Przetarg na autobusy elektryczne PKA Gdynia: Czy ktoś zastąpi Mercedesa? Analiza SWZ
Trwa przetarg nieograniczony Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej w Gdyni na dostawę 8 elektrobusów klasy I kategorii MEGA.
Zamówienie jest dofinansowane z programu: „Zielony Transport Publiczny”. O ogłoszeniu przetargu na dostawę nowych elektrobusów pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Warto dodać, że PKA Gdynia jako pierwszy przewoźnik w Polsce wprowadził do eksploatacji autobusy Mercedes-Benz eCitaro i eCitaro G. Kto będzie kolejnym dostawcą autobusów elektrycznych? Sprawdzamy SWZ.
Rozkład jazdy:
- Jakie są kluczowe kryteria oceny ofert w przetargu na dostawę autobusów elektrycznych dla PKA Gdynia?
- Jakie unikalne rozwiązanie techniczne daje przewagę niektórym producentom w tym przetargu?
- Którzy producenci autobusów elektrycznych są faworytami w tym postępowaniu, i dlaczego?
Kryteria oceny ofert
Zamawiający wyodrębnił aż 13 kryteriów oceny ofert, w tym:
- cenę – 55 pkt,
- okres gwarancji i rękojmi oferowanych autobusów z wyłączeniem magazynów energii elektrycznej – 96 miesięcy i dłużej – 14 pkt,
- okres gwarancji i rękojmi na magazyny energii w oferowanych autobusach – 6 pkt,
- rozwiązanie techniczne z drugą i trzecią z osią napędową – 5 pkt,
- system prekondycjonowania autobusu i magazynów energii – 3 pkt,
- zastosowanie automatycznego systemu wykrywania i tłumienia ognia i spełnienie wymogów Regulaminu nr 66 EKG ONZ – 2 pkt,
- systemy poprawiające bezpieczeństwo jazdy – autobus zostanie wyposażony w aktywny tempomat posiadający homologację zapobiegający najechaniu na obiekty ruchome i nieruchome przed pojazdem z funkcją ostrzegania akustycznego, optycznego oraz autobus zostanie wyposażony w asystenta kontroli prawej i lewej strony sygnalizującego optycznie możliwość kolizji z obiektami ruchomymi i nieruchomymi znajdującymi się w polu skrętu pojazdu (w strefie ryzyka kolizji) i przy zmianie pasa ruchu – 2 pkt,
- najniższe zużycie energii elektrycznej – 4 pkt,
- najwyższa pojemność magazynów energii – 1 pkt,
- największy zasięg autobusów – 1 pkt,
- klimatyzator z pompą ciepła i czynnikiem chłodniczym CO2, włączony w układ ogrzewania całego autobusu – 3 pkt,
- układ ogrzewania wykorzystujący tylko energię elektryczną do ogrzewania przestrzeni pasażerskiej w sposób pośredni lub bezpośredni o mocy 30 kW – 3 pkt,
- technologia LED do oświetlenia przestrzeni pasażerskiej oraz technologia LED do świateł „dziennych”, „drogowych”, i „mijania” – 1 pkt.
Specyfikacja techniczna
Autobusy przegubowe mają mieć długość od 17,5 do 18,75 m. Nadwozia pojazdów będą się charakteryzować szerokością od 2,5 m do 2,55 m i wysokością maksimum 3,5 m. Jednostką napędową będzie silnik lub silniki trakcyjne o mocy minimum 220 kW. Energia elektryczna może być magazynowana w akumulatorach, superkondensatorach lub innych urządzeniach będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii elektrycznej w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Pojemność całkowita magazynów energii powinna wynosić, co najmniej 240 kWh energii elektrycznej.
Autobusy wyposażone w urządzenia magazynujące energię elektryczną muszą umożliwiać ładowanie za pomocą złącza plug–in i złącza pantografowego. Ładowanie plug-in będzie się odbywać na zajezdni z ładowarek dwustanowiskowych mogących obsługiwać jednocześnie dwa autobusy. Autobusy muszą być konstrukcyjnie przystosowane do szybkiego ładowania przy wykorzystaniu pantografu. W czasie ładowania pantografowego pojazd musi być dostępny dla pasażerów, aby nie zakłócić normalnego cyklu wsiadania i wysiadania pasażerów.
W przestrzeni pasażerskiej znajdzie się nie mniej niż 40 miejsc siedzących. Będą to siedzenia typu miejskiego o ergonomicznym kształcie. Siedzisko i oparcie mają być w całości pokryte tapicerką, pod którą znajdzie się gąbka zmiękczająca. Kabina kierowcy ma być typu zamkniętego z drzwiami wysokimi po prawej stronie miejsca kierowcy w górnej części – przeszklonymi, zamykanymi na zamek elektromagnetyczny z okienkiem do sprzedaży biletów i blatem do przyjmowania monet oraz otworami w szybie drzwi ułatwiającymi komunikację głosową z pasażerem. Zabudowa kabiny kierowcy powinna umożliwić pasażerom korzystanie z całej szerokości I drzwi (dwuskrzydłowych) w tym również z ich pierwszego skrzydła. Pojazdy będą wzbogacone o takie udogodnienia jak klimatyzacja, porty USB, głosowe zapowiedzi przystanków, system zliczania pasażerów.
Autobusy będą wyposażone także w tablice kierunkowe zewnętrzne elektroniczne, diodowe – białe, Wewnątrz pojawią się wyświetlacze LCD wielkości 22-23 cali (dwie sztuki). Ponadto, po prawej stronie pojazdu na ścianie bocznej znajdzie się wyświetlacz wewnętrzny o wymiarze 38 cali.
Mercedes z kolejną szansą
PKA punktuje wykonawców w aż 12 kryteriach pozacenowych. Naszym zdaniem w 11 z nich większość producentów może liczyć na komplet punktów. Jest jedno kryterium, w którym pełną liczbę punktów otrzyma tylko dwóch producentów (o ile złożą swoje oferty). Chodzi o kryterium –„rozwiązanie techniczne z drugą i trzecią z osią napędową”. Takie rozwiązania w swoich elektrobusach stosują MAN i Mercedes. Z uwagi na to, że poprzednim dostawcą autobusów dla PKA był właśnie Mercedes, to Daimler Buses jest naszym pewniakiem do otwarcia ofert. Kto mu może zagrozić? Zapewne Solaris, ale musiałby powalczyć ceną. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 20 stycznia.
Przetarg znajduje się na stronie: https://portal.smartpzp.pl/pkagdynia/public/postepowanie?postepowanie=77303611
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze