Przetarg na liniowy „pomost” w Tczewie trafił do KIO. Odwołanie złożył obecny operator
Gmina Miejska Tczew napotkała na przeszkodę w poszukiwaniu przewoźnika do obsługi linii autobusowych przez co najmniej 7 miesięcy, począwszy od 1 września 2025 roku.
Co ciekawe, odwołanie złożył do KIO obecny operator i jeden z potencjalnych wykonawców, czyli Przewozy Autobusowe Gryf. Chodzi o przetarg na świadczenie usług miejskiego transportu zbiorowego w Tczewie do czasu przyjazdu nowych elektrobusów Solarisa. Więcej na ten temat pisaliśmy w InfoBusie tutaj.
Rozkład jazdy:
- Od kiedy Gmina Tczew planuje rozpocząć nową umowę na obsługę linii autobusowych?
- Kto złożył odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej?
- Jaki minimalny rok produkcji autobusów został wskazany w specyfikacji zamówienia (SWZ)?
PA Gryf idzie do KIO
Przewoźnikiem, który skierował odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej są Przewozy Autobusowe Gryf sp. z o.o. sp.k. Skarżący zarzucił zamawiającemu m.in. następujące uchybienia:
- określenie wymogów dotyczących wymaganych pojazdów w 2026 roku w sposób niejednoznaczny, uniemożliwiający właściwe skalkulowanie oferty,
- wymóg zapewnienia dyspozytora przez 24 godziny na dobę, w sytuacji gdy komunikacja miejska w Tczewie realizowana jest w godzinach do 4 do 23,
- postawienie wymogu dysponowania pojazdami skierowanymi do realizacji zamówienia już na etapie składania ofert,
- określenie w kryteriach oceny ofert kryterium jakościowego w postaci obsługi przedmiotu zamówienia pojazdami o średnim wieku produkcji 2016 lub nowszymi, kiedy to według odwołującego takie warunki spełnia na rynku polskim tylko jeden wykonawca.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
O co wnosi skarżący?
Na podstawie w/w zarzutów odwołujący sformułował kilkanaście żądań, z których najważniejsze to:
- dopuszczenie do realizacji zamówienia autobusów wyprodukowanych nie wcześniej niż w 2005 roku (SWZ wymaga autobusów nie starszych niż z 2012 roku),
- spełnienie parametrów normy emisji spalin Euro 3 przez autobusy (SWZ wymaga normy emisji spalin minimum Euro 5),
- dopuszczenie autobusów z mniejszą pojemnością pasażerską niż wymagana w SWZ,
- usunięcie wymogu w zakresie zapewnienia dyspozytora przez 24 godziny na dobę i zastąpienie go wymogiem zapewnienia dyspozytora w godzinach funkcjonowania komunikacji miejskiej,
- usunięcie wykazu taboru wskazującego precyzyjnie pojazdy skierowane do realizacji zamówienia,
- usunięcie kryterium oceny ofert w postaci średniego wieku taboru lub ewentualnie zastąpienie go kryterium „środowiskowym” – tj. dotyczącym spełnienia przez autobusy określonej normy emisji spalin.
Od momentu wniesienia odwołania przez Pa Gryf, zamawiający nie opublikował żadnych zmian w SWZ. Zapewne jednak takie zmiany się pojawią, ale musimy uzbroić się w cierpliwość. Otwarcie ofert odbędzie się 26 maja.
Przetarg można śledzić na stronie: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1098803
Komentarze