Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Producent systemów napędowych skarży przetarg TLT do KIO. O co chodzi?

infobus
31.05.2024 17:05
0 Komentarzy

Trwa przetarg na zakup 20 trolejbusów dla Tyskich Linii Trolejbusowych, o którym pisaliśmy już w InfoBusie.

Przetarg napotkał na pewne problemy, bowiem został zaskarżony do Krajowej Izby Odwoławczej. Swoje odwołanie złożyła firma Medcom. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że nie jest to producent trolejbusów. O co więc w tym przypadku chodzi? Wyjaśniamy poniżej.

Spis treści:

  • Czego dotyczy przetarg Tyskich Linii trolejbusowych?
  • Jakie zastrzeżenie zgłosiła firma Medcom?
Producent systemów napędowych skarży przetarg TLT do KIO. O co chodzi?
Producent systemów napędowych skarży przetarg TLT do KIO. O co chodzi? / fot. TLT Tychy

Medcom z odwołaniem

9 maja zapisy SWZ zaskarżyła do KIO firma Medcom. Jest to firma specjalizującą się między innymi w projektowaniu i produkcji elementów systemów napędowych dla trolejbusów i uczestniczy w ich produkcji we współpracy z producentami pojazdów. Odwołujący na zatem interes w uzyskaniu zamówienia i jego zdaniem może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy PZP.

Zdaniem Medcom, przedmiot zamówienia został opisany w sposób nieproporcjonalny do potrzeb TLT i naruszający zasadę równego traktowania wykonawców i zachowania uczciwej konkurencji poprzez wskazanie niektórych wymaganych i kluczowych cech taboru. Odwołujący zarzuca TLT, że zamawiający eliminuje konkurencję poprzez umożliwienie zaoferowania przez producentów trolejbusów układów napędowych opartych jedynie o rozwiązania jednego producenta tj. firmy Škoda i uniemożliwienia uczestniczenia w realizacji zamówienia przez wszystkich innych wykonawców produkujących komponenty do trolejbusów. Według zapisów SWZ, istotne podzespoły wchodzące w skład napędu trolejbusu (kontener napędu, silnik trakcyjny oraz baterie trakcyjne) muszą być wyprodukowane przez jednego producenta. Według Medcom, taki zapis faktycznie umożliwia złożenie oferty tylko przez firmę Škoda lub wykonawców, którzy zastosują rozwiązania tylko i wyłącznie tej firmy.

Zdaniem skarżącego, z technicznego i funkcjonalnego punktu widzenia wymóg ten jest nieuzasadniony tj. nie ma żadnych obiektywnych czynników, z których wynikałaby konieczność produkcji wskazanych elementów napędu przez tego samego producenta, a napęd składający się z podzespołów pochodzących od różnych producentów obiektywnie niczym nie różni się od napędu wyprodukowanego z komponentów pochodzących od jednego podmiotu.

Producent systemów napędowych skarży przetarg TLT do KIO. O co chodzi?
Producent systemów napędowych skarży przetarg TLT do KIO. O co chodzi? / fot. TLT Tychy

Kto ma rację?

Zarzuty Medcom są zadziwiające, tym bardziej, iż TLT nie ma w swoim taborze trolejbusów marki Škoda, zaś dotychczasowe przetargi wygrywał … Solaris. Wprawdzie TLT posiada trolejbusy Solarisa z silnikami Škody, ale w wyniku ostatnich zakupów na trolejbusy, przewoźnik pozyskał Trollino 12 z układami napędowymi innych producentów niż Škoda.

Również nie odnotowaliśmy istotnych zmian SWZ w stosunku do poprzednich postępowań na zakup nowych trolejbusów. Dodatkowo, przypomnijmy, że z naszej analizy SWZ wynika, że największe szanse na zdobycie tego kontraktu ma Solaris.

O tym, kto ma rację w tym sporze zadecyduje ostatecznie KIO. Do tej pory zamawiający nie dokonał żadnych zmian SWZ. Ze wszystkimi zarzutami odwołującego można zapoznać się na stronie: https://platformazakupowa.pl/transakcja/921935

Komentarze