To był jeden z najtrudniejszych okresów dla fabryk autobusów w naszym kraju i to wyraźnie widać w statystykach. Mimo to Polska umocniła się na pozycji lidera w zakresie produkcji kompletnych autobusów w Europie.
Kryzys wywołany pandemią najmniej dotknął pojazdy miejskie, natomiast najbardziej – międzymiastowe i turystyczne. Analogiczna sytuacja ma miejsce na rynku nowych autobusów w Polsce.
pięć fabryk
W Polsce mamy aktualnie pięć zakładów, które produkują autobusy powyżej 8 ton DMC. To:
Autosan w Sanoku.MAN w Starachowicach,Scania w Słupsku,Solaris w Bolechowie,Volvo we Wrocławiu.
Łącznie zakłady w 2021 roku wyprodukowało 4484 szt. autobusów o DMC powyżej 8 t (-748 szt. / -14,3% r/r/). Mimo spadku uważamy, że ten wynik jest znakomity – w porównaniu do zastojów i przerw w produkcji, jakie w tym samym czasie dotknęły zakłady pojazdów osobowych i dostawczych.
Sprawdźmy, jakie autobusowe segmenty najbardziej ucierpiały przez pandemię? W podziale na poszczególne kategorie wyglądało to następująco:
autobusy miejskie zmniejszyły swój wolumen do 4039 szt. z 4250 szt. w 2020 r. (-211 szt. / -5,0% r/r/);autobusy międzymiastowe także odnotowały spadek do poziomu 414 szt. z 713 szt. w 2020 r. (-299 szt. / -41,9% r/r);autobusy turystyczne, które najbardziej ucierpiały p[rzez wirusowy kryzys obniżyły pułap aż do 31 szt. z 269 szt. w 2020 r. (-238 szt. / 88,5% r/r).
Przypomnijmy, że zeszłoroczne dane porównujemy z pandemicznym rokiem 2020, kiedy łączna produkcja autobusów w Polsce o masie całkowitej powyżej 8 ton osiągnęła wysoki poziom 5232 szt., który jeszcze siłą inercji był porównywalny z rekordowym, jak do tej pory rezultatem z 2019 r. (5670 szt.). Teraz patrząc na zeszłoroczne dane mamy prawdziwy obraz produkcyjnego rynku w kryzysie. Dla porównania wyniki produkcyjne w poprzednich latach wyglądały następująco: 2018 r. – 4553 szt.; 2017 r. – 4460 szt.; 2016 r. – 4694 szt.; 2015 r. – 4389 szt. i w 2014 r. – 4117 szt.
GŁÓWNI ODBIORCY i GRACZE
W 2021 r. najwięcej autobusów wyprodukowanych w polskich fabrykach trafiło do:
Niemiec – 1325 szt. / 29,6% udziału – pozycja bez zmian w porównaniu z 2020 r.Polska – 543 szt. / 12,1% udziału – awans z 4. pozycji z 2020 r.Francja – 349 szt. / 7,8% udziału – awans z 6. pozycji w 2020 r.Szwecja – 345 szt. / 7,1% udziału – spadek z 2. pozycji w 2020 r.
Liderem autobusowej produkcji w Polsce po 2021 r. jest cały czas MAN, który w Starachowicach wytworzył 1781 szt. kompletnych autobusów (-139 szt. / -7,2% r/r). Do tego firma wytworzyła setki podwozi i to zarówno miejskich, jak i turystycznych. Są one wysyłane z Polski praktycznie na cały świat.
Tradycyjnie wiceliderem w rankingu został Solaris Bus&Coach – z wynikiem 1367 autobusów (-61 szt. / -4,3% r/r). Dodatkowo bramy fabryki w Bolechowie opuściło jeszcze 119 trolejbusów, które produkowane są falami w zależności od wielkości kontraktów (261 szt. w 2021 r.; 136 szt. w 2019 r. i 82 szt. w 2019 r.)
Trzecie miejsce to Volvo z wynikiem 798 szt. (-414 szt. / -38,1% r/r), które bardzo mocno odczuło kryzys wywołany pandemią COVID-19. To efekt bardzo szerokiego portfolio wrocławskiej fabryki, które obejmuje zarówno autobusy miejskie, jak i międzymiastowe oraz turystyczne. Ta dwie ostatnie kategorie została szczególnie mocno dotknięte przez kryzys i stąd słabsze obroty szwedzkiego koncernu.
Czwarte miejsce w rankingu zajmuje Scania z rezultatem 603 szt. (-118 szt. / -16,4%). Jak widać i ta fabryka doświadczyła spadku, natomiast w tym czasie w Słupsku przeprowadzono udaną wymianę generacyjną miejskich pojazdów Citywide oraz międzymiastowej serii Interlink LD, co wiązało się z przebudową całego systemu produkcyjnego.
Ostatnie miejsce w ramach produkcyjnego rankingu należy do polskiego Autosanu, który w 2021 r. wytworzył 60 szt. autobusów (-16 szt. / -21,0%).
Polska na tle Europy
W 2021 r. w Unii Europejskiej wyprodukowano ok. 12,1 miliona pojazdów silnikowych, co stanowi wzrost o 1,0% w porównaniu z 2020 r. Wśród nich mieliśmy:
9.946.696 pojazdów osobowych1.669.141 pojazdów dostawczych470.388 pojazdów ciężarowych29.085 pojazdów autobusów
Biorąc pod uwagę tylko autobusy, to nasz kraj zajął I miejsce w produkcyjnym rankingu wyprzedzając: Szwecję (6081) – co jest o tyle dzienne, że te kraje mają swoje główne fabryki w Polsce – oraz Czechy (4954).
Podane przez ACEA liczba 6354 autobusów wyprodukowanych w naszym kraju obejmuje wszystkie tego typu pojazdy. Odejmując nasze 4484 szt. powyżej 8 ton CMC, otrzymujemy różnicę 1870 szt. konstrukcji między 3,5 t a 8 t DMC, czyli są to głównie minibusy, które w naszym kraju produkcja takie firmy jak: Mercus, Auto-Cuby, Bus-Center, Warmiaki, CMS Auto, BusFactory, Polster, MMI, Carpol i Eurobus, Bus Perfect, PC Invest, Automet, SprintCar czy Acbus i in.
Produkcja autobusów w Europie w 2021 r.
kraj |
Liczba (szt.) |
Udział (%) |
Polska |
6354 |
21,8% |
Szwecja |
6081 |
20,9% |
Czechy |
4954 |
17,0% |
Niemcy |
4643 |
16,0% |
Komentarze