Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Racibórz zmienia markę. Oferta od Solarisa i PKO 

infobus
05.03.2023 19:00
0 Komentarzy

2 marca Przedsiębiorstwo Komunalne sp. z o.o. w Raciborzu otworzyło oferty w przetargu na leasing operacyjny czterech autobusów klasy MAXI.

To pierwsze zamówienie PK na nowe pojazdy od … 11 lat. Do tego jest to chyba jedyny przewoźnik w naszym kraju, który posiada flotę składającą się wyłącznie z autobusów marki SOR. I być może ten stan się wkrótce zmieni.

Co chce PK Racibórz?

Zanim przejdziemy do złożonych ofert, przypomnijmy, że zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), parametrów technicznych (40%).

W przypadku parametrów technicznych, PK premiuje następujące rozwiązania:

  • materiał konstrukcyjny szkieletu /kratownicy/ramy podwozia – profile ze stali odpornej na korozję (PNEN 10088) – 10 pkt,
  • materiał poszycia zewnętrznego nadwozia (w tym elementy ścian bocznych, dachu, ściany przedniej i tylnej, drzwi i klap – tworzywa sztuczne, aluminium, blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PNEN 10088) – 10 pkt,
  • całe poszycie boczne pod linią okien umożliwiające wymianę bez klejenia, spawania, zgrzewania – 10 pkt,
  • szyba przednia dzielona pionowo w osi pojazdu, z dodatkową szybą tablicy kierunkowej ogrzewaną elektrycznie – 10 pkt,
  • liczba miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi powyżej 13 – 10 pkt,
  • wysokość nadwozia do 3099 mm – 10 pkt,
  • zaoferowanie minimum 4-biegowej skrzyni – 10 pkt,
  • zaoferowanie autobusów spełniających wymogi homologacji typu pojazdu w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego i spełniających wymogi homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości ich konstrukcji nośnej – 10 pkt,
  • zawieszenie zależne osi ze stabilizatorem – 10 pkt,
  • gwarancja całopojazdowa – 36-miesięcy – 10 pkt.

Solaris z PKO

W dniu 2 marca do PK Racibórz wpłynęła jedna oferta. Złożyli ją:

  • konsorcjum firm: Solaris Bus & Coach sp. z o.o. i PKO Leasing S.A. – cena 7 270 285,00 PLN brutto, co daje koszt leasingu jednego Solarisa Urbino 12 electric na poziomie 1 817 571,25 PLN brutto.

Złożoną ofertę porównujemy z budżetem zamawiającego, który ma przygotowaną sumę 5 503 635,00 PLN brutto. Sporo brakuje, ale być może skarbnikowi uda się znaleźć nieco ponad 1,7 mln PLN. W przeciwnym razie, przetarg będzie unieważniony i zapewne pojawi się jego powtórka.

Spalinowe MAXI

Autobusy dla Raciborza mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez drzwi w układzie 2-2-2. Autobusy będą napędzane silnikiem zasilanym olejem napędowym spełniającym normę czystości spalin EURO 6. Pojemność skokowa silnika ma mieścić się w przedziale 9-12 dm3. Z kolei moc maksymalna silnika powinna wynieść od 230 do 260 kW.

Autobusy mają być wyposażone w klimatyzację dwustrefową przestrzeni pasażerskiej oraz kabiny kierowcy. Stanowisko pracy kierowcy stanowić ma wydzielona typu półzamkniętego, klimatyzowana z okienkiem do sprzedaży biletów, zamykana na zamek patentowy, wyposażona otwory w szybie umożliwiające lepszą komunikacje z pasażerem. Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie oraz odpornych na akty wandalizmu, pokrytych welurem o wyższej jakości (odpornych na zabrudzenia, ścieranie i zniszczenia). Co najmniej 8 siedzeń ma być dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Z kolei stanowisko kierowcy to wydzielona, przeszklona kabina, typu zamkniętego, dostatecznie izolująca stanowisko kierowcy przed ewentualną agresją pasażerów, zapewniająca możliwość kontaktu głosowego pomiędzy pasażerem a kierowcą.

System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne w kolorystyce ustalonej z zamawiającym. Z kolei wewnątrz znajdzie się tablica informacyjna – wyświetlacz LCD umieszczony za kabiną kierowcy o przekątnej ekranu 23 cale, dająca możliwość wyświetlania danych o trasie. Ponadto, zamawiający wymaga, aby wykonawca wyposażył autobusy w system zliczania potoków pasażerskich. Bramki będą działać w oparciu technologii sensorów podczerwieni.

Komentarze