Producent systemów napędowych skarży przetarg TLT do KIO. O co chodzi?
Trwa przetarg na zakup 20 trolejbusów dla Tyskich Linii Trolejbusowych, o którym pisaliśmy już w InfoBusie.
Przetarg napotkał na pewne problemy, bowiem został zaskarżony do Krajowej Izby Odwoławczej. Swoje odwołanie złożyła firma Medcom. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że nie jest to producent trolejbusów. O co więc w tym przypadku chodzi? Wyjaśniamy poniżej.
Spis treści:
- Czego dotyczy przetarg Tyskich Linii trolejbusowych?
- Jakie zastrzeżenie zgłosiła firma Medcom?
Medcom z odwołaniem
9 maja zapisy SWZ zaskarżyła do KIO firma Medcom. Jest to firma specjalizującą się między innymi w projektowaniu i produkcji elementów systemów napędowych dla trolejbusów i uczestniczy w ich produkcji we współpracy z producentami pojazdów. Odwołujący na zatem interes w uzyskaniu zamówienia i jego zdaniem może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy PZP.
Zdaniem Medcom, przedmiot zamówienia został opisany w sposób nieproporcjonalny do potrzeb TLT i naruszający zasadę równego traktowania wykonawców i zachowania uczciwej konkurencji poprzez wskazanie niektórych wymaganych i kluczowych cech taboru. Odwołujący zarzuca TLT, że zamawiający eliminuje konkurencję poprzez umożliwienie zaoferowania przez producentów trolejbusów układów napędowych opartych jedynie o rozwiązania jednego producenta tj. firmy Škoda i uniemożliwienia uczestniczenia w realizacji zamówienia przez wszystkich innych wykonawców produkujących komponenty do trolejbusów. Według zapisów SWZ, istotne podzespoły wchodzące w skład napędu trolejbusu (kontener napędu, silnik trakcyjny oraz baterie trakcyjne) muszą być wyprodukowane przez jednego producenta. Według Medcom, taki zapis faktycznie umożliwia złożenie oferty tylko przez firmę Škoda lub wykonawców, którzy zastosują rozwiązania tylko i wyłącznie tej firmy.
Zdaniem skarżącego, z technicznego i funkcjonalnego punktu widzenia wymóg ten jest nieuzasadniony tj. nie ma żadnych obiektywnych czynników, z których wynikałaby konieczność produkcji wskazanych elementów napędu przez tego samego producenta, a napęd składający się z podzespołów pochodzących od różnych producentów obiektywnie niczym nie różni się od napędu wyprodukowanego z komponentów pochodzących od jednego podmiotu.
Kto ma rację?
Zarzuty Medcom są zadziwiające, tym bardziej, iż TLT nie ma w swoim taborze trolejbusów marki Škoda, zaś dotychczasowe przetargi wygrywał … Solaris. Wprawdzie TLT posiada trolejbusy Solarisa z silnikami Škody, ale w wyniku ostatnich zakupów na trolejbusy, przewoźnik pozyskał Trollino 12 z układami napędowymi innych producentów niż Škoda.
Również nie odnotowaliśmy istotnych zmian SWZ w stosunku do poprzednich postępowań na zakup nowych trolejbusów. Dodatkowo, przypomnijmy, że z naszej analizy SWZ wynika, że największe szanse na zdobycie tego kontraktu ma Solaris.
O tym, kto ma rację w tym sporze zadecyduje ostatecznie KIO. Do tej pory zamawiający nie dokonał żadnych zmian SWZ. Ze wszystkimi zarzutami odwołującego można zapoznać się na stronie: https://platformazakupowa.pl/transakcja/921935
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze