Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Przewoźnicy mają nadzieję, że dwa miesiące wystarczą na montaż nowych tachografów

infobus
04.01.2025 11:08
0 Komentarzy

Mamy nadzieję, że dwa miesiące wystarczą firmom transportowym na montaż nowych tachografów – przekazał ZMPD.

Według dyr. departamentu transportu Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce Piotra Nikiela, większość tirów, które przewożą towary do krajów UE, powinna być już wyposażona w te urządzenia. Problem dotyczy także autokarów w ruchu międzynarodowym.

Rozkład jazdy:

  1. Do kiedy odroczono obowiązek montażu nowych tachografów w pojazdach transportowych w UE?
  2. Jakie funkcje spełniają tachografy nowej generacji?
  3. Ile pojazdów wykonuje międzynarodowe usługi transportowe w Polsce?

Dwa miesiące więcej

20 grudnia przedstawiciele krajów członkowskich na specjalnie zwołanym posiedzeniu komitetu ds. transportu drogowego zgodzili się na odroczenie o dwa miesiące kar za nieposiadanie nowych tachografów. Urządzenie to od 1 stycznia 2025 r. ma być obowiązkowym wyposażeniem tirów przewożących towary po UE, a za ich brak przewoźnicy mają płacić wysokie kary (od kilku do kilkunastu tysięcy złotych w zależności od kraju). Jest to element pakietu mobilności mającego poprawić warunki pracy kierowców w transporcie międzynarodowym.

„Informacja o odroczeniu kar jest bardzo ważna, ponieważ w całej UE występują problemu z dostępnością impulsatorów, czyli części potrzebnych do montażu tachografów” – wyjaśnił Nikiel. Wyraził nadzieję, że dwa miesiące wystarczą firmom transportowym na montaż urządzeń nowej generacji, które umożliwiają kontrolę czasu przejazdu bez zatrzymywania auta. Jak dodał, ponadto urządzenie to automatycznie rejestruje miejsca przekroczenia granicy, co jest niezbędne w przypadku wyliczenia płacy u kierowców delegowanych.

Przypomniał, że tachografy poprzedniej generacji umożliwiały kontrolę dopiero po zatrzymaniu samochodu.

Zapytany jak wielu kierowców nie ma jeszcze urządzeń nowej generacji, Nikiel powiedział, że nie ma dokładnych danych, ale – jak wskazał – większość tirów, które przewożą towary do krajów UE powinna być już wyposażona w te urządzenia. „A te, które jeszcze ich nie mają, zostały przekierowane na obsługę transportów krajowych” – zaznaczył.

Zdaniem IRU

Odroczenie z zadowoleniem przyjęła Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU) zrzeszająca przewoźników z całej UE. Jak czytamy w oświadczeniu IRU, znaczna liczba operatorów transportu nie byłaby gotowa kontynuować działalności transgranicznej od 1 stycznia z powodu opóźnień związanych z modernizacją tachografów.

Decyzję komitetu ds. transportu drogowego o odroczeniu kar o dwa miesiące (do 28 lutego 2025 r.) z zadowoleniem przyjęło także Ministerstwo Infrastruktury. Jak wskazał cytowany w komunikacie wiceminister Stanisław Bukowiec, Polska zabiegała o dłuższy okres „łagodnego podejścia służb kontrolnych”. Podkreślił, że „nawet dodatkowy dwumiesięczny okres przejściowy da szansę na dostosowanie się do nowych wymagań tym przewoźnikom, którzy jeszcze tego nie zrobili”.

Obecnie międzynarodowe usługi transportowe wykonuje w Polsce ok. 300 tys. pojazdów.

Według danych ZMPD Polska branża transportowa ma 33-proc. udział w unijnym rynku przewozów drogowych, zatrudnia blisko milion pracowników i odprowadza do budżetu państwa 16 mld zł podatków i opłat. (PAP)

Komentarze