Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rynek używanych autobusów w Polsce – 07.2023: Koniec wakacji

infobus
29.08.2023 09:03
0 Komentarzy

W lipcu sprowadzono do Polski 286 używanych autobusów, czyli aż o 86 szt. więcej niż rok wcześniej (+43% r/r) i o 66 szt. więcej niż w czerwcu (+30% m/m).

Tym samym „wakacje” na tym rynku zostały oficjalnie zakończone i segment ten znowu zwiększa obroty. Warto porównać te wyniki z danymi za lipiec, czyli pierwsze półrocze br.

Autobusowe podsumowanie

Łącznie od początku roku zarejestrowano 2127 szt. takich pojazdów , co oznacza kontynuację trendu z końcówki zeszłego roku i wysokich wyników od początku roku: w styczniu mieliśmy 305 rejestracji (+26,6% r/r), w lutym 284 (+25,1% r/r), w marcu 387 (+27,7% r/r), a w kwietniu 362 (+26,1% r/r. W maju (283), czerwcu (220) mieliśmy ilościowe spadki, co mogło świadczyć o tymczasowym nasyceniu się rynku (na co m.in. wskazuje czerwcowy „minus” w segmencie turystycznym). To już jednak przeszłość, o czym świadczy lipcowy rezultat (286). Spodziewamy się, że w tym roku autobusy używane przynajmniej powtórzą zeszłoroczny wynik, czyli 3454 szt. Teraz jest 2127 sztuk, więc jak najbardziej ten rezultat jest w zasięgu „używek”.

Dynamika na wtórnym rynku cały czas imponuje swoim tempem, natomiast nie imponuje wiekiem sprowadzanych konstrukcji – od początku roku do Polski sprowadzono 1086 autobusów starszych niż 13 lat, czyli ta zaawansowana wiekowo grupa objęła aż 52% całego importu. Dla porównania – cały rynek nowych autobusów zamknął okres styczeń-lipiec sumą 880 szt. To oznacza, że rynek wtórny jest od niego prawie trzy razy większy.

Pracowity lipiec

Skumulowany wynik po 7 miesiącach na polskim rynku sprowadzanych, używanych autobusów wynosi 2127 rejestracji, co w porównaniu z ubiegłym rokiem oznacza import większy aż o 375 szt. (+21,4% r/r). Patrząc przez pryzmat poszczególnych kategorii funkcjonalnych, lipiec na rynku wtórnym wyglądał następująco:

  • autobusy MINI zanotowały w ostatnim miesiącu poziom 78 szt. i mocny wzrost o 43 szt. (+122,9% r/r). W ciągu 7 miesięcy br. było ich łączne 447 szt. (+76 szt. / +20,5r/r). Tytuł najczęściej importowanego modelu na miejskim wtórnym rynku w tym czasie. otrzymał model Mercedes-Benz Sprinter (164).
  • autobusy miejskie w lipcu zanotowały wynik 16 sztuk, czyli o trzy egzemplarze mniej niż rok wcześniej (-15,3% r/r). Od początku roku takich pojazdów było 181 szt., czyli mamy ich teraz nieznacznie więcej (o 10 szt. / +5,9% r/r). Najbardziej popularny model od początku roku w tej kategorii to Solaris Urbino 12 (17).
  • autobusy międzymiastowe osiągnęły w ostatnim miesiącu poziomu 228 szt. (+48szt. / +26,7% r/r). Od początku roku było to 856 szt. (+186 szt. / +27,8% r/r). Z kolei najczęściej importowany model autobusu tutaj w okresie styczeń-lipiec to Iveco Crossway (132).
  • autobusy turystyczne w lipcu to rejestracje na poziomie 70 szt. (+21 szt. / +42,9% r/r). Od początku roku było to łącznie 560 szt. (+74 szt. / +15,2% r/r). Numerem jeden na turystycznym wtórnym rynku jest autokar Mercedes-Benz Tourismo (3).
  • autobusy szkolne to w lipcu jeden egzemplarz, a skumulowany wynik jest o dwie rejestracje lepszy niż przed rokiem, kiedy mieliśmy jednego „gimbusa” w tym segmencie, a teraz mamy trzy takie pojazdy.
W lipcu sprowadzono do Polski 286 używanych autobusów, czyli aż o 86 szt. więcej niż rok wcześniej (+43% r/r) i o 66 szt. więcej niż w czerwcu (+30% m/m).

