Tradycyjnie jak co roku, pod koniec października (24 i 25 października) odbyły się w Straszkowie Drzwi Otwarte VDL Bus &Coach Polska. W tym roku wzięło w nich udział ponad 200 gości, którzy reprezentowali 136 firm. To nowy rekord świadczący o rosnące pozycji VDL w naszym kraju. Tradycyjnie organizatorzy zadbali o rozbudowaną oprawę merytoryczną. Podczas cyklu prezentacji Bolesław Piekorz, wiceprezes zarządu VDL Bus &Coach Polska przedstawił aktualne portfolio firmy. Jak podkreślił –po burzliwych zmianach jakie zaszły w ostatnich latach, staje się ono coraz bardziej uporządkowane. VDL w autokarach turystycznych stawia na model nowej Futury, po za tym nadal oferuje tutaj markę Jonckheere (z luksusowym model JSD skierowanym głównie na rynek brytyjski) oraz piętrową wersję Synergy, której pierwsze w tym roku dwa egzemplarze w Polsce kupiła poznańska firma Oskar. Dla transportu publicznego przygotowana jest rodzina pojazdów Citea, obejmująca zarówno autobusy niskowejściowe, jak i niskopodłogowe. Coraz ciekawiej zaczyna wyglądać oferta firmy w zakresie minibusów i midibusów, gdzie m.in. występują miejskie modele MidCity (zaprezentowane podczas zeszłorocznych Dni Otwartych). Jak podkreślił Bolesław Piekorz, autokary VDL –w wersjach FHD i FMD –produkowane są w europejskich fabrykach koncernu, zlokalizowanych w krajach Beneluxu. Poza produkcją autobusów, wytwarzane są tutaj także komponenty do produkcji innych pojazdów, a także gotowe samochody osobowych marki Mini / BMW. Na zakończenie Bolesław Piekorz zaznaczył, że grupę VDL można zaliczyć do grona multi-producentów i firma dokłada wszelkich starań, aby była postrzegana jako innowacyjny i stabilny kontrahent. Oprócz wykładów, odbyły się także jazdy testowe i eko-trening, który został przeprowadzany pod czujnym okiem fabrycznego instruktora firmy DAF –podstawowego dostawcy silników do pojazdów VDL. Oczywiście nie zabrakło również bogatej ekspozycji pojazdów zarówno nowych (w tym m.in. debiutantów Futura FMD2-129 i Citea MLE), jak i używanych oraz tradycyjnej wyprzedaży części do autokarów z rodziny VDL. Ten element Drzwi Otwartych cieszy się cały czas ogromną popularnością. Podczas spotkania swoją ofertę zaprezentowały również firmy kooperujące z VDL –m.in. NordGlass, lider w produkcji i serwisie szyb do autobusów, a także firmy leasingowe. Po części merytorycznej goście mieli sposobność odbycia rozmów handlowych oraz nawiązania kontaktów branżowych i towarzyskich pomiędzy przewoźnikami. Warto tutaj podkreśli, że podczas Dni Otwartych spółka VDL Polska zakontraktowała aż 11 autokarów (premiowanych z okazji imprezy specjalnymi zniżkami), a wyprzedaż części kolejny rok pobiła rekord poprzedniej edycji. Organizatorzy jak co roku przygotowali świetny catering, a zabawa trwała do późnych godzin. Następnego dnia, kontynuowano spotkanie do godzin południowych. Jak podkreślili przedstawiciele VDL Polska, przyszłoroczna edycja Dni Otwartych na pewno się odbędzie i już teraz można rezerwować sobie czas w październiku 2015 r. na kolejny przyjazd do Straszkowa.
O tegorocznej edycji spotkania VDL klientami rozmawialiśmy z Bolesławem Piekorzem, wiceprezesem zarządu VDL Bus &Coach Polska. Oto co nam powiedział:
InfoBus.pl: Jak Pan ocenia tegoroczną edycję Drzwi Otwartych VDL?
Bolesław Piekorz, wiceprezes VDL Bus &Coach Polska: Bardzo dobrze. Myślę, że wszyscy miło spędzili ten czas i każdy mógł znaleźć tutaj coś dla siebie. W tym roku odnotowaliśmy rekordową liczbę gości, a także umowy na zakup aż 11. nowych autokarów typu Futura FHD. Kontrakty na kolejny trzy egzemplarze są w toku. Najdroższa umowa opiewa na sumę ponad 2 mln zł i został zawarty z opolską firmą GMF. W tym roku dużą popularnością cieszył się trening eco-drivingu, w którym łącznie wzięło udział 30 kierowców. To potwierdza tezę, że dzisiaj nie ma już firmy, która nie interesowałaby się ekonomika transportu i mniejszym zużyciem paliwa. A w tym zakresie VDL jest numerem 1.
InfoBus.pl: Co roku VDL stara się podczas swojej imprezy pokazać o raz pierwszy nowe autobusy. Jakie pojazdy zadebiutowały w tym roku?
Bolesław Piekorz: W tym roku były to dwa autobusy. Pierwszy z nich to nowa Futura FMD2, czyli autokar średniopokładowy, który uzupełnia naszą ofertę składającą się dotychczas tylko z modeli wysokopokładowych Futura FHD2. To klasyczne,. uniwersalne autobusy typu kombi, które mogą zarówno pełnić rolę pojazdów międzymiastowych na dalekobieżnych połączeniach, jak i realizować kursy turystyczne. Rodzina ta jest dostępna w dwóch wariantach gabarytowych: FMD2 – 122 o długości 12,2 m oraz FMD2 – 129 o długości 12,9 m. W ich układach napędowych możemy zamontować silniki z nowej generacji Euro 6: DAF MX-11/240 (240 kW / 326 KM) lub MX-11/270 ( 271 kW / 369 KM). Mogą one współpracować albo z manualnymi, 6-biegowymi skrzyniami ZF, z 12-stopniowym automatem ZF AS Tronic, albo z zautomatyzowaną, 6-stopniową skrzynią ZF EcoLife. Kierowca ma do swojej dyspozycji identyczny kokpit jak w Futura FHD2. W efekcie ten autobus to najlepsze połączenie ergonomii, bezpieczeństwa i efektywności w swojej klasie.
InfoBus.pl: Do tej pory ten segment uniwersalnych autokarów słabo sobie radzi w Polsce. Czy z FMD będzie inaczej?
Bolesław Piekorz: Myślę, że z roku na roku coraz więcej przewoźników w Polsce będzie zainteresowanych tego typu wielofunkcjonalnymi pojazdami. Nie będą to już jednak przedsiębiorstwa spod znaku PKS, ale prywatne firmy, które przewożą pasażerów na ekspresowych, dalekobieżnych połączniach w kraju. Futura FMD spokojnie spełni tutaj rosnące wymagania pasażerów, a dodatkowo może być wykorzystywana podczas okazjonalnych wyjazdów turystycznych. VDL dodaje tutaj jeszcze jeden argument na swoją korzyść –możliwość zastosowania uniwersalnej toalety. Po zrealizowanych przewozach turystycznych może by ona zdemontowana i podczas klasycznej pracy liniowej przewoźnik ma o 4 miejsca więcej. Do tego dochodzi atrakcyjna cena zakupu, która przy standardowym wyposażeniu może być o 8-10% niższa w porównaniu z rodziną FHD. Myślę, że w przyszłym roku autokary FMD zadebiutują na naszych drogach i to przynajmniej w liczbie 2 sztuk.
InfoBus.pl: Kolejna nowość to Citea MLE. To Wasze kolejne podejście do segmentu miejskiego w Polsce.
Bolesław Piekorz: To prawda. Stosujemy tutaj filozofię małych kroków w myśl zasady kropla drąży skałę. Widzimy wyraźnie, że na polskim rynku autobusów miejskich grupa prywatnych przewoźników coraz bardziej rośnie w siłę i w tym upatrujemy naszej szansy na wejście do tej kategorii. Po zeszłorocznym pokazie miejskich minibusów, w tym roku postawiliśmy na klasę MIDI, która jest poszukiwana przez mniejsze firmy. Citea MLE to wyjątkowo lekki pojazd, który został opracowany wspólnie z uznanym brytyjskim producentem Wrightbus Limited. Tego typu niskowejściowe autobusy miejskie są oferowane w kilku wariantach długości –od 8,8 m do 10,8 m. W Polsce pokazaliśmy model MLE-88 o długości 8,8 m. Wszystkie pojazdy z tej serii są wyposażone w silniki Cummins Euro 6, a ich dostawy do europejskich klientów rozpoczęły się od połowy br. Polska premiera miała przede wszystkim pokazać krajowym przewoźnikom jak szeroką i innowacyjną ofertę posiada VDL.
InfoBus.pl: Jakie są pierwsze informacje zwrotne płynące od klientów użytkujących Wasze autokary z silnikami Euro 6?
Bolesław Piekorz: Bardzo dobre. Przede wszystkim podkreślają mniejsze spalanie naszych autokarów, a to obecnie liczy się najbardziej. Wyniki testów naszych autobusów pokazują, że jednostki DAF potrafią zaoszczędzić 0,8 – 1,2 l oleju napędowego na 100 km w porównaniu do jednostek Euro 5. A to dopiero początek procesu ograniczania zużycia paliwa, który może zostać pogłębiany poprzez eco-driving. Dodam, że w autobusach turystycznych stosujemy tylko silniki Paccar (DAF). W wersjach dwuosiowych to nowa zoptymalizowana jednostka Paccar MX-11 o pojemności 10,8 l, natomiast w wersjach trzyosiowych –zmodernizowany silnik MX-13 o pojemności 13 l. Dodatkowo w autobusach miejskich korzystamy z rozwiązań Cummins, a także FPT (Iveco).
InfoBus.pl: Jak wygląda Wasza oferta w zakresie szkoleń dla kierowców autobusów?
Bolesław Piekorz: Szkolenia kierowców mogą przynieść znaczące oszczędności w zakresie zużycia paliwa. Po naszych treningach średnia spalania wśród uczestników była o 13,7% niższa niż przed szkoleniem, co przekłada się na 3 l mniejsze zużycie paliwa na 100 km. To w skali rocznego przebiegu autokaru na poziomie 80 tyś. daje ogromne pieniądze, które zostają w portfelu przewoźnika. Na przestrzeni ostatnich dwóch lat roku przeszkoliliśmy ok. 80 kierowców z 30 firm. Najczęściej treningi organizujemy je w ramach przekazań nowych pojazdów, ale firmy mogą także z nich skorzystać jak z dodatkowej usługi. Jesteśmy otwarci na każde rozwiązanie.
InfoBus.pl: Jaki w tym roku firma VDL Bus &Coach Polska zanotuje wynik na polskim rynku?
Bolesław Piekorz: Na ten rok zaplanowaliśmy sprzedaż na poziomie 30 nowych autokarów, do których dołożymy ok. 15. szt. używanych. To zapewni nam udział w rynku na dotychczasowym, stabilnym poziomie. Warto podkreślić, że w tym roku dostarczyliśmy pierwsze w Polsce dwa piętrowe autobusy Synergy, które szybko zyskują coraz większą popularność w naszym kraju. W najbliższej przyszłości ten model autokaru zostanie gruntowanie przebudowany, a stylistyka –zbliżona do rodziny Futura. Myślę, że będzie to ciekawa kontrapozycja do dotychczasowej oferty na rynku i szybko rozwijający się rynek piętrowych autokarów w Polsce zyska nowego gracza. Kto wie –może przyszłego lidera?
InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Masz już subskrypcję?
Komentarze