Praga inwestuje w trolejbusy. Nowe pojazdy plus najdłuższa linia w stolicy. 22 kilometry
31 marca 2025 roku Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) podpisał z firmą Bozankaya kontrakt na dostawę 23 trolejbusów Bozankaya.
To standardowe model SNG 12T z napędem Medcom oraz pakietem sprzętowo-programowym do diagnostyki. Łączna wartość zamówienia to 312,6 mln CZK netto, czyli ok. 54 mln PLN. O wygranej tureckiego producenta w stolicy Czech pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Jednocześnie 9 kwietnia 2025 roku zamknięto procedurę środowiskową dla elektryfikacji trasy autobusowej 201, co otwiera drogę do budowy najdłuższej trolejbusowej linii w czeskiej stolicy.
Rozkład jazdy:
- Jakie trolejbusy zamówiło przedsiębiorstwo DPP w Pradze i kiedy mają zostać dostarczone?
- Czego dotyczy największa planowana inwestycja trolejbusowa w Pradze – linia 201?
- Jakie są planowane rozwiązania technologiczne i infrastrukturalne przy modernizacji trasy 201?
Ekologiczna sieć z rozmachem
Zamówione przez DPP trolejbusy Bozankaya to kolejne pojazdy z ramowej umowy obejmującej do 70 sztuk 12-metrowych trolejbusów. Pierwsze 7 pojazdów zamówiono już w lutym, kolejne 23 właśnie teraz – wszystkie mają zostać dostarczone do końca kwietnia 2026 roku. Ich domową zajezdnią będą Řepy. Będą obsługiwać nowo powstające linie trolejbusowe nr 51, 52 i 53, zastępujące aktualne linie autobusowe 131, 137 i 176.
Z kolei 9 kwietnia 2025 roku władze Pragi zamknęły procedurę środowiskową dla jednej z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych ostatnich lat – elektryfikacji autobusowej linii 201, kursującej między Nádraží Holešovice a Černým Mostem. Jak wynika z rejestru EIA, nie będzie konieczności przeprowadzania dalszej oceny oddziaływania na środowisko, co otwiera drogę do rozpoczęcia przygotowań projektowych.
Nowa linia trolejbusowa ma być najdłuższą w czeskiej stolicy – 22,3 km długości całkowitej trasy, z czego 13,3 km zostanie wyposażonych w sieć trakcyjną. Trasa nie ulegnie zmianie względem obecnego przebiegu linii autobusowej – pojazdy pojadą od stacji Nádraží Holešovice, przez Letňany, Kbely, Rajską Zahradę, aż na Černý Most. Trolejbusy będą wyposażone w baterie umożliwiające przejazd co najmniej 15 km bez zasilania z sieci, co oznacza, że część trasy obsłużą na zasilaniu autonomicznym.
Projekt zakłada także integrację infrastruktury trakcyjnej – w rejonie ulic Prosecká i Lovosická oraz na rondzie Tupolevova/Veselská przewidziano budowę nowych rozjazdów i skrzyżowań sieci. Infrastruktura zasilająca obejmie budowę czterech podstacji trakcyjnych: w Střížkovie, przy skrzyżowaniu Veselská/Toužimská, w zajezdni Klíčov oraz na Černym Moście. Koszt realizacji szacowany jest na 600 milionów CZK, czyli około 110 milionów PLN.
Na linii 201 pojawią się krótkie trolejbusy SOR TNS 12, czyli 12-metrowe pojazdy z napędem bateryjno-trakcyjnym, produkowane z myślą o eksploatacji mieszanej. System ładowania pozwoli na płynne przełączanie między trybem jazdy bateryjnej a trakcyjnej, co jest istotne w miejscach bez sieci trakcyjnej. Część przystanków zostanie dodatkowo wyposażona w tzw. „daszki natrolejowe”, ułatwiające automatyczne podłączanie do sieci.
„Zagęszczenia przestrzeni publicznej”
Choć projekt cieszy się szerokim poparciem władz dzielnic i mieszkańców, pojawiły się także głosy sprzeciwu. 28 mieszkańców osiedla Nowy Střížkov złożyło petycję obawiając się „zagęszczenia przestrzeni publicznej” i hałasu. Praski magistrat uznał te uwagi za nieuzasadnione i nieodzwierciedlające potrzeb większości użytkowników komunikacji publicznej. Wskazano, że linia 201 pełni ważną rolę w obsłudze gęsto zabudowanych osiedli i nie istnieją alternatywne połączenia kolejowe w tym rejonie.
DPP podkreśla, że rozwój trolejbusów to kluczowy element Strategii Transportowej Pragi 2025–2035, zakładającej pełną dekarbonizację miejskiej floty. Linia 201 ma stać się wzorcowym projektem hybrydowej obsługi tras miejskich, łączącym zalety transportu szynowego i elastyczność autobusów.
Pierwsze prace budowlane przy linii 201 mają ruszyć jeszcze w 2025 roku, a dostawy pojazdów są planowane na 2026. Dzięki tej inwestycji Praga umacnia swoją pozycję lidera zrównoważonej mobilności w Europie Środkowej i realnie przybliża się do celu neutralności klimatycznej.
Trolejbusowy stan
Według dostępnych informacji, na dzień 31 grudnia 2023 roku, Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) posiadał następujące trolejbusy:
- 1 standardowy trolejbus Škoda-Irisbus 24Tr ;
- 15 przegubowych trolejbusów SOR TNS18 ;
- 20 dwuprzegubowych trolejbusów Solaris Trollino 24.
Łącznie daje to 36 trolejbusy w taborze DPP na koniec 2023 roku. Do tej grupy dołączą:
- W styczniu 2025 roku DPP podpisał umowę ramową z turecką firmą Bozankaya na dostawę do 70 trolejbusów bateryjnych o długości 12 metrów.
- W lutym 2025 roku DPP ogłosił największy w historii Czech przetarg na dostawę 180 trolejbusów bateryjnych, z czego 90 ma być przegubowych, a 90 standardowych.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze