Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Przetarg na elektrobusy w Stalowej Woli: Był MAN, był Solaris, a teraz…? Analiza SWZ

infobus
25.03.2025 06:01
0 Komentarzy

Stalowa Wola idzie po kolejne elektrobusy. Przetarg na dostawcę autobusów dotyczy pojazdów klasy I kategorii MAXI. Zakupy finansowane są z programu „Zielony Transport Publiczny”.

O ogłoszeniu tego przetargu pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Elektryczny pojedynek w Stalowej Woli rozgrywają pomiędzy sobą Solaris i MAN. Pierwszy z producentów zdobył dotychczas dwa takie kontrakty, zaś MAN – jeden. Jaki będzie wynik aktualnego zamówienia? Sprawdźmy SWZ.

Rozkład jazdy:

  1. Jakiej długości mają być elektrobusy zamówione przez Stalową Wolę?
  2. Jaki producent autobusów wygrał dotychczas dwa przetargi w tym mieście?
  3. Kiedy zaplanowano otwarcie ofert w tym postępowaniu przetargowym?
Przetarg na elektrobusy w Stalowej Woli: Był MAN, był Solaris, a teraz…? Analiza SWZ
Przetarg na elektrobusy w Stalowej Woli: / fot. MZK Stalowa Wola

Punktacja ofert

Oferty będą punktowane z uwzględnieniem trzech kryteriów: ceny (60%), oceny techniczno-eksploatacyjnej (35%), gwarancji (5%). Do kryteriów technicznych należą następujące rozwiązania:

  • zaoferowanie autobusu wyposażonego w magazyn energii o pojemności dostępnej nie mniejszej niż 330 kWh – 3 pkt,
  • zaoferowanie autobusu, w którym cały magazyn energii został zabudowany na dachu – 5 pkt,
  • materiał elementów konstrukcyjny szkieletu/kratownicy, ramy/podwozia lub innego rozwiązania konstrukcyjnego – profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL – kataforezy) lub profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) lub aluminium – 2 pkt,
  • materiał poszycia zewnętrznego nadwozia (elementy ścian bocznych, dachu, ściany przedniej i tylnej, drzwi i pokryw) – aluminium, tworzywa sztuczne nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, inne materiały nie ulegające korozji i dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) lub blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą lakierowania zanurzeniowego (KTL – kataforezy) całej kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego metodą kataforezy zanurzeniowej – 2 pkt,
  • poszycie boczne pod linią okien podzielone pionowo na części w całym pasie podokiennym z zastosowaniem paneli montowanych bez klejenia (przykręcane) – 5 pkt,
  • zaoferowanie pojazdu spełniającego wymogi homologacji w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich (Regulamin 66 EKG ONZ lub nowszy) oraz spełnienie przez autobus wymogów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego zgodnie z wymaganiami Regulaminu 29 EKG ONZ lub nowszego – 5 pkt,
  • zaoferowanie gwarancji zasięgu pojazdu na poziomie nie mniejszym niż 280 km na pojedynczym ładowaniu przez 8 lat eksploatacji – 8 pkt,
  • brak zabudowy wieżowej w tylnej części oferowanego autobusu –2 pkt,
  • zaoferowanie autobusu wyposażonego w magazyn energii, którego pojemność dostępna stanowi do 79% (włącznie) jej pojemności nominalnej – 3 pkt.
Przetarg na elektrobusy w Stalowej Woli: / fot. MZK Stalowa Wola
Przetarg na elektrobusy w Stalowej Woli: / fot. MZK Stalowa Wola

Jakie autobusy?

Elektrobusy dla Stalowej Woli mają mieć długość od 11,8 do 12,5 metrów i wysokość do 3,40 m. Wejście do pojazdów ma odbywać się poprzez troje drzwi, otwieranych do wewnątrz. Napęd pojazdów ma być elektryczny, oparty na silniku centralnym o parametrach zapewniających prędkości i przyspieszenia charakterystyczne dla tras publicznego transportu zbiorowego. Moc silnika musi zapewnić zamawiającemu realizację rozkładu jazdy tak, jak by była ona wykonywana autobusem z klasycznym układem napędowym (spalinowym) Diesla. Zamawiający wymaga zastosowania silnika o mocy netto minimum 160 kW.

Z kolei magazyn energii elektrycznej może być wyposażony w baterie wykonane w dowolnej technologii. Oznacza to, że zamawiający nie definiuje warunku co do technologii zastosowanych baterii stanowiących magazyn energii elektrycznej dla potrzeb zasilania elektrycznego układu napędowego. Łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 300 kWh, jednakże energia dostępna dla użytkownika, nie może być mniejsza niż 200 kWh. Ładowanie akumulatorów trakcyjnych będzie odbywać się w systemie Plug-in za pomocą ładowarki zewnętrznej prądem o mocy w skali od 20 kW do około 150 kW.

Przechodzimy do przedziału pasażerskiego, gdzie znajdą się fotele pełne tapicerowane, o ergonomicznym kształcie, wandaloodporne (o powierzchniach utrudniających naniesienie „graffiti”). Siedziska i oparcia mają być wyposażone w gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką. Kabina kierowcy będzie wydzielona i w pełni oddzielona od przestrzeni pasażerskiej. Wyposażona ma być w drzwi wewnętrzne otwierane w kierunku przestrzeni pasażerskiej. Dodatkowo pierwsza połówka pierwszych drzwi ma służyć tylko do wejścia do kabiny kierowcy i nie będzie przeznaczona dla pasażerów.

Elektrobusy będą wyposażone w tablice kierunkowe wykonane w technologii LED, koloru bursztynowego. Do tego, wewnątrz znajdzie się tablica składająca się z panelu LCD o przekątnej minimum 22 cale. Będzie przeznaczona do prezentacji treści reklamowych naprzemiennie z informacją o trasie przejazdu oraz komunikatami specjalnymi.

Przetarg na elektrobusy w Stalowej Woli: / fot. MZK Stalowa Wola
Przetarg na elektrobusy w Stalowej Woli: / fot. MZK Stalowa Wola

MAN czy Solaris?

Niewątpliwie faworytami do złożenia ofert w tym zamówieniu pozostają MAN i Solaris. Kryteria techniczne (porównując je do poprzedniego przetargu) w ogóle się nie zmieniły. Oznacza to, że lekką przewagę w nich ma jednak Solaris. Poza tym, nie jest wykluczone, że na otwarciu ofert może pojawić się ktoś trzeci – np. Irizar lub Busnex. Otwarcie ofert zaplanowano na dzień 26 marca.

Link do zamówienia podajemy tutaj: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-a611dbc4-bc86-4b3b-b8d7-0771fe5da9c0

Komentarze