Rozwój Małopolskich Linii Dowozowych: Nowy rozkład z powrotem A10 plus Citaro K
Małopolskie Linie Dowozowe konsekwentnie rozwijają swoją ofertę przewozową, dostosowując ją do rosnących potrzeb pasażerów.
Od 1 marca 2025 roku wprowadzone zostały zmiany w kursowaniu MLD. Równolegle flota operatora wzbogaciła się m.in. o nowoczesny, używany autobus Mercedes-Benz Citaro K. Dodatkowo ogłoszono duży przetarg na obsługę linii MLD - o którym pisaliśmy już w TransInfo
Rozkład jazdy:
- Ile linii obejmuje obecnie system Małopolskich Linii Dowozowych (MLD)?
- Jakie zmiany wprowadzono na linii A10 od marca 2025 roku?
- Jakie nowe wyposażenie oferuje autobus Mercedes-Benz O530K C2, który dołączył do floty MLD?
Zmiany w rozkładzie
Od 1 marca 2025 roku (sobota) wprowadzone zostaną zmiany w kursowaniu Małopolskich Linii Dowozowych (MLD):
- Linie A21, A40, A44: Zmianie uległ rozkłady jazdy.
- Linia A46: Zmodyfikowany został rozkład jazdy, a liczba kursów we wszystkie dni tygodnia została zwiększona.
- Linia A48: zmiany w rozkładzie jazdy plus nowy przystanek "Trzebinia Mały Rynek" w kierunku Olkusza.
Dodatkowo - po krótkiej przerwie - do rozkładu wraca linia A10 (Olkusz – Gorenice – Krzeszowice), która . Jej zawieszenie na początku 2025 roku wywołało sprzeciw mieszkańców, którzy licznie apelowali o przywrócenie kursów. Dzięki wspólnej interwencji pasażerów i lokalnych samorządowców, linia wraca na trasę – choć z mniejszą częstotliwością. Zamiast 12 kursów dziennie będzie ich 6. Nowy rozkład przewiduje dla A10:
- 6 par kursów w dni robocze,
- 4 pary kursów w soboty,
- 3 pary kursów w niedziele i święta.
Nowe-używane autobusy
W lutym br. do taboru Małopolskich Linii Dowozowych dołączył właśnie nowoczesny autobus Mercedes-Benz O530K C2. To pojazd, który został zaprojektowany z myślą o miejskich i podmiejskich trasach. Kompaktowa konstrukcja ułatwia manewrowanie nawet na wąskich drogach, a pasażerowie docenią komfort podróży – wygodne fotele, panoramiczne okna, klimatyzację i nowoczesny system informacji pasażerskiej. Pojazd spełnia surowe normy emisji spalin Euro VI, a jego niskopodłogowa konstrukcja i rampa ułatwiają podróż osobom starszym i z niepełnosprawnościami.
Nowoczesny midibus był Citaro K jednym sześciu z pojazdów zakupionych w ramach umów leasingowych zawartych z mLeasing Sp. z o.o. ze Szczecina oraz Alior Leasing Sp. z o.o. z Warszawy, przy współpracy z firmą Aurex-Truck Bogusław Kleszcz z Katowic.
Zakupy zrealizowane z mLeasing obejmowały:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- Zadanie 3: 1 311 796,16 zł netto / 1 613 508,28 zł brutto,
- Zadanie 5: 1 108 115,20 zł netto / 1 362 981,70 zł brutto.
Z kolei w ramach umów z Alior Leasing i Aurex-Truck sfinansowano:
- Zadanie 1: 1 542 426,16 zł netto / 1 897 184,18 zł brutto,
- Zadanie 2: 788 419,36 zł netto / 969 755,81 zł brutto,
- Zadanie 4: 642 672,40 zł netto / 790 487,05 zł brutto.
O tym kontrakcie pisaliśmy w Transinfo na: https://transinfo.pl/infobus/koleje-malopolskie-beda-miec-kolejne-autobusy-uzywane-wybor-wszystkich-ofert/)
Cała Małopolska
Obecnie Małopolskie Linie Dowozowe obsługują łącznie 55 linii, obejmujących wszystkie powiaty województwa oraz 110 gmin. To jeden z najbardziej kompleksowych systemów dowozowych w Polsce, ściśle zintegrowany z regionalnym transportem kolejowym. Pasażerowie mogą liczyć na dogodne przesiadki i spójny system informacji pasażerskiej.
Koleje Małopolskie oszacowały, że w tym roku autobusy MLD wykonają 1,1 mln wozokilometrów. Jeśli zostanie wykorzystana opcja rozszerzenia przewozów, liczba ta wzrośnie do 4,4 mln wozokilometrów. To pokazuje, jak dużą rolę odgrywa ten system w codziennym transporcie mieszkańców regionu.
Dynamiczny rozwój MLD nie byłby możliwy bez wsparcia samorządu województwa małopolskiego, który w 2025 roku przeznaczył na funkcjonowanie linii dowozowych ponad 67,5 mln zł. To inwestycja w komfort i mobilność mieszkańców, ale także w zrównoważony rozwój całego regionu.
Przypomnijmy, że w 2024 roku autobusy MLD przewiozły aż 3,5 miliona pasażerów. To dowód, że mieszkańcy Małopolski coraz chętniej wybierają zintegrowany transport łączący linie dowozowe z połączeniami kolejowymi Kolei Małopolskich. Popularność tego systemu powoduje, że Koleje Małopolskie, jako organizator przewozów, muszą nie tylko zwiększać liczbę kursów, ale także sięgać po wsparcie zewnętrznych operatorów.
W związku z tym ostatnio ogłoszono przetarg na wynajem autobusów i kierowców, którzy będą obsługiwali wybrane linie. Wśród nich znajdują się m.in. trasy:
- A2 (Wieliczka – Myślenice),
- A14 (Spytkowice – Kraków),
- A17 (Wieliczka – Dobrzyce – Szczyrzyc),
- A18 (Wieliczka – Siedlce),
- A21 (Nowy Sącz – Nowy Targ),
- A19 (Olszowice – Świątniki Górne – Wieliczka – Szczytniki),
- A44 (Kraków – Alwernia),
- A47 (Andrychów – Bulowice – Kęty – Witkowice – Osiek – Oświęcim).
O otwarciu ofert w tym przetargu pisaliśmy na https://transinfo.pl/infobus/szesc-autobusowych-ofert-na-obsluge-malopolskich-linii-dowozowych/
Komentarze