Ryga planuje zakup 120 MEGA autobusów. Połowa będzie elektryczna
Stolica Łotwy przygotowuje największy w swojej historii od lat przetarg na nowy tabor autobusowy, który w połowie będzie bezemisyjny.
Miejski operator Rīgas Satiksme planuje zakup aż 120 przegubowych autobusów, z czego 60 będzie z napędem elektrycznym, a pozostałe 60 z silnikami diesla. W związku z tym przewoźnik ogłosił szczegółową analizę rynku, która ma na celu doprecyzowanie wymogów technicznych, kosztów i możliwości produkcyjnych.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów planuje zakupić Rīgas Satiksme i ile z nich będzie elektrycznych?
- Jaką długość mają mieć przegubowe autobusy przewidziane w przetargu?
- Która firma dostarczyła większość dotychczasowego taboru autobusowego do Rygi?
Kategoria MEGA
Przegląd rynku, który rozpoczęto w maju 2025 r., ma umożliwić Rydze przygotowanie formalnych założeń pod przyszłe zamówienie. Przedmiotem przyszłego przetargu będą autobusy przegubowe o długości 18 metrów, a procedura zakupowa będzie dotyczyć dwóch grup pojazdów:
- 60 sztuk pojazdów przegubowych o napędzie elektrycznym;
- 60 sztuk pojazdów przegubowych o napędzie spalinowych
Obecnie park autobusowy Rīgas Satiksme liczy ponad 400 pojazdów, z czego wiele ma ponad 12 lat, a niektóre jeżdżą nawet 20 lat i dłużej. Główna część floty została dostarczona przez Solaris Bus & Coach.
Od grudnia 2023 r. Ryga dysponuje już 35 autobusami elektrycznymi Solaris Urbino 12 electric, a latem 2025 r. dołączy kolejne 17 pojazdów tej samej marki.
Nowe zamówienie ma być kolejnym krokiem w realizacji strategii rozwoju zrównoważonego transportu i modernizacji komunikacji miejskiej. Dzięki analizie rynku, miasto chce zebrać dane nie tylko o kosztach i terminach dostaw, ale również o możliwościach wdrożenia innowacyjnych technologii – takich jak napędy hybrydowe, autonomiczne systemy wspomagania, zdalna diagnostyka, czy nowoczesne systemy bezpieczeństwa.
Operator chce również zidentyfikować rozwiązania zwiększające trwałość materiałów wnętrza, a także ułatwiające codzienne czyszczenie i obniżające koszty eksploatacyjne. Rīgas Satiksme zapowiada, że przywiąże dużą wagę do kwestii łatwości serwisowania pojazdów oraz efektywności technicznej – wszystkie zamawiane autobusy mają być projektowane z myślą o prostym i szybkim utrzymaniu ruchu.
Co dalej?
Ryga oczekuje odpowiedzi od szerokiego grona potencjalnych dostawców – zarówno międzynarodowych producentów, jak i oficjalnych przedstawicieli marek działających w UE oraz poza jej granicami.
Jak zapowiedziała Baiba Bartaševiča-Feldmane, rzeczniczka Rīgas Satiksme, ogłoszenie właściwego przetargu nastąpi dopiero po zakończeniu analizy rynku. Cały proces potrwa co najmniej kilka lat, a realizacja zamówienia uzależniona będzie od wyników konsultacji, możliwości budżetowych miasta oraz tempa produkcji pojazdów przez wybranych dostawców.
Dalsze informacje będą publikowane na stronie: https://www.rigassatiksme.lv
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze