Rynek nowych autobusów w Europie po trzech kwartałach 2025. Polska w TOP6
Według danych ACEA, rynek autobusowy w Europie odnotował łączny wzrost o 7,8% w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2025 roku.
W tym czasie zarejestrowano łącznie 37 638 autobusów powyżej 3,5 tony, z czego 24 504 przypadało na napęd wysokoprężny (diesel), 9 346 na autobusy elektryczne, 1 815 na pojazdy hybrydowe, a 1 973 na inne typy napędów (m.in. CNG/LNG).
Rozkład jazdy:
- Jak zmieniła się liczba rejestracji autobusów elektrycznych w Europie w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2025 roku w porównaniu do 2024 roku?
 - Które kraje znalazły się w czołówce rejestracji nowych autobusów ogółem i jakie miejsce zajęła Polska?
 - Dlaczego segment autobusów hybrydowych traci na znaczeniu w porównaniu z elektrobusami i pojazdami gazowymi?
 
Autobusy górą
Po trzech kwartałach 2025 roku łączna liczba nowych rejestracji autobusów na rynkach Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Norwegii, Szwajcarii i Islandii wyniosła 37 638 sztuk. Tym samym rynek autobusowy okazał się jedynym segmentem pojazdów użytkowych, który w tym okresie zanotował wzrost – i to wyraźny, bo aż o 7,8% względem analogicznego okresu w 2024 roku, kiedy zarejestrowano łącznie 34 917 pojazdów. Dla porównania, rejestracje vanów spadły o 8,2%, a ciężarówek o 9,8%. Trend wzrostowy w autobusach wynika głównie z rosnącego zapotrzebowania na zrównoważony transport publiczny oraz intensyfikacji działań samorządów i państw w kierunku dekarbonizacji flot pasażerskich.
Porównanie rynku autobusów w Europie (Q1–Q3 2025 vs. Q1–Q3 2024) wg rodzaju napędu:
| Rodzaj napędu | Rejestracje 2025 | Rejestracje 2024 | Zmiana (szt.) | Zmiana (%) | 
|---|---|---|---|---|
| Diesel | 24 504 | 24 858 | –354 | –1,4% | 
| Elektryczne | 9 346 | 7 034 | +2 312 | +32,9% | 
| Hybrydowe | 1 815 | 1 930 | –115 | –6,0% | 
| CNG/LNG (inne) | 1 973 | 1 095 | +878 | +80,2% | 
| RAZEM | 37 638 | 34 917 | +2 721 | +7,8% | 
Autobusy z napędem wysokoprężnym (diesel) nadal dominują, odpowiadając za około 65% wszystkich rejestracji, jednak ich udział systematycznie spada. W ciągu roku zanotowano spadek o 1,4% – co pokazuje, że tradycyjny napęd nadal ma zastosowanie, zwłaszcza w regionach bez rozwiniętej infrastruktury do ładowania lub tankowania alternatywnych paliw.
Autobusy elektryczne (BEV) pozostają motorem wzrostu rynku – ich rejestracje wzrosły aż o 32,9%, co oznacza ponad 9,3 tys. pojazdów wprowadzonych do flot publicznych i prywatnych operatorów. Wzrost ten odzwierciedla przyspieszenie transformacji energetycznej w sektorze transportu publicznego – wspierane przez programy takie jak „Fit for 55”, fundusze unijne czy krajowe polityki klimatyczne. Największe liczby rejestracji odnotowano w Niemczech, Polsce, Holandii i Francji.
Autobusy hybrydowe, choć jeszcze niedawno uznawane za technologię pomostową, stopniowo tracą na znaczeniu. Spadek o 6% może świadczyć o decyzjach operatorów, którzy rezygnują z technologii przejściowych na rzecz pełnej elektryfikacji lub inwestują w bardziej konwencjonalne, ale tańsze pojazdy diesla.
Autobusy z napędami alternatywnymi (CNG/LNG, LPG, biopaliwa) to największe zaskoczenie raportu – wzrost o 80,2% w ujęciu rocznym to zasługa głównie rynków takich jak Włochy, Hiszpania i Polska, które rozbudowują infrastrukturę do tankowania gazu. Dla części samorządów gaz ziemny jest rozwiązaniem przejściowym lub uzupełniającym dla zeroemisyjnej floty.
Podsumowanie: Po trzech kwartałach 2025 roku rynek autobusów w Europie notuje wyraźne ożywienie, głównie dzięki rosnącemu udziałowi autobusów elektrycznych i gazowych. To także dowód na to, że mimo trudnej sytuacji gospodarczej w wielu krajach, sektor transportu publicznego konsekwentnie zmierza w kierunku dekarbonizacji i modernizacji taboru. Wszystko wskazuje na to, że do końca 2025 roku rejestracje autobusów przekroczą poziom 50 000 sztuk – z największym udziałem napędów alternatywnych w historii. i odporność wobec spadków w segmencie vanów i ciężarówek. Segment elektrobusów jako jedyny rozwija się dynamicznie.
TOP10 krajów – Autobusy diesla
W okresie styczeń–wrzesień 2025 roku zarejestrowano 24 504 autobusy diesla, co oznacza spadek o 3,4% względem 2024 roku (25 367 sztuk). Choć nadal stanowią one największy segment rynku (około 65% udziału), ich pozycja systematycznie słabnie.
Liderzy rejestracji autobusów diesla:
- W. Brytania: utrzymuje silną pozycję dzięki dużym zamówieniom regionalnym i miejskim.
 - Niemcy: mimo nacisku na elektromobilność, diesle nadal dominują poza dużymi aglomeracjami.
 - Włochy i Hiszpania: opierają się szybkim zmianom napędowym, preferując diesle w transporcie regionalnym.
 
