Przetarg MZK Ełk na dodatkowy elektrobus: Czas na nową markę? Analiza SWZ
Miejski Zakład Komunikacji w Ełku szuka dostawcy kolejnego autobusu elektrycznego. Chodzi o pojazd kategorii MAXI, klasy I. Równocześnie trwa przetarg na dostawę czterech autobusów elektrycznych, w którym wiemy już, że jedyną ofertę złożył Solaris.
O ogłoszeniu najnowszego przetargu od MZK, pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Zakup autobusu jest dofinansowany z programu „Zielony Transport Publiczny”. Sprawdźmy zatem, czy SWZ zmieniło się od zamówienia na cztery autobusy, czy też jest powtórką z trwającego jeszcze przetargu.
Spis treści:
- Jakie trzy kryteria będą decydować o ocenie ofert w przetargu na dodatkowy autobus elektryczny dla MZK Ełk i jaka jest ich waga procentowa?
- Jakie zmiany w kryteriach technicznych wprowadzono w najnowszym przetargu w porównaniu do wcześniejszego?
- Jakie wymagania techniczne musi spełniać autobus elektryczny w zakresie długości, zasięgu i pojemności baterii?
Za co punkty?
MZK będzie punktować oferentów z uwzględnieniem trzech kryteriów: ceny (60%), oceny technicznej (20%), warunków gwarancji i serwisu (20%). Co ciekawe, sporo zmian widzimy w kryteriach technicznych, gdzie punkty można zdobyć za następujące rozwiązania:
- najniższa wartość zużycia energii spośród ofert nieodrzuconych – 30 pkt,
- najwyższa łączna pojemność użytkowa zainstalowanych baterii trakcyjnych spośród ofert nieodrzuconych – 20 pkt,
- największa łączna liczba miejsc spośród ofert nieodrzuconych – 20 pkt (poprzednio 10 pkt),
- łączna liczba miejsc siedzących pasażerskich w autobusie – 31 i więcej miejsc – 15 pkt (nowe kryterium),
- silnik centralny – 12 pkt (poprzednio 8 pkt),
- brak zabudowy wieżowej w tylnej części oferowanego autobusu – 3 pkt (poprzednio 8 pkt).
Jakie autobusy?
Dodatkowy autobus elektryczny dla MZK Ełk ma mieć długość od 11,8 do 12,2 m, zaś jego wysokość nie może przekroczyć 3,4 m. Będzie to konstrukcja z niską podłogą na całej długości autobusu bez progów wewnątrz pojazdu. Wymiana pasażerów ma odbywać się przez troje drzwi w układzie 2-2-2.
Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu poprzez zastosowanie silnika centralnego o mocy minimalnej 160 kW lub silników w osiach napędowych o mocach minimum 110 kW każdy, zasilanych energią elektryczną. Autobus będzie wyposażony w zespół baterii o łącznej pojemności użytkowej co najmniej 320 kWh. Zasięg autobusu w warunkach komunikacji miejskiej (wg. SORT-2) nie może być niższy niż 250 km. Ładowanie baterii odbywać się będzie wyłącznie za pomocą złącza przewodowego.
Stanowisko kierowcy będzie typu „półotwartego” (wysokość górnej krawędzi szyby od podłogi to minimum 180 cm). Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie z miękkimi wkładkami tapicerskimi oparć i siedzisk, wyposażonymi w grubą gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką, przeznaczonymi do stosowania w pojazdach komunikacji miejskiej. W przestrzeni pasażerskiej znajdą się 4 podwójne gniazda USB.
Pojazd będzie wyposażony w diodowe tablice kierunkowe, świecące w kolorach RGB. Wewnątrz informację pasażerską zapewnią dwie tablice prezentujące m.in. numer linii oraz przebieg trasy, automatycznie generujące treści w oparciu o dane z autokomputera (LCD oraz LED). Dodatkowo w autobusie mają być zainstalowane urządzenia do automatycznego zliczania pasażerów wsiadających i wysiadających, umieszczone nad wszystkimi drzwiami pojazdu.
Solaris z konkurencją?
MZK Ełk zaskoczył kryteriami technicznymi. Mowa tu o rezygnacji z trzech kryteriów: spełnienia regulaminu nr 29 EKG ONZ, nadwozia ze stali nierdzewnej oraz wysokości autobusów do 3,3 m. To kryteria, w których Solaris miał istotną przewagę nad konkurencją. Teraz ich zabrakło, zaś pozostałe kryteria oceny ofert nie dają nikomu żadnego bonusu. Pewniakiem do złożenia oferty wydaje się być nadal Solaris, lecz tym razem może spodziewać się konkurencji. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 22 stycznia.
Na koniec podajemy link do przetargu: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-0fc7aadc-c561-42f8-b65f-9b76d79a8c0f
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze