ReloBus ruszył w Tczewie z Solarisami i aplikacją Time4Bus. Ale Gryf się nie poddaje
Od 1 września 2025 roku mieszkańcy Tczewa podróżują autobusami nowego operatora – Relobus Transport Polska.
Zmiana przewoźnika – z Przedsiębiorstwa Autobusowego GRYF na ReloBus – miała dość trudny przebieg, a tuż przed startem nowej komunikacji miejskiej – 29 sierpnia – Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła odwołanie złożone przez Przedsiębiorstwo Autobusowe GRYF i formalnie unieważniła przetarg na obsługę linii. Mimo tej decyzji, komunikacja w mieście wystartowała zgodnie z planem, ponieważ wcześniej podpisano tzw. umowę przeciwdziałającą zakłóceniom – o której pisaliśmy już wcześniej TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Kto od 1 września 2025 roku obsługuje komunikację miejską w Tczewie?
- Ile autobusów standardowych i ile przegubowych liczy nowa flota ReloBusu?
- Jaką aplikację mogą wykorzystać pasażerowie do śledzenia autobusów w czasie rzeczywistym?
Solarisy z Time4Bus
Nowa flota ReloBus to głównie Solarisy Urbino 12 i Urbino 18, z których część to nowoczesne pojazdy hybrydowe. Dzięki temu średni wiek taboru w Tczewie obniżył się o blisko dekadę. Łącznie w ramach Komunikacji Miejskiej w Tczewie działa 27 autobusów 12-sto metrowych (standardowej długości) oraz trzy pojazdy 18-sto metrowe (przegubowe). Wszystkie autobusy spełniają normy emisji Euro 6, są klimatyzowane, wyposażone w system zapowiedzi przystanków, ekrany informacyjne, ciepły guzik oraz bramki zliczające pasażerów. Komfortowo jest nie tylko dla podróżnych – kierowcy doceniają nowoczesne kabiny i wydzieloną przestrzeń pracy.
Ważnym wsparciem dla pasażerów jest nowa aplikacja Time4Bus, która umożliwia śledzenie autobusów w czasie rzeczywistym i planowanie podróży. Użytkownicy mają dostęp do interaktywnego rozkładu jazdy, mapy przystanków i informacji o utrudnieniach w ruchu. Aplikacja pokazuje pozycję autobusu na trasie, numer boczny pojazdu i oferuje funkcje dostępności zgodne z WCAG 2.1. To nowoczesne narzędzie działa również w wielu innych polskich miastach i znacząco podnosi komfort korzystania z komunikacji miejskiej.
Do tego władze miasta utrzymały bezpłatną komunikację miejską, wprowadzoną w Tczewie we wrześniu 2023 r. – to kolejny krok w kierunku zrównoważonego transportu i zachęta do rezygnacji z samochodów.
– To rozwiązanie dla ludzi, nie dla statystyk – mówił Prezydent Tczewa, Łukasz Brządkowski, który pierwszego dnia kursowania ReloBusów rozmawiał z pasażerami na trasie.
Przypomnijmy, że Relobus Transport Polska to firma z wieloletnią tradycją, której początki sięgają 1998 roku, gdy na polski rynek wkroczyła pod nazwą Connex. Przez lata działała również jako Veolia Transport Polska i Arriva Bus Transport Polska, stale rozwijając swoją flotę i zasięg usług. Od 2023 roku funkcjonuje pod obecną nazwą, obsługując linie miejskie i regionalne m.in. w Tczewie, Toruniu, Warszawie i Ciechocinku. Wejście do Tczewa w 2025 roku potwierdza jej zaangażowanie na polskim rynku przewozowym.
Historia przetargu
Nowa umowa Tczew-ReloBus obowiązuje do marca 2026 roku z możliwością przedłużenia o kolejne dwa lata. To tzw. umowa zakłóceniowa, zawarta zgodnie z art. 22 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Dokument obowiązuje do 31 marca 2026 r., z możliwością przedłużenia nawet o 2 lata. Takie rozwiązanie stało się konieczne po tym, jak Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) unieważniła trwający przetarg, uwzględniając zastrzeżenia zgłaszane przez dotychczasowego operatora – firmę Gryf.
