Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rynek nowych autobusów w Europie po I połowie 2025 roku. Popyt lekko w górę

infobus
08.08.2025 13:06
0 Komentarzy

Rejestracje nowych autobusów w całej Europie po I połowie 2025 roku: popyt lekko w górę; rośnie elektryfikacja; spadki na dużych rynkach i eksplozja sprzedaży na północy.

W sumie, łącznie dla UE + EFTA + Wielkiej Brytanii zarejestrowano 24.695 autobusów, co oznacza wzrost o 4,1% rok do roku. Natomiast w samej Unii Europejskiej mamy lekki spadek o -4,4% r/r.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów SOR NB 12 przekazano z Pragi do Czerniowców 4 sierpnia 2025 roku?
  2. Jakiej organizacji humanitarnej towarzyszyło miasto Praga i DPP w przekazaniu pojazdów?
  3. Ilu pojazdów różnych typów przekazała Praga Ukrainie od początku wojny w 2022 roku?
Rynek nowych autobusów w Europie po I połowie 2025 roku. Popyt lekko w górę
Rynek nowych autobusów w UE po I połowie 2025 roku. Popyt lekko w dół

Pierwsza połowa

Pierwsza połowa 2025 roku przyniosła wyraźne ochłodzenie na rynku pojazdów użytkowych w Europie, a sektor autobusowy również nie uniknął spadków. Rejestracje nowych autobusów w całej Unii Europejskiej skurczyły się o 4,4% r/r, osiągając 18.123 sztuk. Choć sytuacja w poszczególnych krajach była mocno zróżnicowana, ogólny trend wskazuje na presję ekonomiczną, wysoką inflację i ostrożność inwestycyjną, zwłaszcza w kontekście braku jasnych i trwałych programów wsparcia dla zrównoważonego transportu.

Główne rynki europejskie zanotowały silne spadki: Włochy straciły 24,5%, Hiszpania -10,7%, Francja -8%, a Niemcy -3,2%.

Dla kontrastu, na północy Europy nastąpił wręcz boom: Szwecja zwiększyła rejestracje aż o +222,4%, a Belgia o +76,7%. Wielka Brytania także zanotowała solidny wzrost o +38,9%.

W sumie, łącznie dla UE + EFTA + Wielkiej Brytanii zarejestrowano 24.695 autobusów, co oznacza wzrost o +4,1% rok do roku.

Rynek nowych autobusów w UE po I połowie 2025 roku. Udział napędów

Napędowa statystyka

Pomimo ogólnego spadku wolumenów, nastąpił dalszy wzrost udziału pojazdów bezemisyjnych:

  • Udział elektrycznych autobusów bateryjnych i plug-inów wzrósł w UE z 16,4% w H1 2024 do 21,6% w H1 2025.
  • Niemcy jako największy rynek odnotowały imponujący wzrost +105,2% – z 407 do 835 pojazdów.
  • W Belgii zarejestrowano 523 e-busy (rok temu tylko 110).
  • Liderami pod względem wzrostu są również Szwecja (+4500%) oraz Litwa (+3000%).

Z drugiej strony, autobusy hybrydowe mocno traciły – spadek o 35,5% i tylko 6,9% udziału w rynku. Diesle, choć wciąż dominują z udziałem 64,7%, systematycznie oddają pole – ich liczba spadła o 6,7% r/r.

Rynek nowych autobusów w Europie po I połowie 2025 roku. Popyt lekko w górę
Rynek nowych autobusów w Europie po I połowie 2025 roku. Popyt lekko w górę

Polska na tle Europy

Na tym tle w Polsce w pierwszej połowie 2025 roku zarejestrowano 1.200 autobusów (vs 1.107 rok wcześniej), co daje wzrost o 8,4%. W tym:

  • 96 to autobusy elektryczne (-11,9%)
  • 60 to hybrydy (+233,3%)
  • 1.010 to autobusy z napędem diesla (+5,5%)

Naszym zdaniem: Mimo trudności makroekonomicznych i spadku łącznego popytu, europejski rynek autobusowy nie porzuca ambicji zeroemisyjnych. Dynamiczny wzrost udziału e-busów pokazuje, że przewoźnicy i samorządy nie rezygnują z transformacji – jednak tempo tej zmiany wciąż zależy od dostępu do funduszy, stabilności legislacyjnej i dojrzałości infrastruktury ładowania.

Komentarze