roku, a teraz poszerzonej o wersję trzyosiową. O tej nowej elektromobilnej bazie pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie modele autobusów elektrycznych trafią do gminy Åre w ramach zamówienia realizowanego przez Scanię i Connect Bus?
  2. W jaki sposób nowe elektrobusy Scanii zostały przystosowane do warunków klimatycznych północnej Szwecji?
  3. Jakie są dostępne pojemności baterii w elektrobusach Scanii i jakie parametry zasięgu oraz żywotności im odpowiadają?
Elektromobilność od Scanii: nowe autobusy trafią do Åre
Elektromobilność od Scanii: nowe autobusy trafią do Åre

Dla Connect Bus

Zamówienie z Åre, zrealizowane we współpracy ze skandynawskim operatorem Connect Bus i lokalnym dealerem Berners, obejmuje 14 elektrycznych autobusów o niskim wejściu. Na początek trafią tam dwa egzemplarze dwuosiowe Scania-Higer Fencer f1 z czterema pakietami bateryjnymi. Następnie dołączą trzyosiowe Scania-Irizar i3, z pięcioma zestawami akumulatorów. Wszystkie pojazdy będą zasilane energią z lokalnych elektrowni wodnych, co czyni cały projekt całkowicie bezemisyjnym.

Nowe elektrobusy mają pracować zarówno w ruchu miejskim, jak i podmiejskim. Dzięki konstrukcji dostosowanej do warunków klimatycznych północnej Skandynawii, pojazdy są przystosowane do funkcjonowania zarówno przy +30°C latem, jak i -30°C zimą.

– „Wsłuchaliśmy się w potrzeby rynku i stworzyliśmy platformę elektrobusów odpowiadającą współczesnym wyzwaniom transportowym” – powiedziała Anna Ställberg, szefowa działu Urban Solutions w Scanii.

Elektromobilność od Scanii: nowe autobusy trafią do Åre
Elektromobilność od Scanii: nowe autobusy trafią do Åre

Zrównoważony transport

Scania podkreśla, że jej platforma e-busów to nie tylko pojazdy – to kompleksowe rozwiązanie mobilności elektrycznej, obejmujące serwis, zarządzanie flotą, finansowanie oraz doradztwo przy planowaniu infrastruktury ładowania. Scania może nawet zapewnić warsztat serwisowy na miejscu u operatora.

Pojazdy są dostępne w konfiguracji 4×2 i 6×2*4, z szerokościami podwozia 2500 mm i 2550 mm, oraz napędami o mocy 240, 270, 300 lub 330 kW, wykorzystującymi zintegrowaną skrzynię 2- lub 4-biegową. Dzięki tym opcjom elektrobusy nadają się zarówno do jazdy miejskiej, jak i trudnego terenu górskiego.

Systemy ADAS, cyfrowy interfejs kierowcy (Smart Dash), funkcje geofencingu oraz bieżące aktualizacje bezprzewodowe – wszystko to sprawia, że pojazdy Scanii są nie tylko przyszłościowe, ale też bezpieczne dla pasażerów i otoczenia.

Scania oferuje konfiguracje z 3, 4 lub 5 zestawami baterii:

  • 267 kWh (240 kWh użyteczne) – zasięg: ~415 km/h ładowania, żywotność: ~675.000 km
  • 356 kWh (320 kWh użyteczne) – zasięg: ~460 km/h, żywotność: ~900.000 km
  • 445 kWh (400 kWh użyteczne) – zasięg: ~485 km/h, żywotność: ~1.125.000 km

Ładowanie odbywa się przez złącza CCS Type 2 – z przodu (do 195 kW / 300 A) lub z tyłu (do 325 kW / 500 A). Czas ładowania (od 5 do 95% SoC) wynosi od około 52 do 73 minut.

– „Zamówienie z Åre to dla nas kolejny krok ku uczynieniu z bezemisyjnego transportu nowego standardu” – komentuje Jonas Kempe, prezes Connect Bus. – „Inwestujemy w zdrowsze środowisko i bardziej zrównoważony system komunikacji publicznej” – dodaje.

Elektromobilność od Scanii: nowe autobusy trafią do Åre
Elektromobilność od Scanii: nowe autobusy trafią do Åre

Komentarze