Choć Tczew wielokrotnie poprawiał dokumentację, Izba uznała, że wcześniejsze zawodowe powiązania jednego z autorów SWZ z jednym z przewoźników mogły rzutować na przejrzystość postępowania. Jednocześnie KIO nie zakwestionowała samych kryteriów przetargu.
Przypomnijmy, że Przedsiębiorstwo Autobusowe GRYF, dotychczasowy operator komunikacji miejskiej w Tczewie, wielokrotnie odwoływało się do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO), zarzucając miastu m.in. faworyzowanie firmy Relobus oraz zbyt wyśrubowane wymagania techniczne. Wśród argumentów znalazły się m.in. warunek posiadania min. 30 pojazdów, kryterium wieku taboru (min. rocznik 2016), konieczność zapewnienia całodobowego dyspozytora oraz wymóg gotowości operacyjnej flotą już od dnia podpisania umowy. Miasto kilkukrotnie modyfikowało specyfikację (SWZ), obniżając np. roczniki pojazdów do 2005, jednak mimo tego Gryf finalnie zaskarżył wynik przetargu. Po serii odwołań, umorzeń i wycofań, KIO ostatecznie unieważniła przetarg, wskazując na nieprawidłowości w przygotowaniu dokumentacji – współautor SWZ był wcześniej zawodowo związany z jednym z oferentów. Mimo to Tczew zagwarantował ciągłość komunikacji, podpisując tzw. umowę zakłóceniową z Relobusem, obowiązującą do marca 2026 r. – z możliwością przedłużenia. Miasto czeka obecnie na pisemne uzasadnienie decyzji KIO i zapowiada przygotowanie nowego postępowania.
Zdaniem Tczewa
O komentarz do tej sprawy i decyzji KIO poprosiliśmy Urząd Miasta w Tczewie:
-„1 września zmienił się w Tczewie przewoźnik – wyjechały młodsze autobusy, a funkcjonowanie komunikacji miejskiej jest w pełni zabezpieczone.
Mieszkańcy mogą być spokojni – komunikacja miejska działa bez zakłóceń i będzie działać dalej. Od 1 września przewoźnikiem jest firma Relobus Transport Polska, z którą miasto podpisało 14 sierpnia tzw. umowę zakłóceniową – na podstawie art. 22 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Dokument obowiązuje do 31 marca 2026 r., z możliwością przedłużenia nawet o 2 lata. Dzięki temu na ulice Tczewa wyjechały młodsze i bardziej komfortowe autobusy, zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców.
Umowa zakłóceniowa została podpisana z powodu trwającej do niedawna przed Krajową Izbą Odwoławczą rozprawy ws. przetargu na obsługę komunikacji miejskiej. Ostatecznie KIO zadecydowała o jego unieważnieniu. Decyzja ta była związana z formalnymi zastrzeżeniami wobec przygotowania dokumentacji – wskazano, że jej współautor był do początku 2024 roku związany zawodowo z jednym z przewoźników. Choć miasto na wnioski Przewozów Autobusowych Gryf (poprzedniego przewoźnika) kilkakrotnie zmieniało materiały postępowania, Izba przyjęła literalną interpretację przepisów i ostatecznie unieważniła cały przetarg.
Warto podkreślić, że kryteria przetargowe – w tym oczekiwania dotyczące nowoczesnego taboru – nie zostały zakwestionowane. Wręcz przeciwnie, przewodnicząca składu orzekającego potwierdziła, że miasto miało prawo stawiać takie wymagania, wychodząc naprzeciw potrzebom pasażerów.
Dzięki podpisanej umowie komunikacja miejska w Tczewie funkcjonuje bez przerwy.
– Najważniejsze dla nas jest, aby mieszkańcy mieli zapewniony bezpieczny i sprawny transport publiczny. Dlatego podpisaliśmy umowę, która gwarantuje ciągłość kursowania i nowsze autobusy na ulicach Tczewa. Czekamy na pisemne uzasadnienie wyroku KIO i przygotowujemy się do rozstrzygnięcia kwestii długoterminowego kontraktu – podkreśla Łukasz Brządkowski, Prezydent Miasta Tczewa.
Komentarze