Rybnik będzie miał największą flotę NesoBusów w Polsce. Umowa na kolejne 11 autobusów
Rybnik kontynuuje inwestycje w ekologiczny transport publiczny. 4 kwietnia 2025 r. została podpisana umowa z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy na zakup 11 sztuk NesoBusów.
W poprzednim zamówieniu miasto kupiło 20 autobusów NesoBus, które wożą pasażerów od ponad roku. Razem daje to aż 31 pojazdów, czyli najwięcej w naszym kraju. Dodatkowo tym razem miasto domówiło jeszcze trzy przegubowe pojazdy – pierwsze MEGA i pierwsze wodorowce marki Solaris w taborze KM. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile wodorowych autobusów będzie liczyła flota Rybnika po zrealizowaniu nowego zamówienia?
- Kto jest producentem zamówionych wodorowców dla Rybnika?
- W jakim kwartale 2026 roku planowana jest dostawa nowych pojazdów?
Wodorowa jedenastka
4 kwietnia 2025 r. Samorząd Rybnika zamówił u producenta PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy 11 miejskich autobusów wodorowych o długości 12 metrów – NesoBus. Będą to już kolejne wodorowce tej firmy dla Rybnika. W poprzednim zamówieniu miasto kupiło 20 NesoBusów, które wożą pasażerów od ponad roku.
Jak przekazał w czwartek rybnicki magistrat, obecny zakup o wartości 41,1 mln zł w całości sfinansuje dotacja Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Dzięki ogółem 47,9 mln zł dofinansowania z tego źródła Rybnik kupi jeszcze trzy wodorowce 18-metrowe (tę część przetargu wygrał Solaris).
-„Dzięki wsparciu z funduszy Krajowego Programu Odbudowy i Zwiększania Odporności możemy realizować ambitne projekty, które zmieniają Rybnik na lepsze. Kolejne autobusy wodorowe na rybnickich ulicach to wyraz odpowiedzialnego myślenia o przyszłości. Przyszłości nieodłącznie związanej z wodorem – podkreśla Wojciech Kiljańczyk Zastępca Prezydenta Rybnika, który z imieniu miasta podpisywał umowę na dostawę 11 nowych wodorowców. – Nie zwalniamy tempa i będziemy dalej rozwijać ekologiczne rozwiązania w ramach Rybnickiego Okręgu Wodorowego ROW2.0, realizowanego przy współpracy z Politechniką Śląską. Nowoczesne technologie są szansą na rozwój innowacyjnego przemysłu, a także na współpracę badawczo-rozwojową z uczelniami, instytutami naukowymi oraz biznesem – dodaje wiceprezydent.
Wodorowa dolina
Czwartkową umowę podpisali prezes PAK-PCE Maciej Nietopiel i wiceprezydent Rybnika Wojciech Kiljańczyk. „Kolejne autobusy wodorowe na rybnickich ulicach to wyraz odpowiedzialnego myślenia o przyszłości. Przyszłości nieodłącznie związanej z wodorem” – zaznaczył Kiljańczyk.
Nawiązał do ogłoszonego przed rokiem przez miasto i Politechnikę Śląską projektu ROW 2.0, mającego służyć przekształceniu w przyszłości miasta i jego okolic z Rybnickiego Okręgu Węglowego w Rybnicki Okręg Wodorowy – ośrodek technologii opartych o zrównoważone, efektywne źródła zielonej energii.
„Nie zwalniamy tempa i będziemy dalej rozwijać ekologiczne rozwiązania w ramach Rybnickiego Okręgu Wodorowego ROW2.0, realizowanego przy współpracy z Politechniką Śląską. Nowoczesne technologie są szansą na rozwój innowacyjnego przemysłu, a także na współpracę badawczo-rozwojową z uczelniami, instytutami naukowymi oraz biznesem” – ocenił Kiljańczyk.
Co istotne, w Rybniku, przy ul. Budowlanych 6, powstała i działa ogólnodostępna stacja do tankowania wodoru.
Z ZTP 3.0
Na zakup wodorowców (12-metrowych i 18-metrowych) Rybnik uzyskał środki z programu „Zielony Transport Publiczny” wpieranego przez KPO i prowadzonego Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Autobusy PAK-PCE mają zostać dostarczone w II kw. 2026 r.
– Rybnik umacnia swoją pozycję lidera w zakresie wdrażania nowoczesnych, ekologicznych i bezpiecznych rozwiązań w transporcie publicznym, stając się wzorem dla innych miast w Polsce. Komfort pasażerów zależy przecież nie tylko od dobrej siatki połączeń autobusowych, ale również od jakości taboru, jakim mogą podróżować – mówi Arkadiusz Marcol, Zastępca Prezydenta Rybnika, odpowiedzialny w mieście m.in. za nadzór nad funkcjonowaniem komunikacji miejskiej.
20 swoich pierwszych wodorowców Rybnik zamówił w firmie PAK-PCE w marcu 2023 r. Pojazdy są klimatyzowane, wyposażone w ogrzewanie wodne, wykorzystujące ciepło z układu chłodzenia układu napędowego i/lub pompy ciepła. Zasięg na jednym tankowaniu wodorem to ok. 300 km.
W regionie autobusy wodorowe – osiem 12-metrowych pojazdów PAK-PCE – zamówiła też Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Ten zakup współfinansowany jest środkami programu NFOŚiGW „Ochrona atmosfery Zielony transport publiczny (faza I)”. Pojazdy mają zostać dostarczone do końca listopada br.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze