Premierowe elektrobusy MAN już we flocie MZK Starachowice. „Wyprodukowano tu, dla nas”
4 grudnia 2025 r. Starachowice odebrały wszystkie pięć zamówionych autobusów elektrycznych MAN Lion’s City 12 E.
Samorząd zrealizował zamówienie w ramach projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a szczególne znaczenie podkreśla fakt, że wszystkie pojazdy zostały wyprodukowane w starachowickiej fabryce MAN Bus. O odbiorze pierwszego egzemplarza pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy
- Jaką wartość miała oferta MAN Truck & Bus Polska złożona w przetargu dla Starachowic?
- Na jaki minimalny zasięg operacyjny przewidziano elektrobusy MAN Lion’s City 12 E?
- Jaką konfigurację drzwi zastosowano w nowych autobusach?
Elektryczne MAN-y dla Starachowic
W Starachowicach rozpoczął się nowy etap rozwoju komunikacji miejskiej. Jak podkreślił prezydent miasta Marek Materek:
„Dziś, tu w sercu starachowickiego zakładu MAN Truck & Bus, odbieramy nasze pierwsze autobusy elektryczne. To nowoczesne, ekologiczne pojazdy stworzone w Starachowicach, przez starachowiczan – i już za chwilę wyjadą na trasy, służąc mieszkańcom”.
Jak dodał Marek Materek:
„Od początku zależało nam, aby po Starachowicach jeździły pojazdy stworzone w tym mieście. To inwestycja, która wspiera lokalnych pracowników, a jednocześnie rozwija komunikację miejską w kierunku zeroemisyjności”.
Warto zauważyć, że miasto kontynuuje filozofię darmowego transportu publicznego dla mieszkańców płacących podatki w Starachowicach, co znacząco zwiększyło liczbę pasażerów i poszerzyło rolę autobusów w codziennych podróżach mieszkańców.
Pięć lwów
Gmina zakontraktowała pięć elektrobusów MAN Lion’s City 12 E wraz z infrastrukturą do ładowania. To pierwsze zeroemisyjne pojazdy w miejskiej flocie, która do tej pory składała się głównie z autobusów CNG – dostarczonych w latach 2021–2022. Po dzisiejszych odbiorach flota miasta liczy już 25 pojazdów, w tym 20 ekologicznych CNG oraz pięć nowych elektryków.
Postępowanie przetargowe ogłoszono w ramach projektu „Poprawa komunikacji publicznej na terenie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Miasta Północy”. Zamówienie obejmowało dostawę pięciu pojazdów i ładowarek o wartości kosztorysowej 19.126.105,04 zł brutto. Wpłynęła jedna oferta – od MAN Truck & Bus Polska – na kwotę 15.807.345 zł brutto (12.849.066,67 zł netto), czyli 2.569.813 zł netto za sztukę MAN Lion`s City 12 E. Oferent zmieścił się w budżecie z ponad 3,3 mln zł rezerwy, a miasto od razu podkreśliło wysoką konkurencyjność cenową oferty oraz jej kompletność.
W komunikacji miejskiej pojazdy elektryczne tej klasy stanowią coraz chętniej wybierane rozwiązanie, szczególnie w średnich miastach, gdzie zasięg operacyjny może być wykorzystany w pełni. MAN Lion’s City 12 E oferuje długość od 11,8 do 12,2 metra oraz niskopodłogową konstrukcję, która zapewnia pełną dostępność dla wszystkich grup pasażerów, w tym osób z niepełnosprawnościami. Układ drzwi 2–2–2 pozwala na szybkie wejście i wyjście pasażerów podczas kursów o większej wymianie podróżnych. Elektrosilnik o mocy minimum 160 kW współpracuje z magazynami energii umieszczonymi na dachu, chłodzonymi cieczą, co ma umożliwić osiąganie zasięgu co najmniej 300 km na jednym ładowaniu. Technologia ładowania w standardzie plug-in wpisuje się w założenia miasta dotyczące oszczędności eksploatacyjnej i prostoty infrastruktury.
Standard wyposażenia wnętrza obejmuje klimatyzację, porty USB, monitoring oraz pancerną kabinę kierowcy typu „warszawskiego”. Pojazdy trafią do ruchu jeszcze w grudniu i będą obsługiwać linie o największym popycie pasażerskim.



Komentarze