Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ruszył nabór na nowe autobusy z ZTP 3.0. Pierwsze Kielce

infobus
17.04.2023 10:01
0 Komentarzy

17 kwietnia rozpoczął się nabór autobusowych wniosków w ramach III edycji programu „Zielonego Transportu Publicznego” prowadzonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Przypomnijmy, że w ramach I edycji programu polskie samorządy zawnioskowały o dofinansowaniu do zakupu 211 autobusów, natomiast z  ZTP 2.0 – do 399 niskoemisyjnych pojazdów. Razem daje to sumę 610 autobusów elektrycznych i wodorowych. Ile zakupionych zostanie będzie z ZTP 3.0? Tego nie wiemy, ale podstawowy budżet „trójki” jest o ponad połowę mniejszy niż w poprzednich edycjach, dlatego wszystko zależy od KPO. Zdaniem BGK to i tak za mało, aby Polska mogła spełnić unijne wymagania. Dodajmy, że równolegle ruszył program CUPT, który z kolei wspiera zakup tylko pojazdów do przewozów regionalnych – pozamiejskich.

podstawowe zasady ZTP 3.0  

Przygotowane wnioski o dofinansowanie w formie dotacji należy składać wyłącznie w wersji elektronicznej przez Generator Wniosków o Dofinansowanie („GWD”), który ruszył 13 kwietnia. Jest on dostępny pod adresem http://gwd.nfosigw.gov.pl.

Wnioski o dofinasowanie w formie dotacji należy składać, w trybie ciągłym, w okresie 17.04.2023 – 31.05.2023 r. To oznacza, brak trybu konkursowego, a do oceny wniosków złożonych w naborze stosuje się tylko kryteria techniczne w zakresie poprawności złożonego wniosku. Czyli kto pierwszy – ten lepszy. Natomiast jeden wnioskodawca może złożyć w jednym naborze tylko jeden wniosek o dofinansowanie.

A warto się spieszyć, bo budżet podstawowy na realizację naboru wynosi tylko 480 435 670,00 zł, w tym:

  • dla bezzwrotnych form dofinansowania – do 276 679 011,00 zł, docelowo 2 055 268 688,00 zł (pod warunkiem uruchomienia środków w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO)),
  • dla zwrotnych form dofinansowania  – do 203 756 659,00 zł.

Natomiast przewidziane są też środki dodatkowe: z poprzednich edycji ZTP, ale przede wszystkim z KPO, który może podnieść budżet ZTP 3.0 aż do kwoty 2.055.268.688,00 zł. Warunek jest jeden – Polska musi spełnić wymagania Unii i wtedy otrzyma dodatkowe pieniądze .

Dlatego NFOŚiGW od razu zastrzega, że zarówno liczba autobusów jak i kwota mogą ulec zwiększeniu jeżeli nie zostaną osiągnięte w pełni wskaźniki, w ramach naborów ZTP 1.0 i ZTP 2.0, a zawarcie umów o dofinansowanie powyżej kwoty budżetu naboru (do 276.679.011,00 zł) uzależnione jest od uruchomienia środków w ramach KPO.

Agata Wojda; fot. UM Kielce

Pierwsze kielce

Miasto Kielce już (17 kwietnia) złożyło wniosek do III edycji rządowego programu. Projekt opiewa na dofinansowanie zakupu 24 autobusów elektrycznych wraz z ładowarkami. O planach taborowych ZTM pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie.

-„Przygotowanie wniosku to było dla nas duże wyzwanie. Mieliśmy kilkanaście dni na opracowanie całości dokumentacji, uzyskanie zielonego światła od radnych, stworzenie studium wykonalności i skompletowanie wszystkich niezbędnych dokumentów. Trudne, ale możliwe. Dzięki profesjonalnej ekipie Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach. Czekamy na wyniki” – napisała Agata Wojda, zastępca prezydenta Kielc na swoim profilu na Facebooku.

Wartość kieleckiego wniosku to ponad 85 mln zł. Miasto spodziewa się, że dzięki korzystnym warunkom programu i możliwości odzyskiwania podatku VAT wkład miasta wyniesie tylko 1,4 mln zł. Poniżej terminarz dla ZTP 3.0:

Poziom dotacji

Wnioski można składać wyłącznie elektronicznie z wykorzystaniem podpisu kwalifikowanego/profilu zaufanego.

