Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rynek nowych autobusów w Europie – 08.2022

infobus
29.09.2022 13:00
0 Komentarzy
Tegoroczny sierpień okazał mało przyjazny dla europejskiego segmentu nowych autobusów i autokarów.

Rynek nadal zmagał się z trudnościami w okresie letnim (-23,1% w lipcu i -21,5% w sierpniu). Wśród kluczowych krajów UE, Niemcy i Francja wykazały spadki w obu miesiącach. Natomiast Hiszpania osiągnęła olbrzymi wzrost w sierpniu (+182,9%).

Od początku roku

W ciągu ośmiu miesięcy 2022 r. liczba rejestracji nowych autobusów zmniejszyła się o 5,1% i osiągnęła poziom 22.904 sprzedanych pojazdach w całej Europie. Odnotowany spadek to efekt słabszych wyników z ostatnich dwóch miesięcy, które przełożyły się na ujemny skumulowany wynik. Najsilniejszy kryzys dotknął Niemcy (-24,4%), następnie Włochy (-16,1%) i Francję (-14,3%). Z kolei W. Brytania i Hiszpania zwiększyły swój udział w rynku (odpowiednio +21,3% i +40,9%).

Polska na tym tle zajmuje 9. miejsce w Europie – za Czechami (liderem w naszej części Europy) i Szwecją.

  sie.22 sie.21 zmiana % 01-08.2022 01-08.2021 zmiana %
Francja 737 1 292 -43,0 3 900 4 553 -14,3
W. Brytania 203 208 -2,4 2 992 2 466 +21,3
Niemcy 341 515 -33,8 2 804 3 710 -24,4
Włochy 253 234 +8,1 1 884 2 245 -16,1

wszystkie użytkowe

Rejestracje pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej obniżyły się ponownie w lipcu i sierpniu 2022 roku – odpowiednio o 17,4% i 8,0% – notując czternasty z rzędu miesiąc spadkowy. Ostry spadek rejestracji samochodów dostawczych był głównym czynnikiem, który przyczynił się do ogólnego skurczenia się rynku pojazdów użytkowych. Wszystkie kluczowe rynki UE poniosły straty w miesiącach letnich, z wyjątkiem Hiszpanii, która zapewniła sobie wzrost w sierpniu (+11,5%).

W ciągu ośmiu miesięcy 2022 r. wolumen sprzedaży pojazdów użytkowych zmniejszył się o 18,8% do 1 mln sztuk zarejestrowanych w całej UE. Cztery największe rynki regionu poddały się temu negatywnemu trendowi, na czele z Hiszpanią (-25,2%), Francją (-21,5%), Niemcami (-17,1%) i Włochami (-11,1%), które jak dotąd odnotowały dwucyfrowe spadki w tym roku.

pojazdy DOSTAWCZE do 3,5 t

Unijny rynek nowych samochodów dostawczych poniósł dwucyfrowe straty zarówno w lipcu (-20,6%), jak i w sierpniu (-12,1%), ponieważ utrzymujące się problemy z łańcuchem dostaw nadal miały wpływ na dostępność pojazdów w tym segmencie. Z wyjątkiem dodatniego wyniku sierpniowego w Hiszpanii (+8,8%), wszystkie główne rynki UE wykazały w okresie letnim ujemne rezultaty.

Od stycznia do sierpnia w całej Unii Europejskiej zarejestrowano 838 608 nowych lekkich samochodów dostawczych, co oznacza spadek o 22,3% w porównaniu z tym samym okresem rok temu. We Francji, największym rynku samochodów dostawczych w regionie, rejestracje zmniejszyły się o 23,6% r/r. Inne wiodące kraje w UE również zarejestrowały straty, w tym Hiszpania – która doświadczyła najbardziej gwałtownego spadku procentowego (-29,9%) – Niemcy (-20,2%) i Włochy (-12,4%).

Pojazdy CIĘŻAROWE POWYŻEJ 3,5 t

W segmencie ciężkich samochodów ciężarowych nadal utrzymywał się trend wzrostowy, a solidne zwyżki zostały osiągnięte w lipcu (+2,8%) i przede wszystkim w sierpniu (+24,4%). Lipcowy wynik był w dużej mierze stymulowany przez kraje Europy Środkowej (+15%). Sierpień był jeszcze bardziej pozytywnym miesiącem, w którym prawie wszystkie rynki UE zarejestrowały silne wzrosty.

W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy roku unijny rynek ciężkich pojazdów użytkowych pozostał na dodatnim poziomie, dzięki wynikom z ostatnich czterech miesięcy. Rejestracje wzrosły o 2,7% r/r do 165 908 sztuk. Kluczowe rynki regionu zanotowały zróżnicowane wyniki. Niemcy wykazały niewielki spadek (-1,8%), natomiast Hiszpania i Francja osiągnęły wzrost w tym ośmiomiesięcznym okresie (odpowiednio +9,9% i +1,9%).

Hiszpania 99 35 +182,9 1 315 933 +40,9
Portugalia 220 16 +1 275 1 244 347 +258,5
Czechy 32 29 +10,3 947 745 +27,1
Szwecja 207 76 +172,4 797 488 +63,3
Polska 72 143 -49,7 757 957 -20,9
Austria 76 42 +81,0 539 567 -4,9
Rumunia 58 74 -21,6 508 508 +0,0
Belgia 53 95 -44,2 464 750 -38,1
Dania 35 23 +52,2 450 412 +9,2
Norwegia 74 92 -19,6 424 947 -55,2
Łotwa 42 8 +425,0 254 184 +38,0
Estonia 36 14 +157,1 250 195 +28,2
Irlandia 11 29 -62,1 235 258 -8,9
Słowacja 11 27 -59,3 232 140 +65,7
Luksemburg 18 11 +63,6 230 122 +88,5
Finlandia 31 118 -73,7 226 327 -30,9
Holandia 3 19 -84,2 220 276 -20,3
Węgry 33 223 -85,2 219 738 -70,3
Szwajcaria 25 81 -69,1 213 354 -39,8
Chorwacja 38 3 +1 166 155 105 +47,6
Grecja 12 33 -63,6 151 279 -45,9
Bułgaria 6 17 -64,7 117 108 +8,3
Litwa 1 18 -94,4 85 108 -21,3
Słowenia 7 4 +75,0 59 50 +18,0
Cypr 0 0   42 15 +180,0
Islandia 0 3 -100,0 16 17 -5,9
RAZEM 2 398 2 922 -17,9 18 104 19 051 -5,0

Komentarze