Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rewolucja w Budapeszcie: Prawie 300 nowych autobusów. Od BYD i Mercedesa

infobus
03.07.2025 17:06
0 Komentarzy

30 czerwca 2025 roku budapeszteński operator BKK oficjalnie ogłosił, że do stolicy Węgier trafi niemal 300 nowych autobusów, w tym po raz pierwszy w tym kraju elektryczne elektrobusy przegubowe.

Pierwsze nowe pojazdy – klimatyzowane, niskopodłogowe i wyposażone w nowoczesne systemy – rozpoczną kursowanie jeszcze tego lata. To nowa era w Budapeszcie i rewolucja w sieci BKK.

Rozkład jazdy:

  1. Ile elektrycznych autobusów przegubowych marki BYD trafi do Budapesztu w 2026 roku?
  2. Jakie główne cele modernizacji budapeszteńskiej floty autobusowej wskazuje operator BKK?
  3. Na jakich trasach w Budapeszcie planowane jest skierowanie nowych pojazdów elektrycznych i spalinowych?
Rewolucja w Budapeszcie: Prawie 300 nowych autobusów. Od BYD i Mercedesa
Rewolucja w Budapeszcie: Prawie 300 nowych autobusów. Od BYD i Mercedesa

Od ArrivaBus

Zamówienie dotyczy modernizacji budapeszteńskiego taboru autobusowego i obejmuje zarówno pojazdy z napędem konwencjonalnym EURO 6 marki Mercedes-Benz, jak i w pełni elektryczne autobusy marki BYD, które pojawią się w 2026 roku. Głównym operatorem inwestycji jest BKK, a partnerami w realizacji dostaw i eksploatacji są spółki ArrivaBus Kft. oraz BKV Zrt.. Celem jest zwiększenie komfortu podróży, poprawa efektywności energetycznej oraz znacząca redukcja emisji zanieczyszczeń w centrum miasta.

Łącznie mowa o prawie 300 pojazdach – z czego:

  • ponad 200 nowoczesnych, niskopodłogowych autobusów spalinowych zostanie dostarczonych już w 2025 roku.
  • z kolei w 2026 roku do floty trafi również 70 autobusów elektrycznych, w tym 50 pojazdów solowych i 20 przegubowych – co stanowi przełomową nowość dla Węgier.

Pojazdy zostaną skierowane m.in. na główne trasy przebiegające przez centrum Budapesztu, takie jak Rákóczi út, linie 8E, 133E, 105 i 210, a także połączenia w południowych dzielnicach oraz na Wzgórzach Budy.

Rewolucja w Budapeszcie: Prawie 300 nowych autobusów. Od BYD i Mercedesa
Rewolucja w Budapeszcie: Prawie 300 nowych autobusów. Od BYD i Mercedesa

MEGA od BYD

Na szczególną uwagę zasługuje decyzja o wdrożeniu elektrycznych autobusów przegubowych marki BYD. Te pojazdy, które dotychczas nie kursowały na węgierskich drogach, mają zapewnić większą pojemność i wyższy komfort przy zerowej emisji lokalnej. Ich pojawienie się jest wyrazem realizacji założeń Budapeszteńskiego Planu Mobilności, który zakłada sukcesywne przechodzenie transportu autobusowego na napęd elektryczny.

Nowe pojazdy będą wyposażone w klimatyzację, monitoring pokładowy, systemy informacji pasażerskiej LED i LCD, a także zaawansowane układy bezpieczeństwa. Część z nich (klasa MaxiMidi od Mercedesa) trafi na mniej uczęszczane, lokalne linie, m.in. na trasach w dzielnicach takich jak Zugliget, Hűvösvölgy czy Angyalföld.

Planowane wdrożenie tej flotylli jest tylko częścią większej modernizacji transportu w stolicy Węgier. BKK przygotowuje równolegle przetargi na do 160 nowych trolejbusów oraz ponad 100 nowoczesnych tramwajów, które mają trafić do Budapesztu w kolejnych latach – przy wsparciu funduszy unijnych.

W efekcie do 2027 roku około 90% całego budapeszteńskiego taboru autobusowego ma spełniać normy EURO VI lub być w pełni zeroemisyjne. Szacuje się, że pozwoli to ograniczyć emisję lokalnych zanieczyszczeń o ok. 8 000 ton CO₂ rocznie.

Rewolucja w Budapeszcie: Prawie 300 nowych autobusów. Od BYD i Mercedesa
Rewolucja w Budapeszcie: Prawie 300 nowych autobusów. Od BYD i Mercedesa

Komentarze