Intensywność dofinansowania dla dotacji:

  • dofinansowanie w formie dotacji, w wysokości do 90% kosztów kwalifikowanych, jest udzielane na nabycie autobusów wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania wraz z kosztem szkolenia kierowców/mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych pojazdów,
  • dofinansowanie w formie dotacji, w wysokości do 90% kosztów kwalifikowanych, jest udzielane na nabycie trolejbusów, tj. autobusów przystosowanych do zasilania energią elektryczną z sieci trakcyjnej wyposażonego w dodatkowy układ napędu, dzięki któremu autobus będzie mógł pokonywać trasę bez trakcji elektrycznej (np. baterie trakcyjne lub wodorowe ogniwo paliwowe) wraz ze szkoleniem kierowców/mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych pojazdów,
  • dofinansowanie w formie dotacji, w wysokości do 90 % kosztów kwalifikowanych, jest udzielane  na nabycie autobusów wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną wytworzoną z wodoru w  zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych wraz z kosztem szkolenia kierowców/mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych pojazdów,
  • dofinansowanie w formie dotacji, w wysokości do 50% kosztów kwalifikowanych, jest udzielane na modernizację i/lub budowę infrastruktury niezbędnej do ładowania energią elektryczną, tankowania wodorem albo sieci trakcyjnej, pozwalającej na obsługę i prawidłowe użytkowanie nabytych pojazdów, o których mowa w pkt 1) lit. a-c,
  • dofinansowanie w formie dotacji, w wysokości do 50% kosztów kwalifikowanych, jest udzielane na modernizację i/lub budowę instalacji odnawialnych źródeł energii pozwalających na obsługę i prawidłowe użytkowanie nabytych pojazdów, o których mowa w pkt 1) lit. a-c, przy czym koszt takiej instalacji nie może przekroczyć 20% kosztów kwalifikowanych, pomniejszonych o koszt instalacji odnawialnych źródeł energii.
  • w przypadku przedsięwzięć realizowanych na terenie gmin, związków międzygminnych, związków metriopolitalnych, których liczba mieszkańców przekracza 100 tys.[1],[2], dofinansowanie, o którym mowa w pkt. 1) lit. a-c, ulega podwyższeniu o 10%, tj. do 100% kosztów kwalifikowanych.

Beneficjenci to operatorzy publicznego transportu zbiorowego w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 8 ustawy o  publicznym transporcie zbiorowym, z wyłączeniem transportu innego niż komunikacja miejska.

Zaplanowany dwa lata temu harmonogram Zielonego Transportu Publicznego

ZTP 1.0

W ramach programu „Zielony Transport Publiczny 1.0” umowy o dofinansowanie z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zawarły samorządy kilkudziesięciu polskich miast i aglomeracji Do tej pory zawarto 42 umowy o dofinansowanie: 32 umów w formie dotacji, 10 umów w formie pożyczki. W ich ramach zakupionych zostanie:

  • 146 – autobusów elektrycznych
  • 71 autobusów wodorowych –
  • 144 – punkty ładowania
  • 669 – liczba osób do przeszkolenia

Budżet na realizację ZTP 1.0 wynosił do 1 300 000 000 zł, w tym: dla bezzwrotnych form dofinansowania – do 1 100 000 000 zł, dla zwrotnych form dofinansowania – do 300 000 000 zł.

Beneficjenci ZTP 1.0

Z ZTP 2.0

W ramach II naboru programu, który zakończył się 20 grudnia 2021 r. i odbywał się w trybie konkursowym, do NFOŚiGW wpłynęło 101 wniosków o dofinansowanie na łączną kwotę 952 492 113,00 zł, w tym: 69 wniosków o dotację na łączną kwotę 808 784 458 zł, 32 wnioski o pożyczkę na łączną kwotę 143 707 655,00 zł

W ramach budżetu zaplanowano zakup:

  • 340 szt. autobusów elektrycznych
  • 59 szt. autobusów wodorowych
  • 247 szt. punktów ładowania
  • 4 szt. stacji tankowania wodoru

Budżet na realizację ZTP 2.0 wynosił do 1 200 000 000 zł, w tym: dla bezzwrotnych form dofinansowania – do 1 000 000 000 zł, dla zwrotnych form dofinansowania – do 200 000 000 zł.

Komentarze