Premiera autobusu elektrycznego Mercedes-Benz eIntouro na eMobility Days 2024
18 listopada koncern Daimler Buses zorganizował II edycję imprezy pod nazwą eMobility Days 2024 – tym razem w Berlinie – gdzie pokazał kilka bardzo ciekawych autobusów.
Niemiecka firma zaprezentowała innowacyjne rozwiązania, prototypy pojazdów i nową generację baterii, które przyczynią się do przyspieszenia transformacji w sektorze transportu publicznego.
Spis treści:
- Jakie kluczowe innowacje zaprezentował Daimler Buses podczas eMobility Days 2024 w Berlinie?
- Jakie są główne cechy i możliwości nowego prototypu Mercedes-Benz eIntouro?
- W jaki sposób zaawansowana architektura eIntouro, umożliwiająca aktualizacje „over-the-air,” wpłynie na zarządzanie flotą i efektywność eksploatacyjną pojazdów?
cztery premiery
Wśród głównych atrakcji wydarzenia znalazły się:
- Mercedes-Benz eIntouro: międzymiastowy autobus elektryczny klasy II do tras międzymiastowych i wycieczkowych.
- Mercedes-Benz eCitaro K: kompaktowy elektrobus jako rozwiązanie dla ciasnych tras miejskich.
- Mercedes-Benz eCitaro z ogniwami paliwowymi: innowacyjne zastosowanie wodoru jako jedynego źródła energii.
- Nowa generacja baterii NMC4 o zwiększonej pojemności i żywotności.
- Kompleksowe usługi elektromobilności od Daimler Buses Solutions, gdzie firma podkreśliła swoje zaangażowanie w budowę infrastruktury elektromobilności i cyfrowych narzędzi zarządzania flotą, które wspierają klientów w płynnym przejściu na transport zeroemisyjny.
Naszym zdaniem najważniejszy punkt wydarzenia to premiera niemal gotowy do produkcji prototyp Mercedes-Benz eIntouro, będący elektryczną wersją dobrze znanego modelu spalinowego Intouro. Pojazd ten został zaprojektowany z myślą o obsłudze tras międzymiastowych, szkolnych, shuttle busów oraz krótszych tras wycieczkowych. Była to pierwsza prezentacja modelu, który ma wprowadzić elektryczną mobilność na nowe obszary.
cztery wersje
Autobus będzie dostępny w dwóch długościach: 12,18 m oraz 13,09 m, co pozwoli na konfigurację od 50 do 63 miejsc siedzących. Jego sercem są baterie LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe), które oferują maksymalną pojemność 414 kWh i pozwalają na przejechanie nawet 500 km na jednym ładowaniu. Zastosowanie tej technologii zapewnia wysoką wydajność, a także trwałość sięgającą nawet 15 lat. Mają to być takie same akumulatory jak w ciężarówkach eActros.
Napęd oparty na centralnym silniku elektrycznym Cetrax firmy ZF o mocy ciągłej 320 kW zapewnia efektywną i cichą jazdę. Ładowanie odbywa się za pomocą złącza CCS typu 2 z mocą do 300 kW, co umożliwia szybkie uzupełnienie energii w bateriach.
W porównaniu z wersją z silnikami diesla zmniejszyła się przestrzeń bagażowa, która w wersji13-metrowej do 6m3.
W pierwotnych zamierzeniach Mercedes chce oferować ten model w czterech wersjach funkcjonalnych:
- szkolnej z bateriami zapewniającymi zasięg do 170 km (z jedną baterią)
- międzymiastowej z bateriami zapewniającymi zasięg do 500 km (z dwiema bateriami)
- dziennej z bateriami zapewniającymi zasięg do 400 km w układzie 40% autostrady i 60% drogi lokalne (z dwiema bateriami)
- turystycznej z bateriami zapewniającymi zasięg do 600 km w układzie 60% autostrady i 4060% drogi lokalne (z dwiema bateriami).
międzymiastowy autobus elektryczny
eIntouro jest pierwszym autobusem w Europie, który wspiera aktualizacje oprogramowania „over-the-air”. Dzięki nowej architekturze elektronicznej pojazdu, wszystkie aktualizacje mogą być instalowane zdalnie, bez konieczności wizyt w warsztacie. System zarządzany przez platformę Omniplus On Portal umożliwia także monitorowanie stanu technicznego pojazdu, w tym stanu baterii i zużycia energii, co pozwala na optymalizację eksploatacji.
Zewnętrzny design eIntouro zachowuje klasyczne cechy modelu Intouro, z prostymi liniami i funkcjonalnym nadwoziem, które łatwo dostosować do oznakowania flotowego. Wnętrze autobusu można dostosować do różnych potrzeb, od ekonomicznych konfiguracji międzymiastowych po wygodne układy wycieczkowe. Opcjonalnie dostępne są m.in. winda dla wózków inwalidzkich czy toaleta.
Standardowe wyposażenie w najnowsze systemy bezpieczeństwa, takie jak Active Brake Assist 6 czy Sideguard Assist 2, zapewnia ochronę zarówno pasażerów, jak i innych użytkowników drogi. Systemy monitorowania ciśnienia w oponach, kamery cofania oraz możliwość instalacji systemu 360° podnoszą komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Mercedes-Benz eIntouro jest nie tylko innowacyjnym pojazdem, ale także częścią kompleksowego ekosystemu elektromobilności oferowanego przez Daimler Buses Solutions. Firma zapewnia wsparcie w budowie infrastruktury ładowania, zarządzaniu energią oraz w pełnej integracji cyfrowej floty.
Na koniec dodajmy, że oficjalna premiera autobusu odbędzie się podczas Busworld Europe 2025, a zamówienia będą przyjmowane od pierwszego kwartału tego samego roku. Start seryjnej produkcji jest zaplanowany na rok 2026. Seria eIntouro ma być produkowana zarówno w Turcji, jak i we francuskim zakładzie w Liegny.
Trochę techniki
Podczas eMobility Days 2024 Mercedes-Benz zaprezentował eIntouro M, elektryczną wersję popularnego modelu Intouro o pojemności 59 miejsc siedzących z fotelami Inter Star Eco z indywidualnymi lampkami do czytania i nawiewami. Przestronne wnętrze umożliwia komfortowe podróże na dłuższych trasach. Kabina kierowcy jest ergonomiczna i nawiązuje standardami do autobusów turystycznych, oferując m.in. wielofunkcyjną kierownicę i elektroniczny hamulec postojowy.
Poniżej dane techniczne pokazanego na eMobility Days modelu Mercedes-Benz eIntouro M:
Parametr | Wartość |
---|---|
Długość / szerokość / wysokość | 13,090 mm / 2,534 mm / 3,365 mm |
Rozstaw osi | 6,990 mm |
Zwisy przedni/tylny | 2,800 mm / 3,300 mm |
Promień skrętu | ~23,834 mm |
Prześwit w środku pojazdu | 891 mm |
Wysokość przejścia w środku | 2,180 mm |
Technologia baterii / pojemność | LFP / 414 kWh |
Moc ładowania | max. 300 kW |
Silnik | Trójfazowy silnik asynchroniczny |
Moc ciągła | 320 kW |
Maksymalny moment obrotowy | 4,500 Nm |
Przednia oś | ZF RL 82 EC |
Tylna oś | Mercedes-Benz RO 440 |
Masa całkowita | 19,500 kg |
Obciążenie przedniej / tylnej osi | 7,500 kg / 12,600 kg |
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze