Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rozwój Małopolskich Linii Dowozowych: Nowy rozkład z powrotem A10 plus Citaro K

infobus
02.03.2025 19:01
0 Komentarzy

Małopolskie Linie Dowozowe konsekwentnie rozwijają swoją ofertę przewozową, dostosowując ją do rosnących potrzeb pasażerów.

​Od 1 marca 2025 roku wprowadzone zostały zmiany w kursowaniu MLD. Równolegle flota operatora wzbogaciła się m.in. o nowoczesny, używany autobus Mercedes-Benz Citaro K. Dodatkowo ogłoszono duży przetarg na obsługę linii MLD - o którym pisaliśmy już w TransInfo

Rozkład jazdy:

  1. Ile linii obejmuje obecnie system Małopolskich Linii Dowozowych (MLD)?
  2. Jakie zmiany wprowadzono na linii A10 od marca 2025 roku?
  3. Jakie nowe wyposażenie oferuje autobus Mercedes-Benz O530K C2, który dołączył do floty MLD?
Dynamiczny rozwój Małopolskich Linii Dowozowych – autobusy, linie i rozkłady

Zmiany w rozkładzie

Od 1 marca 2025 roku (sobota) wprowadzone zostaną zmiany w kursowaniu Małopolskich Linii Dowozowych (MLD):​

  • Linie A21, A40, A44: Zmianie uległ rozkłady jazdy.​
  • Linia A46: Zmodyfikowany został rozkład jazdy, a liczba kursów we wszystkie dni tygodnia została zwiększona.​
  • Linia A48: zmiany w rozkładzie jazdy plus nowy przystanek "Trzebinia Mały Rynek" w kierunku Olkusza.

Dodatkowo - po krótkiej przerwie - do rozkładu wraca linia A10 (Olkusz – Gorenice – Krzeszowice), która . Jej zawieszenie na początku 2025 roku wywołało sprzeciw mieszkańców, którzy licznie apelowali o przywrócenie kursów. Dzięki wspólnej interwencji pasażerów i lokalnych samorządowców, linia wraca na trasę – choć z mniejszą częstotliwością. Zamiast 12 kursów dziennie będzie ich 6. Nowy rozkład przewiduje dla A10:

  • 6 par kursów w dni robocze,
  • 4 pary kursów w soboty,
  • 3 pary kursów w niedziele i święta.
Dynamiczny rozwój Małopolskich Linii Dowozowych – autobusy, linie i rozkłady
Dynamiczny rozwój Małopolskich Linii Dowozowych – autobusy, linie i rozkłady

Nowe-używane autobusy

W lutym br. do taboru Małopolskich Linii Dowozowych dołączył właśnie nowoczesny autobus Mercedes-Benz O530K C2. To pojazd, który został zaprojektowany z myślą o miejskich i podmiejskich trasach. Kompaktowa konstrukcja ułatwia manewrowanie nawet na wąskich drogach, a pasażerowie docenią komfort podróży – wygodne fotele, panoramiczne okna, klimatyzację i nowoczesny system informacji pasażerskiej. Pojazd spełnia surowe normy emisji spalin Euro VI, a jego niskopodłogowa konstrukcja i rampa ułatwiają podróż osobom starszym i z niepełnosprawnościami.

Nowoczesny midibus był Citaro K jednym sześciu z pojazdów zakupionych w ramach umów leasingowych zawartych z mLeasing Sp. z o.o. ze Szczecina oraz Alior Leasing Sp. z o.o. z Warszawy, przy współpracy z firmą Aurex-Truck Bogusław Kleszcz z Katowic.

Zakupy zrealizowane z mLeasing obejmowały:

  • Zadanie 3: 1 311 796,16 zł netto / 1 613 508,28 zł brutto,
  • Zadanie 5: 1 108 115,20 zł netto / 1 362 981,70 zł brutto.

Z kolei w ramach umów z Alior Leasing i Aurex-Truck sfinansowano:

  • Zadanie 1: 1 542 426,16 zł netto / 1 897 184,18 zł brutto,
  • Zadanie 2: 788 419,36 zł netto / 969 755,81 zł brutto,
  • Zadanie 4: 642 672,40 zł netto / 790 487,05 zł brutto.

O tym kontrakcie pisaliśmy w Transinfo na: https://transinfo.pl/infobus/koleje-malopolskie-beda-miec-kolejne-autobusy-uzywane-wybor-wszystkich-ofert/)

Obecnie Małopolskie Linie Dowozowe obsługują łącznie 55 linii
Obecnie Małopolskie Linie Dowozowe obsługują łącznie 55 linii

Cała Małopolska

Obecnie Małopolskie Linie Dowozowe obsługują łącznie 55 linii, obejmujących wszystkie powiaty województwa oraz 110 gmin. To jeden z najbardziej kompleksowych systemów dowozowych w Polsce, ściśle zintegrowany z regionalnym transportem kolejowym. Pasażerowie mogą liczyć na dogodne przesiadki i spójny system informacji pasażerskiej.

Koleje Małopolskie oszacowały, że w tym roku autobusy MLD wykonają 1,1 mln wozokilometrów. Jeśli zostanie wykorzystana opcja rozszerzenia przewozów, liczba ta wzrośnie do 4,4 mln wozokilometrów. To pokazuje, jak dużą rolę odgrywa ten system w codziennym transporcie mieszkańców regionu.

Dynamiczny rozwój MLD nie byłby możliwy bez wsparcia samorządu województwa małopolskiego, który w 2025 roku przeznaczył na funkcjonowanie linii dowozowych ponad 67,5 mln zł. To inwestycja w komfort i mobilność mieszkańców, ale także w zrównoważony rozwój całego regionu.

Przypomnijmy, że w 2024 roku autobusy MLD przewiozły aż 3,5 miliona pasażerów. To dowód, że mieszkańcy Małopolski coraz chętniej wybierają zintegrowany transport łączący linie dowozowe z połączeniami kolejowymi Kolei Małopolskich. Popularność tego systemu powoduje, że Koleje Małopolskie, jako organizator przewozów, muszą nie tylko zwiększać liczbę kursów, ale także sięgać po wsparcie zewnętrznych operatorów.

W związku z tym ostatnio ogłoszono przetarg na wynajem autobusów i kierowców, którzy będą obsługiwali wybrane linie. Wśród nich znajdują się m.in. trasy:

  • A2 (Wieliczka – Myślenice),
  • A14 (Spytkowice – Kraków),
  • A17 (Wieliczka – Dobrzyce – Szczyrzyc),
  • A18 (Wieliczka – Siedlce),
  • A21 (Nowy Sącz – Nowy Targ),
  • A19 (Olszowice – Świątniki Górne – Wieliczka – Szczytniki),
  • A44 (Kraków – Alwernia),
  • A47 (Andrychów – Bulowice – Kęty – Witkowice – Osiek – Oświęcim).

O otwarciu ofert w tym przetargu pisaliśmy na https://transinfo.pl/infobus/szesc-autobusowych-ofert-na-obsluge-malopolskich-linii-dowozowych/

Komentarze