Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Radni zadecydowali: KM Szczecinek wraca do biletów. Bezpłatne autobusy i BKM to już historia

infobus
17.12.2025 18:02
0 Komentarzy

17 grudnia 2025 po burzliwej debacie i minimalną większością głosów radni zdecydowali o powrocie płatnych przejazdów autobusami Komunikacji Miejskiej w Szczecinku.

Oznacza to zakończenie trwającego od września 2019 roku okresu bezpłatnej komunikacji miejskiej, finansowanej w całości z budżetu miasta. – „Komunikacja doszła do ściany i musimy znaleźć dodatkowe źródła finansowania” – powiedział podczas sesji Jerzy Hardie-Douglas, burmistrz Szczecinka. o Przygotowania do powrotu do płatnej komunikacji męskiej pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego Szczecinek rezygnuje z bezpłatnych autobusów?
  2. Ile zapłaci pasażer za bilet i kto zachowa ulgi?
  3. Czy powrót opłat uratuje komunikację miejską przed cięciami?
Koniec darmowych przejazdów w Szczecinku. Kto zyskuje, kto traci? / fot. UM Szczecinek
Koniec darmowych przejazdów w Szczecinku. Kto zyskuje, kto traci? / fot. UM Szczecinek

Autobusy znów będą płatne – decyzja radnych

Za przywróceniem biletów w transporcie publicznym zagłosowało 9 radnych, przeciw było 8, a 2 osoby wstrzymały się od głosu. Uchwała przeszła minimalną większością, co dobrze oddaje skalę politycznego i społecznego sporu wokół przyszłości komunikacji miejskiej w Szczecinku. Głosowanie odbyło się 17 grudnia 2025 roku.

Od czerwca 2026 roku pasażerowie ponownie zapłacą za przejazdy autobusami Komunikacji Miejskiej w Szczecinku. Miasto liczy, że wpływy z biletów wyniosą około 2,5 mln zł rocznie, podczas gdy obecny koszt funkcjonowania komunikacji miejskiej to około 13 mln zł rocznie. Dla porównania – na pomoc społeczną Szczecinek wydaje około 20 mln zł rocznie.

– „Komunikacja doszła do ściany i musimy znaleźć dodatkowe źródła finansowania” – mówił podczas sesji Jerzy Hardie-Douglas, burmistrz Szczecinka.

Jak podkreślał burmistrz, miasto nie jest w stanie dalej zwiększać dopłat do spółki, a brak dodatkowych dochodów oznaczałby konieczność ograniczania liczby linii, częstotliwości kursów i wozokilometrów, których obecnie finansowanych jest około 930 tysięcy rocznie.

Koniec darmowych przejazdów w Szczecinku. Kto zyskuje, kto traci? / fot. UM Szczecinek
Koniec darmowych przejazdów w Szczecinku. Kto zyskuje, kto traci? / fot. UM Szczecinek

Nowy cennik i zasady kontroli

Po powrocie biletów pasażerowie zapłacą 6 zł za bilet normalny ważny 50 minut, umożliwiający przesiadki pomiędzy liniami. Z Kartą Mieszkańca cena spadnie do 3 zł, a uczniowie do 21. roku życia zapłacą 2 zł. Miesięczny bilet normalny będzie kosztował 180 zł, ulgowy 90 zł, a uczniowski 60 zł.

Seniorzy po 65. roku życia posiadający Kartę Mieszkańca „Mój Szczecinek” zachowają prawo do bezpłatnych przejazdów. Papierowych biletów nie będzie – sprzedaż ma odbywać się wyłącznie przez aplikację mobilną. Kontrolę biletów przejmą strażnicy miejscy, a brak biletu będzie skutkował mandatem w wysokości 300 zł.

Naszym zdaniem

Powrót płatnych przejazdów w Szczecinku to decyzja czysto finansowa, wymuszona rosnącymi kosztami funkcjonowania komunikacji miejskiej i ograniczonymi możliwościami budżetu miasta. Choć darmowe autobusy poprawiały dostępność transportu publicznego dla pasażerów, nie przełożyły się na trwałe ograniczenie ruchu samochodowego ani stabilność finansową systemu. Z perspektywy branżowej kluczowe będzie teraz to, czy wpływy z biletów faktycznie pozwolą utrzymać siatkę połączeń i jakość usług, bez sięgania po kolejne ograniczenia w ofercie przewozowej. I jak rejterada Szczecinka wpłynie na popularność BKM wśród samorządów w kolejnych latach.

Komentarze