Rynek nowych autobusów w Europie po I połowie 2025 roku. Popyt lekko w górę
Rejestracje nowych autobusów w całej Europie po I połowie 2025 roku: popyt lekko w górę; rośnie elektryfikacja; spadki na dużych rynkach i eksplozja sprzedaży na północy.
W sumie, łącznie dla UE + EFTA + Wielkiej Brytanii zarejestrowano 24.695 autobusów, co oznacza wzrost o 4,1% rok do roku. Natomiast w samej Unii Europejskiej mamy lekki spadek o -4,4% r/r.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów SOR NB 12 przekazano z Pragi do Czerniowców 4 sierpnia 2025 roku?
- Jakiej organizacji humanitarnej towarzyszyło miasto Praga i DPP w przekazaniu pojazdów?
- Ilu pojazdów różnych typów przekazała Praga Ukrainie od początku wojny w 2022 roku?
Pierwsza połowa
Pierwsza połowa 2025 roku przyniosła wyraźne ochłodzenie na rynku pojazdów użytkowych w Europie, a sektor autobusowy również nie uniknął spadków. Rejestracje nowych autobusów w całej Unii Europejskiej skurczyły się o 4,4% r/r, osiągając 18.123 sztuk. Choć sytuacja w poszczególnych krajach była mocno zróżnicowana, ogólny trend wskazuje na presję ekonomiczną, wysoką inflację i ostrożność inwestycyjną, zwłaszcza w kontekście braku jasnych i trwałych programów wsparcia dla zrównoważonego transportu.
Główne rynki europejskie zanotowały silne spadki: Włochy straciły 24,5%, Hiszpania -10,7%, Francja -8%, a Niemcy -3,2%.
Dla kontrastu, na północy Europy nastąpił wręcz boom: Szwecja zwiększyła rejestracje aż o +222,4%, a Belgia o +76,7%. Wielka Brytania także zanotowała solidny wzrost o +38,9%.
W sumie, łącznie dla UE + EFTA + Wielkiej Brytanii zarejestrowano 24.695 autobusów, co oznacza wzrost o +4,1% rok do roku.
Napędowa statystyka
Pomimo ogólnego spadku wolumenów, nastąpił dalszy wzrost udziału pojazdów bezemisyjnych:
- Udział elektrycznych autobusów bateryjnych i plug-inów wzrósł w UE z 16,4% w H1 2024 do 21,6% w H1 2025.
- Niemcy jako największy rynek odnotowały imponujący wzrost +105,2% – z 407 do 835 pojazdów.
- W Belgii zarejestrowano 523 e-busy (rok temu tylko 110).
- Liderami pod względem wzrostu są również Szwecja (+4500%) oraz Litwa (+3000%).
Z drugiej strony, autobusy hybrydowe mocno traciły – spadek o 35,5% i tylko 6,9% udziału w rynku. Diesle, choć wciąż dominują z udziałem 64,7%, systematycznie oddają pole – ich liczba spadła o 6,7% r/r.
Polska na tle Europy
Na tym tle w Polsce w pierwszej połowie 2025 roku zarejestrowano 1.200 autobusów (vs 1.107 rok wcześniej), co daje wzrost o 8,4%. W tym:
- 96 to autobusy elektryczne (-11,9%)
- 60 to hybrydy (+233,3%)
- 1.010 to autobusy z napędem diesla (+5,5%)
Naszym zdaniem: Mimo trudności makroekonomicznych i spadku łącznego popytu, europejski rynek autobusowy nie porzuca ambicji zeroemisyjnych. Dynamiczny wzrost udziału e-busów pokazuje, że przewoźnicy i samorządy nie rezygnują z transformacji – jednak tempo tej zmiany wciąż zależy od dostępu do funduszy, stabilności legislacyjnej i dojrzałości infrastruktury ładowania.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze