Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Premierowe elektrobusy MAN już we flocie MZK Starachowice. „Wyprodukowano tu, dla nas”

infobus
04.12.2025 18:01
0 Komentarzy

4 grudnia 2025 r. Starachowice odebrały wszystkie pięć zamówionych autobusów elektrycznych MAN Lion’s City 12 E.

Samorząd zrealizował zamówienie w ramach projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a szczególne znaczenie podkreśla fakt, że wszystkie pojazdy zostały wyprodukowane w starachowickiej fabryce MAN Bus. O odbiorze pierwszego egzemplarza pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy

  1. Jaką wartość miała oferta MAN Truck & Bus Polska złożona w przetargu dla Starachowic?
  2. Na jaki minimalny zasięg operacyjny przewidziano elektrobusy MAN Lion’s City 12 E?
  3. Jaką konfigurację drzwi zastosowano w nowych autobusach?

Elektryczne MAN-y dla Starachowic

W Starachowicach rozpoczął się nowy etap rozwoju komunikacji miejskiej. Jak podkreślił prezydent miasta Marek Materek:

„Dziś, tu w sercu starachowickiego zakładu MAN Truck & Bus, odbieramy nasze pierwsze autobusy elektryczne. To nowoczesne, ekologiczne pojazdy stworzone w Starachowicach, przez starachowiczan – i już za chwilę wyjadą na trasy, służąc mieszkańcom”.

Jak dodał Marek Materek:

„Od początku zależało nam, aby po Starachowicach jeździły pojazdy stworzone w tym mieście. To inwestycja, która wspiera lokalnych pracowników, a jednocześnie rozwija komunikację miejską w kierunku zeroemisyjności”.

Warto zauważyć, że miasto kontynuuje filozofię darmowego transportu publicznego dla mieszkańców płacących podatki w Starachowicach, co znacząco zwiększyło liczbę pasażerów i poszerzyło rolę autobusów w codziennych podróżach mieszkańców.

Premierowe elektrobusy MAN już we flocie MZK Starachowice. „Wyprodukowano tu, dla nas"
Premierowe elektrobusy MAN już we flocie MZK Starachowice. „Wyprodukowano tu, dla nas”

Pięć lwów

Gmina zakontraktowała pięć elektrobusów MAN Lion’s City 12 E wraz z infrastrukturą do ładowania. To pierwsze zeroemisyjne pojazdy w miejskiej flocie, która do tej pory składała się głównie z autobusów CNG – dostarczonych w latach 2021–2022. Po dzisiejszych odbiorach flota miasta liczy już 25 pojazdów, w tym 20 ekologicznych CNG oraz pięć nowych elektryków.

Postępowanie przetargowe ogłoszono w ramach projektu „Poprawa komunikacji publicznej na terenie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Miasta Północy”. Zamówienie obejmowało dostawę pięciu pojazdów i ładowarek o wartości kosztorysowej 19.126.105,04 zł brutto. Wpłynęła jedna oferta – od MAN Truck & Bus Polska – na kwotę 15.807.345 zł brutto (12.849.066,67 zł netto), czyli 2.569.813 zł netto za sztukę MAN Lion`s City 12 E. Oferent zmieścił się w budżecie z ponad 3,3 mln zł rezerwy, a miasto od razu podkreśliło wysoką konkurencyjność cenową oferty oraz jej kompletność.

W komunikacji miejskiej pojazdy elektryczne tej klasy stanowią coraz chętniej wybierane rozwiązanie, szczególnie w średnich miastach, gdzie zasięg operacyjny może być wykorzystany w pełni. MAN Lion’s City 12 E oferuje długość od 11,8 do 12,2 metra oraz niskopodłogową konstrukcję, która zapewnia pełną dostępność dla wszystkich grup pasażerów, w tym osób z niepełnosprawnościami. Układ drzwi 2–2–2 pozwala na szybkie wejście i wyjście pasażerów podczas kursów o większej wymianie podróżnych. Elektrosilnik o mocy minimum 160 kW współpracuje z magazynami energii umieszczonymi na dachu, chłodzonymi cieczą, co ma umożliwić osiąganie zasięgu co najmniej 300 km na jednym ładowaniu. Technologia ładowania w standardzie plug-in wpisuje się w założenia miasta dotyczące oszczędności eksploatacyjnej i prostoty infrastruktury.

Standard wyposażenia wnętrza obejmuje klimatyzację, porty USB, monitoring oraz pancerną kabinę kierowcy typu „warszawskiego”. Pojazdy trafią do ruchu jeszcze w grudniu i będą obsługiwać linie o największym popycie pasażerskim.

Komentarze