Praga wprowadza na linie nowy typ elektrobusów: Škoda-SOR ENS 12
Praski operator transportu publicznego – Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) rozpoczął wdrażanie nowych elektrobusów Škoda-SOR ENS 12, które stopniowo zastępują najstarsze autobusy z silnikiem diesla.
To kolejny krok w stronę bezemisyjnego transportu publicznego w stolicy Czech. Pierwsze kursy zaplanowano na dzisiaj – czyli w czwartek 18 grudnia 2025 r. W tym samym dniu DPP oficjalnie poinformował o rozpoczęciu eksploatacji nowego typu pojazdu w praskiej komunikacji miejskiej. O tych elektrobusach pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Na jakiej linii pojawią się pierwsze elektrobusy?
- Ile pojazdów obejmuje pierwsza dostawa?
- Jakie trasy obsłużą nowe autobusy elektryczne w kolejnych tygodniach?
Pierwsze wdrożenie w Pradze
Do regularnej eksploatacji w praskiej komunikacji miejskiej wyjechały pierwsze nowe elektrobusy Škoda-SOR ENS 12. Informację potwierdziła kierowniczka zajezdni Vršovice, Věra Kokošková, a następnie oficjalnie przekazał ją Dopravní podnik hlavního města Prahy w komunikacie prasowym.
Pierwsze cztery pojazdy zostały skierowane do obsługi wybranych kursów na linii autobusowej 213 i wyjeżdżają z zajezdni Vršovice. Pozostałe elektrobusy z pierwszej partii zamówienia również są już w Pradze. Dwanaście pojazdów stacjonuje w zajezdni Vršovice, cztery na Klíčovie, a dwa w Hostivaři. Przewoźnik zapowiada stopniowe wprowadzanie kolejnych pojazdów do ruchu w najbliższych tygodniach.
Obecnie trwa przygotowanie taboru do eksploatacji, obejmujące m.in. oklejanie pojazdów zgodnie z identyfikacją wizualną PID, montaż kasowników i walidatorów biletowych oraz wyposażanie wnętrz w materiały informacyjne dla pasażerów.
Nowe elektrobusy będą sukcesywnie kierowane na kolejne linie obsługujące różne części miasta. Poza linią 213 pojawią się m.in. na liniach 154, 159, 185 oraz okazjonalnie na 126, 133, 173 i 175. W weekendy elektrobusy Škoda-SOR ENS 12 mają obsługiwać także linie 124 i 207.
Po Škodach 36 BB
Dla DPP jest to już drugi model elektrobusu eksploatowany w regularnym ruchu. Od 2022 roku w Pradze kursują elektrobusy Škoda 36 BB, które w początkowym okresie użytkowania borykały się z dużą awaryjnością. Ich niezawodność poprawiono dopiero po czasowym wycofaniu całej floty i przeprowadzeniu kompleksowych napraw w zakładach w Pilźnie. Problemy dotyczyły głównie nadwozi produkowanych w Turcji przez firmę Temsa. Z tego co widać, DPP raczej nie zamierza kontynuować tego kierunku…
Zakup elektrobusów Škoda-SOR ENS 12 realizowany jest w ramach umowy ramowej obejmującej dostawę do 100 pojazdów. Kontrakt jest współfinansowany z unijnego Funduszu Modernizacyjnego kwotą 800.000.000 PLN. W ramach tej umowy DPP odebrał już 18 elektrobusów, a w listopadzie 2025 roku skorzystał z opcji zakupu kolejnych 14 pojazdów. Wszystkie elektrobusy objęte zamówieniem muszą zostać dostarczone do 15 grudnia 2026 roku.
Nowe elektrobusy zastępują w taborze DPP najstarsze autobusy z silnikami Diesla, które są sukcesywnie wycofywane z eksploatacji. To element szerszej strategii modernizacji floty i ograniczania emisji w komunikacji miejskiej.
Dane techniczne i wyposażenie
Elektrobusy Škoda-SOR ENS 12 wyposażone są w baterie trakcyjne z gwarantowanym zasięgiem do 100 kilometrów na jednym ładowaniu. Pojazdy posiadają dwubiegunowy pantograf umożliwiający doładowywanie na trasie oraz gniazdo do ładowania kablowego w zajezdniach. Integralną częścią dostawy jest system monitorowania zasięgu, kontroli procesu ładowania oraz sygnalizacji pożaru.
Nowością w praskim taborze autobusowym jest zastosowanie drugich drzwi przesuwnych, co ułatwia wsiadanie pasażerom z wózkami dziecięcymi oraz osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich. Autobusy oferują dwie wydzielone przestrzenie wielofunkcyjne. Zastosowano również energooszczędną pompę ciepła, odpowiadającą za ogrzewanie i chłodzenie przestrzeni pasażerskiej.
W 2026 roku Dopravní podnik hlavního města Prahy planuje odbiór łącznie 118 nowych pojazdów. Aż 74 z nich, czyli blisko 63 procent zamówienia, będą pojazdami całkowicie lub częściowo bezemisyjnymi. Oprócz 14 elektrobusów Škoda-SOR ENS 12, do Pragi trafi 30 trolejbusów Bozankaya SNG 12T z dostawami zaplanowanymi na luty i kwiecień 2026 roku. Tabor uzupełni także 30 przegubowych autobusów hybrydowych Iveco Urbanway Hybrid 18M.
Równolegle przewoźnik zamówił również 40 nowych autobusów z napędem diesla Iveco Streetway 18M, których dostawy mają rozpocząć się w przyszłym roku.
Naszym zdaniem
Kolejna dostawa elektrobusów dla DPP potwierdza, że Praga konsekwentnie stawia na dywersyfikację napędów w transporcie publicznym i ostrożnie rozwija flotę bezemisyjną. Po doświadczeniach z pierwszym modelem elektrobusu przewoźnik wyraźnie szuka bardziej stabilnych rozwiązań technicznych, równolegle inwestując w elektrobusy, trolejbusy i pojazdy hybrydowe, bez gwałtownego odchodzenia od klasycznych autobusów w komunikacji miejskiej.




Komentarze