Roadshow Daimlera w Gdańsku. Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell na testach w GAiT
W ramach ogólnopolskiego Roadshow Daimler Buses w Gdańsku zaprezentowano w pełni elektryczny autobus miejski Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell.
Spotkanie zorganizowane dla firm z Pomorza pozwoliło nie tylko na obejrzenie pojazdu, ale i na jego przetestowanie w realnych warunkach miejskich. Testy autobusu prowadzi Gdańskie Autobusy i Tramwaje (GAiT), a potrwają one do 4 lipca.
Rozkład jazdy:
- Jakie dwa źródła energii zasila autobus Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell?
- Ile kilometrów może przejechać eCitaro Fuel Cell bez ładowania?
- Które miasto w Polsce jako pierwsze zamówiło autobusy eCitaro Fuel Cell?
eCitaro Fuel Cell
Pojazd ten jest napędzany silnikami elektrycznymi wspomaganymi ogniwem paliwowym zasilanym wodorem. Na swoim pokładzie mieści 69 pasażerów, z czego 30 na miejscach siedzących. To nowoczesny, 12-metrowy autobus, który łączy dwa źródła energii: nowej generacji baterie litowo-jonowe (NMC3) oraz ogniwo paliwowe wykorzystywane jako range extender. Dzięki tej konfiguracji pojazd może przejechać nawet 600 km bez ładowania, co czyni go realną alternatywą dla autobusów spalinowych na długich trasach miejskich i regionalnych.
Wiceprezydent miasta ds. mobilności, Piotr Borawski, podkreślił, że „wszystkie nowe autobusy w gdańskiej flocie to pojazdy ekologiczne. I wyłącznie takimi będziemy ją zasilać. Dlatego testujemy każde nowe rozwiązanie technologiczne”.
System zarządzania ciepłem w eCitaro Fuel Cell wykorzystuje odpadowe ciepło z ogniwa paliwowego do ogrzewania wnętrza zimą, co zmniejsza zużycie energii przez klimatyzację. Autobus może być wstępnie skondycjonowany do pożądanej temperatury już podczas ładowania – zdalnie, dzięki systemowi telematycznemu. To wszystko przekłada się na niższe koszty eksploatacji.
Komfort i bezpieczeństwo
Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell oferuje rozbudowane systemy wsparcia kierowcy: Sideguard Assist 2, Frontguard Assist i opcjonalnie Preventive Brake Assist. Przemyślane wnętrze, ergonomiczny kokpit i opcjonalne systemy kamer 360° (solo) lub 270° (przegub) zapewniają wysoki komfort pracy oraz pełną kontrolę nad sytuacją na drodze i zużyciem wodoru.
W Gdańsku pojazd kursował na liniach 911 i T8, gdzie mieszkańcy mogli bezpłatnie sprawdzić go w akcji. W najbliższych tygodniach eCitaro Fuel Cell pojawi się na kolejnych trasach, co pozwoli operatorowi ocenić jego zachowanie w różnych warunkach eksploatacyjnych.
Gdańsk systematycznie rozwija flotę pojazdów zeroemisyjnych. Miasto użytkuje 10 wodorowych NesoBusów oraz 21 autobusów elektrycznych w , w tym trzy pojazdy Karsan Jest Electric, które zostały wprowadzone w 2022 roku i obsługują linie nr 100 i 195 . W październiku 2023 roku dołączyło do nich 18 autobusów MAN Lion’s City E (10 standardowych i 8 przegubowych). Równolegle trwa przetarg na zakup kolejnych 30 autobusów elektrycznych, a testy takie jak ten wpisują się w miejską strategię neutralności klimatycznej i nowoczesnej mobilności.
Rzeszowska premiera
Dodajmy, że Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell. ma na swoim koncie już pierwszy sukces w Polsce. Tego typu pojazdy zamówił PKS Rzeszów - jako pierwszy przewoźnik w naszym kraju. Umowa z firmą Daimler Buses Polska została podpisana 27 maja 2025 roku i obejmuje dostawę sześciu 12-metrowych, niskopodłogowych autobusów miejskich klasy I kategorii MAXI.
Autobusy będą wyposażone w nowoczesne systemy bezpieczeństwa, takie jak GSR-B, radar i kamery wykrywające ryzyko kolizji, system automatycznego hamowania Preventive Brake Assist, czujniki ciśnienia w oponach, system wykrywania zmęczenia kierowcy oraz rozpoznawania znaków drogowych. Dodatkowo, pojazdy będą posiadały system informacji pasażerskiej, klimatyzację, ogrzewanie oraz osiem kamer monitorujących wnętrze i otoczenie autobusu.
Równolegle PKS Rzeszów rozpoczął budowę pierwszej na Podkarpaciu stacji tankowania wodoru dla autobusów – inwestycji wartej ponad 18,4 mln zł. Projekt realizowany wspólnie z firmą GZOG Energy z Bytomia stanowi kluczowy element przekształcania floty PKS w zeroemisyjną. Stacja przy Alei Wyzwolenia będzie oferować tankowanie wodoru w standardzie 350 barów, z możliwością dalszej rozbudowy. Inicjatywa otrzymała ponad 35 mln zł dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy.
Dostawa autobusów planowana jest na maj 2026 roku. Pojazdy będą obsługiwać linie w ramach Związku Gmin PKS, w tym w Głogowie Małopolski.
Komentarze