Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Scania podsumowała autobusowo rok 2024. 50% aktywności na rynkach Ameryki Łacińskiej

infobus
10.03.2025 13:04
0 Komentarzy

Scania w 2024 roku odnotowała dobre wyniki operacyjne i finansowe, kontynuując jednocześnie postęp w zakresie zrównoważonego transportu.

W ramach segmentu autobusowego firma skupiła się na innowacyjnych rozwiązaniach i dostosowaniu swojej oferty do wymagań współczesnej mobilności. Pamiętajmy, że w przypadku Scanii (jak i Volvo) pojęcie „autobus” obejmuje także podwozia, które aktualnie dominują w autobusowym portfolio obu firm.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie były globalne dostawy autobusów i podwozi Scanii w 2024 roku?
  2. Jakie wyzwania związane z elektryfikacją segmentu autobusowego napotkała Scania?
  3. Jakie strategie i rozwiązania Scania wdraża w celu przyspieszenia transformacji w kierunku zrównoważonego transportu?
Scania podsumowała autobusowo rok 2024.
Scania podsumowała autobusowo rok 2024.

Dostawy autobusów i podwozi

  • Dostawy pojazdów : W 2024 roku Scania dostarczyła łącznie 102 069 pojazdów, z czego 5% stanowiły autobusy i autokary.
  • Segment autobusowy: W strukturze globalnych dostaw za rok 2024 roku wygląda tak:
    • 50% pojazdów trafiło na rynek Ameryki Łacińskiej,
    • 30% do Europy,
    • 11% do Afryki i Oceanii,
    • 9% do Azji.
  • Zeroemisyjne pojazdy (ZEV): Scania dostarczyła 266 pojazdów zeroemisyjnych, co oznacza wzrost o 8% rok do roku.
Scania podsumowała autobusowo rok 2024.
Scania podsumowała autobusowo rok 2024.

Zrównoważony Transport

Scania podkreśla znaczenie ekologicznych rozwiązań w segmencie autobusowym, rozwijając technologie napędowe o niższej emisji i wspierając transformację w kierunku transportu neutralnego klimatycznie.

  • Nagrody i wyróżnienia:
    • Scania zdobyła Sustainable Bus Award 2025 w kategorii autokarów za model Scania Touring LBG/LNG, który może być zasilany gazem ziemnym lub biogazem.
    • To rozwiązanie pozwala na stopniowe przejście na odnawialne źródła energii bez konieczności dużych inwestycji w nową infrastrukturę.
  • Elektryfikacja segmentu autobusowego:
    • Scania kontynuuje rozwój elektrycznych autobusów miejskich i międzymiastowych, jednak firma zauważa wyzwania związane z infrastrukturą ładowania i kosztami operacyjnymi.
    • Współpraca z operatorami transportowymi oraz inwestycje w stacje ładowania mają na celu przyspieszenie procesu elektryfikacji.
  • Napędy alternatywne:
    • Scania rozwija autobusy na biopaliwa i gaz ziemny, które stanowią pomostową technologię przed pełną elektryfikacją.
    • Nowe modele pozwalają operatorom zmniejszyć emisję CO₂ o nawet 90% w porównaniu do tradycyjnych autobusów z silnikiem Diesla.
Scania podsumowała autobusowo rok 2024.
Scania podsumowała autobusowo rok 2024.

Wyzwania i Perspektywy

Jak widać, Scania w 2024 roku osiągnęła dobre wyniki w segmencie autobusowym, jednak zmagała się z wyzwaniami związanymi z elektryfikacją i infrastrukturą. Najważniejsze problemy to:

  • Opóźnienia w dostawach: Problemy związane z wdrażaniem nowego oprogramowania i zwiększoną złożonością produkcji elektrycznych pojazdów wpłynęły na tempo dostaw.
  • Brak infrastruktury ładowania: Rozwój pojazdów elektrycznych jest ograniczony przez wolne tempo budowy stacji ładowania.
  • Zwiększające się koszty operacyjne: Inflacja i rosnące ceny surowców wpływają na całkowity koszt posiadania (TCO) elektrobusów, co opóźnia decyzje zakupowe operatorów transportu publicznego.

Mimo to firma ambitne plany w segmencie autobusowym. To:

  • Nowe modele: Rozwój bardziej efektywnych jednostek napędowych i zoptymalizowanych układów hybrydowych oraz elektrycznych.
  • Ekspansja rynkowa: Wzrost udziału w Ameryce Łacińskiej, gdzie Scania jest liderem w segmencie niskoemisyjnych pojazdów miejskich.
  • Rozwój usług cyfrowych: Inteligentne systemy zarządzania flotą, monitoring zużycia paliwa i systemy wsparcia kierowców.
Scania podsumowała autobusowo rok 2024.
Scania podsumowała autobusowo rok 2024.

Komentarze