Generalny spadek jest związany z coraz większą presją regulacyjną (m.in. strefy czystego transportu), wzrostem kosztów emisji oraz rosnącą atrakcyjnością napędów alternatywnych.
| Kraj | Liczba rejestracji za 01-09.2025 | 
| Wielka Brytania | 5509 | 
| Francja | 3152 | 
| Niemcy | 2882 | 
| Włochy | 2093 | 
| Hiszpania | 2012 | 
| Polska | 1562 | 
| Szwecja | 819 | 
| Belgia | 577 | 
| Holandia | 273 | 
| Rumunia | 251 | 
TOP10 krajów – Autobusy elektryczne
Segment elektrobusów urósł najbardziej dynamicznie. W 2025 roku zarejestrowano 9 346 pojazdów, co oznacza wzrost o 21,2% względem 2024 roku (7 710 sztuk). Udział elektrobusów w całym rynku przekroczył 24%.
Liderzy rynku elektrobusów:
- W. Brytania: absolutny numer jeden w Europie, co jest przede wszystkim zasługą zakupów w ramach sieci Transport for London. Kraj ten odpowiada za największy wolumen rejestracji autobusów elektrycznych w Europie .
 - Niemcy: mocne przyspieszenie z ponad 108% wzrostem rok do roku.
 - Szwecja: największy wzrost procentowy – +684%, efekt dużych zamówień flotowych w miastach takich jak Sztokholm i Göteborg.
 - Belgia: wzrost o +389%, co wynika z realizacji ogromnych kontraktów liniowych z lat wcześniejszych oraz wymogów środowiskowych.
 
Na ten e-wzrost wpływają subsydia rządowe, unijne fundusze klimatyczne, poprawa technologii baterii oraz spadek całkowitego kosztu użytkowania (TCO). Większość rejestracji przypada na duże aglomeracje miejskie.
| Kraj | Liczba rejestracji za 01-09.2025 | 
| Wielka Brytania | 2117 | 
| Niemcy | 1202 | 
| Włochy | 912 | 
| Szwecja | 698 | 
| Belgia | 685 | 
| Francja | 501 | 
| Rumunia | 455 | 
| Holandia | 415 | 
| Hiszpania | 323 | 
| Polska | 158 | 
TOP10 krajów – Autobusy hybrydowe
Segment hybrydowy przeżywa największy kryzys. W 2025 roku zarejestrowano 1 815 pojazdów, co oznacza spadek aż o 32,7% względem 2024 roku (2 696 sztuk). Udział hybryd w rynku to zaledwie 4,8%.
Kraje z największą liczbą rejestracji hybryd:
- Francja i Włochy: nadal korzystają z tego typu napędów jako technologii przejściowej.
 - Hiszpania i Polska: zainteresowanie maleje, na rzecz pełnej elektryfikacji lub pozostania przy dieslu.
 
