Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Przegubowe autobusy w akcji: Wrocław testuje Solarisa, a Szczecin MAN-a

infobus
19.06.2025 13:01
0 Komentarzy

18 czerwca 2025 roku na ulice dwóch polskich miast wyjechały dwa nowoczesne przegubowe i demonstracyjne autobusy. Jeden elektryczny – drugi wodorowy.

MPK Wrocław rozpoczęło testy Solarisa Urbino 18 hydrogen, a Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe Dąbie – MAN-a Lion’s City 18 E. To ważne kroki na drodze do bezemisyjnego transportu miejskiego. O zakupach w Wrocławiu i w Szczecinie pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie modele autobusów demonstracyjnych testowane są od 18 czerwca 2025 roku we Wrocławiu i Szczecinie?
  2. Jakie są główne parametry techniczne testowanego Solarisa Urbino 18 hydrogen we Wrocławiu?
  3. Na jakich liniach testowany jest MAN Lion’s City 18 E w Szczecinie i ilu pasażerów może przewozić?
Zielony transport publiczny w ruchu: Solaris wodorowy we Wrocławiu, MAN elektryczny w Szczecinie
Zielony transport publiczny w ruchu: Solaris wodorowy we Wrocławiu, MAN elektryczny w Szczecinie / fot. UM Szczecin

Test lwa w Szczecinie

W Szczecinie, SPAD rozpoczął testy elektrycznego przegubowca MAN Lion’s City 18CE. Pierwsze kursy ruszyły na linii 79, potem autobus obsłuży linię A, a w środę – linię 61. Do końca czerwca pojazd testuje SPAD, potem przez trzy tygodnie przejmie go drugi operator – SPA Klonowica. Jak informuje rzecznik SPAD-u, Wojciech Jachim, testy mają praktyczny charakter i mogą wpłynąć na decyzje zakupowe.

Testowany MAN ma 18 m długości, zabiera 123 pasażerów (41 siedzących, 82 stojących) i oferuje zasięg 300 km. Efektywny układ rekuperacji zwiększa wydajność w warunkach miejskich. Choć SPAD posiada obecnie 103 pojazdy i to wyłącznie spalinowe, MAN Lion’s City 18 E pokazuje kierunek rozwoju – w stronę elektryfikacji taboru.

Model ten bazuje na najnowszej platformie MAN-a – niskopodłogowej, z odzyskiem energii, klimatyzacją, portami USB i systemami ABS/ASR/EBS.

Zielony transport publiczny w ruchu: Solaris wodorowy we Wrocławiu, MAN elektryczny w Szczecinie
Zielony transport publiczny w ruchu: Solaris wodorowy we Wrocławiu, MAN elektryczny w Szczecinie / fot. UM Szczecin

Zielona klamra Wrocławia

Tymczasem dla Wrocławia testy Solarisa to symboliczne domknięcie kilkuletniego cyklu prób pojazdów zeroemisyjnych.

-„Sprawdzaliśmy autobusy elektryczne i wodorowe różnych typów – wszystko w ramach zielonej transformacji wrocławskiej komunikacji miejskiej” – podkreśla Przemysław Nowicki, wiceprezes MPK. Prezes Witold Woźny zapowiada: „Zgromadziliśmy wiedzę, sprawdziliśmy możliwości i dziś przygotowujemy się do kolejnego kroku – praktycznego wdrożenia zielonego transportu na większą skalę”.

W ramach przygotowań MPK tworzy zespół ds. infrastruktury wodorowej, który ma koordynować rozwój zaplecza pod wodorowy transport publiczny. Testowy Solaris Urbino 18 hydrogen – zwycięzca tytułu Bus of the Year 2025 – kursuje po Wrocławiu na wybranych liniach, m.in. 106, 110, 119 czy 148. W weekendy również pojawi się na ulicach. Jego stylistyka odbiega od miejskich barw, bo to egzemplarz demonstracyjny.

Pojazd oferuje zasięg nawet 700 km (cykl SORT II), napędzany jest ogniwem paliwowym o mocy 100 kW, wspieranym przez akumulator 60 kWh i silnik trakcyjny 240 kW. Zbiorniki mieszczą ponad 51 kg wodoru. Na pokład zabiera do 140 pasażerów, w tym 52 na miejscach siedzących. Klimatyzacja oparta o system CO₂ z pompą ciepła działa nawet przy –25°C. Dzięki modułowej architekturze napędu utrzymanie pojazdu jest łatwiejsze, a przestrzeń pasażerska większa.

Zielony transport publiczny w ruchu: Solaris wodorowy we Wrocławiu, MAN elektryczny w Szczecinie / fot. MPK Wrocław

Komentarze