Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rekordowa dostawa Iveco Crossway 12 LE Elec. 110 elektrobusów klasy II dla De Lijn

infobus
10.09.2025 08:04
0 Komentarzy

Elektryfikacja regionalnego transportu publicznego w Belgii nabiera tempa. Marka IVECO Iveco Bus zrealizowała właśnie dostawę 110 egzemplarzy modelu Iveco Crossway 12 LE Elec

Wszystkie trafiły do operatorów świadczących usługi dla flandryjskiego przewoźnika publicznego De Lijn. To największa jak dotąd partia elektrobusów tego typu przekazana w jednym kontrakcie na rzecz belgijskich przewoźników regionalnych.

Rozkład jazdy:

  1. Ile egzemplarzy autobusów Iveco Crossway 12 LE Elec dostarczono dla operatorów obsługujących De Lijn?
  2. Jaka jest pojemność baterii zastosowanej w tych pojazdach i jaki maksymalny zasięg zapewnia?
  3. Do którego roku De Lijn planuje, aby cała jego flota była w pełni bezemisyjna?
Flandria: 110 elektrobusów Crossway Low Entry już dostarczone
Flandria: 110 elektrobusów Crossway Low Entry już dostarczone

Kluczowy krok

Zamówione autobusy elektryczne trafiły do prywatnych operatorów działających na zlecenie De Lijn, których flota realizuje przewozy w różnych częściach regionu Flandrii. Każdy z pojazdów został wyposażony w baterię o pojemności 485 kWh, co zapewnia zasięg do 400 km na jednym ładowaniu, w zależności od profilu trasy. Ładowanie odbywa się poprzez szybkie złącze CCS2.

Pojazdy mogą zabrać do 45 pasażerów na miejscach siedzących i ponad 70 stojących, oferując przy tym pełną dostępność dla osób z ograniczoną mobilnością. Klimatyzacja, ładowarki USB, przestronność oraz cicha praca napędu elektrycznego znacząco poprawiają komfort zarówno pasażerów, jak i kierowców.

„Jesteśmy dumni, że nasz Crossway Low Entry ELEC odgrywa kluczową rolę w transformacji transportu we Flandrii. Ta dostawa to potwierdzenie naszego zaangażowania w rozwój zrównoważonej mobilności” – powiedział Paul Mechele, dyrektor sprzedaży IVECO BUS na Beneluks.

De Lijn, flandryjski operator transportu publicznego, potwierdził w czerwcu 2025 zamówienie na 100 nowych przegubowych autobusów elektrycznych E-Way o długości 18 m.
De Lijn, flandryjski operator transportu publicznego, potwierdził w czerwcu 2025 zamówienie na 100 nowych przegubowych autobusów elektrycznych E-Way o długości 18 m.

Produkcja w Czechach, z myślą o Europie

Autobusy Crossway zostały wyprodukowane w zakładzie Vysoké Mýto w Czechach, który w 2024 r. wytworzył ponad 5000 pojazdów, z czego aż 92% to modele Crossway (43% Low Entry, 57% Normal Floor). Udział elektrobusów w produkcji fabryki stale rośnie – obecnie wynosi ok. 5%, ale trend ten przyspiesza z każdą nową dostawą.

Natomiast dostawa 110 elektrobusów z Czech to niejedyny kontrakt IVECO BUS z De Lijn. W czerwcu 2025 r. przewoźnik potwierdził również zamówienie na 100 przegubowych elektrycznych autobusów miejskich E-Way (18 m długości). Zamówienie to realizowane jest w ramach istniejącej umowy ramowej z 2023 r., z której pochodzą także 141 E-Way 18m, będące obecnie w dostawach.

I na koniec garść statystyk od De Lijn. Grupa obsłużyła w 2024 roku 373 mln pasażerów, a około 50% taboru autobusowego funkcjonującego pod marką przewoźnika należy do prywatnych firm kontraktowych. Zgodnie z przyjętą strategią, do 2035 roku cała flota De Lijn ma być w pełni bezemisyjna.

De Lijn, flandryjski operator transportu publicznego, potwierdził w czerwcu 2025 zamówienie na 100 nowych przegubowych autobusów elektrycznych E-Way o długości 18 m.
De Lijn, flandryjski operator transportu publicznego, potwierdził w czerwcu 2025 zamówienie na 100 nowych przegubowych autobusów elektrycznych E-Way o długości 18 m.

Komentarze