Hybrydy – jeszcze niedawno uważane za „kompromisową” technologię – wypierane są przez coraz bardziej dostępne i efektywne autobusy elektryczne. Malejące wsparcie finansowe i brak jednoznacznych preferencji regulacyjnych również wpływają na ich słabnącą pozycję.
| Kraj | Liczba rejestracji za 01-09.2025 | 
| Niemcy | 610 | 
| Hiszpania | 547 | 
| Włochy | 256 | 
| Francja | 244 | 
| Polska | 65 | 
| Rumunia | 17 | 
| Belgia | 9 | 
| Wielka Brytania | 0 | 
| Szwecja | 0 | 
| Holandia | 0 | 
TOP10 krajów – Autobusy gazowe
W omawianym okresie zarejestrowano 1 973 autobusy z alternatywnymi napędami gazowymi, co daje wzrost o 13,5% względem 2024 roku (1 739 sztuk).
Największe rynki dla autobusów CNG/LNG:
- Włochy: od lat lider rynku gazowego w Europie, z silną infrastrukturą dla CNG.
 - Hiszpania: kontynuuje rozwój gazowego taboru komunalnego.
 - Polska i Niemcy: wykorzystują CNG jako lokalne uzupełnienie w gminach i regionach o mniejszym dostępie do ładowarek elektrycznych.
 
Choć w skali całego kontynentu pojazdy gazowe są niszowe (ok. 5,2% rynku), pozostają realną alternatywą dla niektórych przewoźników – zwłaszcza tam, gdzie dostępność biogazu pozwala osiągnąć niski ślad węglowy.
Polska w TOP10
W sumie w pierwszych trzech kwartałach 2025 roku w 31 krajach (UE + UK + NO + CH + IS) zarejestrowano 37 638 autobusów powyżej 3,5 tony, co oznacza symboliczny wzrost o 0,4% względem roku ubiegłego (37 485 szt.). Wzrost ten nastąpił mimo ogólnego spowolnienia w sektorze transportowym – zwłaszcza w segmencie ciężarówek i vanów. Autobusy jako jedyny segment pojazdów użytkowych odnotowały wzrost, głównie dzięki:
- zamówieniom publicznym współfinansowanym z funduszy UE,
 - rosnącemu popytowi na elektrobusy w miastach,
 - wymianie starzejącego się taboru po pandemii.
 
Po trzech kwartałach 2025 roku Polska zajmuje 6. miejsce w rankingu 31 państw europejskich (UE + Wielka Brytania + Norwegia + Szwajcaria + Islandia) z wynikiem 1 843 zarejestrowanych autobusów powyżej 3,5 tony. Daje to udział w rynku na poziomie 4,9%. To plasuje nas zaraz za Hiszpanią (2 221 sztuk), a przed Szwecją (1 689 sztuk). W ścisłej czołówce znajdują się Niemcy (5 844), Francja (3 980) i Wielka Brytania (3 671).
W stosunku do analogicznego okresu w 2024 roku, Polska znacząco zwiększyła liczbę rejestracji – o około 17%. Wynik ten daje jeden z najlepszych przyrostów w regionie Europy Środkowej, gdzie inne rynki, jak Czechy, Węgry czy Słowacja, zanotowały raczej stagnację lub symboliczne wzrosty.
Prognozy dla Polski na IV kwartał i 2026 rok:
- IV kwartał 2025 może przynieść dodatkowe 600–800 rejestracji, co dałoby wynik powyżej 2 400 sztuk na koniec roku.
 - Rok 2026 może być rekordowy, jeśli dojdzie do masowych dostaw zakontraktowanych już elektrobusów (np. poprzez NFOŚiGW i KPO). Możliwy wzrost do nawet 2 800–3 000 rejestracji rocznie.
 - Polska ma szansę awansować na 5. miejsce, jeśli utrzyma tempo i wykorzysta środki unijne – szczególnie wobec spowolnienia we Włoszech i Hiszpanii.
 
TOP 10 krajów (styczeń–wrzesień 2025):
| Miejsce | Kraj | Liczba autobusów | 
|---|---|---|
| 1. | Niemcy | 5 844 | 
| 2. | Francja | 3 980 | 
| 3. | Wielka Brytania | 3 671 | 
| 4. | Włochy | 2 626 | 
| 5. | Hiszpania | 2 221 | 
| 6. | Polska | 1 843 | 
| 7. | Szwecja | 1 689 | 
| 8. | Holandia | 1 426 | 
| 9. | Belgia | 1 207 | 
| 10. | Czechy | 1 117 | 





                            
                            
                            
			
			
			
			
			





Komentarze