Nowe kontra używane

Porównując skumulowane wyniki w okresie styczeń – lipiec br. dla autobusów nowych (880) i używanych (2127) widać wyraźnie, że „górą” jest ta druga grupa. Różnica wynosi aktualnie 1 247 sztuk (+141,7%) i dynamicznie rośnie – w czerwcu br. wynosiła jeszcze 1 111 szt., a na koniec 2022 roku – 2 298 szt. (+66,5%). Z kolei w 2021 r. było to 1 389 szt. (+62,5%). Natomiast w całym 2020 r. używanych autobusów było o 57% więcej niż nowych.

To pokazuje, jak kryzys wywołany pandemią pozytywnie wpłynął na rozwój wtórnego rynku w Polsce. Przewoźnicy szukają tańszych sposobów na odnowę taboru, a rząd nie zapowiada żadnych systemowych zmian, które mogłyby powstrzymać import starszych i nieekologicznych pojazdów.

Oczywiście nadal istnieją duże różnice pomiędzy poszczególnymi segmentami. Największa dysproporcja – na korzyść rynku wtórnego – panuje niezmiennie wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W pierwszej z tych kategorii zarejestrowano od początku 2023 roku 856 pojazdów używanych wobec 37 nowych, natomiast w drugim: 560 używanych autokarów wobec 142 nowych. Po raz pierwszy przewaga na korzyść używanych objęła także segment MINI-busów (447 do 293), gdzie do tej pory panowała odwrotna sytuacja. Ostatni bastion to autobusy miejskie, gdzie cały czas mamy więcej nowych (394 do 181), jednak ta różnica nie jest tak duża, jak jeszcze było to rok czy dwa lata temu.

W lipcu sprowadzono do Polski 286 używanych autobusów, czyli aż o 86 szt. więcej niż rok wcześniej (+43% r/r) i o 66 szt. więcej niż w czerwcu (+30% m/m).

Na czele Euro IV

W okresie styczeń-lipiec 2023 wśród sprowadzonych autobusów dominowały pojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005-2009 (44% udziału). Drugą równie liczną grupę pod względem popularności stanowiły młodsze roczniki z lat 2010-2019 (47% udziału). Trzecią autobusy produkowane w latach 2000-2004 (7% udziału) czyli z emisją spalin na poziomie Euro III.

Najstarszym autobusem zarejestrowanym w tym roku jest model Skoda 706 RTO z 1979 r., sprowadzony w celach kolekcjonerskich.

Z kolei najmłodsze, zarejestrowane pojazdy to 10 sztuk z rocznika 2023 i 11 autobusów z rocznika 2022. Najmłodszymi autobusami były m.in. ZAZ A10, Volkswagen Crafter, Irizar model I6 i MAN TGE.

W lipcu sprowadzono do Polski 286 używanych autobusów, czyli aż o 86 szt. więcej niż rok wcześniej (+43% r/r) i o 66 szt. więcej niż w czerwcu (+30% m/m).

Lista rankingowa marek

Po 7 miesiącach to marka Iveco jest liderem wtórnego rynku z liczbą 647 rejestracji, czyli o 234 szt. więcej niż przed rokiem (+56,7% r/r). Jej udział w rynku zwiększył się w okresie styczeń-lipiec o 6,9 pkt proc. do 30,4%.

Drugie miejsce zajmuje dotychczasowy lider – Mercedes-Benz z wynikiem 512 sprowadzonych pojazdów (+22 szt. /+4,5% r/r). Taki wynik daje marce 24,1% udziału w rynku, co z kolei oznacza spadek o 3,9 pkt proc.

Trzecie miejsce na rynku używanych autobusów sprowadzanych do Polski to cały czas Setra z liczbą 165 rejestracji (-22 szt. / -11,8% r/r) i z udziałem 7,8%. To o 2,9 pkt. proc. mniej niż przed rokiem.

Stawkę najważniejszych graczy na rynku sprowadzanych autobusów do Polski zamykają marki MAN (134) i SOR (93).

Komentarze