Praga odebrała pierwsze autobusy elektryczne SOR ENS 12 z napędem Škody
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) oficjalnie przyjął do swoich zajezdni pierwsze 18 sztuk nowoczesnych elektrobusów SOR ENS 12.
To początek większego projektu zakładającego dostarczenie nawet 100 pojazdów w ramach umowy ramowej z producentem SOR Libchavy. Pojazdy są wyposażone w napęd trakcyjny Škoda Electric i zaprojektowane z myślą o intensywnej eksploatacji miejskiej.
Rozkład jazdy:
- Ile elektrobusów SOR ENS 12 trafiło do DPP i jakie są plany dotyczące dalszych dostaw?
- Jakie są najważniejsze parametry techniczne nowych pojazdów i na jakich liniach będą kursować?
- Jakie znaczenie ma ten projekt dla strategii elektryfikacji transportu publicznego w Pradze?
Co wiemy o nowych elektrobusach?
Nowe autobusy elektryczne SOR ENS 12 (znane też jako SOR NS 12 Electric) to 12-metrowe pojazdy niskopodłogowe, przystosowane do codziennej pracy w dynamicznym środowisku miejskim:
- Bateria: 308 kWh (z czego ok. 197 kWh użytkowe)
- Zasięg: do 100 km z włączoną klimatyzacją i ogrzewaniem
- Napęd: Škoda Electric
- Ładowanie: przez klasyczny port CCS-2 oraz pantograf dwubiegunowy
- Pojemność pasażerska: dostosowana do ruchu miejskiego, z pełną dostępnością dla osób z ograniczoną mobilnością
Pojazdy trafiają do trzech zajezdni DPP: Vršovice (12 szt.), Hostivař (2 szt.) oraz Klíčov (4 szt.). Nowe elektrobusy będą wprowadzane do ruchu stopniowo – od listopada 2025 roku. DPP zapowiada, że pojazdy pojawią się między innymi na liniach:
- 213
- 154
- oraz nowo uruchomionej 185
Wcześniej – od lipca – kilka pojazdów było testowanych m.in. w Plzni, jednak to dopiero teraz rozpoczął się etap pełnego przyjęcia do eksploatacji.
Ramowa umowa i strategiczne znaczenie
W październiku 2023 r. DPP podpisał z SOR Libchavy 5-letnią umowę ramową na dostawę do 100 sztuk elektrobusów. To część szeroko zakrojonej strategii elektryfikacji transportu miejskiego w Pradze. Łączna wartość kontraktu może przekroczyć 1,7 miliarda CZK.
Kluczowe korzyści dla operatora i miasta:
- Elastyczność zakupowa – dostawy będą realizowane etapami, zgodnie z potrzebami.
- Ekologia i komfort – bezemisyjna praca, cisza w kabinie, brak spalin.
- Efektywność energetyczna – pojazdy zoptymalizowane do jazdy w ruchu miejskim.
Model SOR ENS 12 powstał we współpracy z firmą Škoda Electric, która dostarcza komponenty napędowe. Ta kooperacja dwóch uznanych czeskich producentów podnosi nie tylko jakość pojazdów, ale też ich kompatybilność z lokalnymi systemami serwisowymi, częściami i infrastrukturą. Warto zauważyć, że SOR ENS 12 to jeden z pierwszych modeli, które w całości powstały jako projekt od początku przygotowany do napędu elektrycznego – a nie jako adaptacja pojazdu spalinowego.
DPP przygotowuje się także od strony infrastrukturalnej. Elektrobusy będą ładowane zarówno:
- w zajezdniach (nocne ładowanie standardowe),
- jak i na trasie (przez pantograf na wybranych pętlach i końcówkach).
To pozwala na większą elastyczność rozkładową i realne wydłużenie czasu pracy pojazdu bez konieczności długiego postoju na ładowanie
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok



Komentarze