Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Powiat Włocławski uruchamia 24 linie. Od 2026 nowy system transportu publicznego

infobus
03.12.2025 17:02
0 Komentarzy

2 grudnia 2025 r. starosta włocławski Roman Gołębiewski zaprezentował kompletny zestaw rozkładów jazdy dla 24 powiatowych linii, które ruszą 1 stycznia 2026 r.

To największa zmiana w mobilności na terenie powiatu od wielu lat i jednocześnie jeden z najbardziej kompleksowych projektów transportu publicznego tworzonych na poziomie powiatowym w Polsce. W ramach przedsięwzięcia zakupiono 26 nowych autobusów marki Iveco, w tym 18 elektrycznych Crossway 12 LE Elec i 8 hybrydowych Crossway 12 LE Hybrid, a każdy mieszkaniec powiatu otrzyma papierowy informator dostarczony przez Pocztę Polską.

Rozkład jazdy

  1. Ile nowych autobusów kupił Powiat Włocławski?
  2. Kto będzie obsługiwał linie od 1 stycznia 2026?
  3. Jakie grupy pasażerów pojadą za darmo?
Nowe autobusy, 24 linie i pełna integracja. Powiat Włocławski buduje własny system przewozów
Nowe autobusy, 24 linie i pełna integracja. Powiat Włocławski buduje własny system przewozów

Własne autobusy

Od 1 stycznia 2026 r. na terenie Powiatu Włocławskiego rusza pełnowymiarowy system transportu publicznego, który połączy wszystkie części powiatu z Włocławkiem, szkołami ponadpodstawowymi oraz Brzeską Strefą Gospodarczą. Jak podkreślił starosta Roman Gołębiewski, decyzja o utworzeniu komunikacji jest odpowiedzią na lata oczekiwań mieszkańców i wynika bezpośrednio z Planu Zrównoważonego Rozwoju Transportu. Obsługą przewozów zajmie się Kujawsko-Pomorski Transport Samochodowy S.A.

Fundamentem systemu jest nowy tabor. Powiat zakupił w ramach Krajowego Planu Odbudowy 26 autobusów, w tym 18 zeroemisyjnych pojazdów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania oraz 8 autobusów hybrydowych. To inwestycja o wartości 53,5 mln zł netto, z czego aż 90 procent pokryły środki z KPO. Wkład własny powiatu to niespełna 6 mln zł, a w 2026 r. samorząd odzyska dodatkowo 13,6 mln zł VAT, co istotnie wzmocni budżet projektu.

Nowy tabor ma umożliwić obsługę wszystkich kategorii pasażerów – od uczniów szkół ponadpodstawowych po osoby starsze. Pojazdy są wyposażone w udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, system informacji pasażerskiej i rozwiązania poprawiające komfort podróży. Ich wprowadzenie ma znaczenie zarówno dla połączeń lokalnych, jak i aglomeracyjnych, łączących mniejsze miejscowości z Włocławkiem.

Nowa siatka połączeń

System obejmuje 24 linie autobusowe prowadzące m.in. do Lubrańca, Izbicy Kujawskiej, Chodcza, Brześcia Kujawskiego, Kowala, Kruszyna, Lubania i Lubienia Kujawskiego, a także mniejszych miejscowości, które dotąd nie miały regularnych połączeń z centrum regionu. Szczególną rolę odgrywać będą linie dowożące do szkół oraz zakładów pracy, a także połączenia zapewniające spójność komunikacyjną między gminami. Całość jest zaprojektowana tak, aby umożliwić przesiadki we Włocławku i poprawić dostępność transportu dla mieszkańców każdego sołectwa.

W oficjalnym liście do mieszkańców starosta Gołębiewski wskazał, że „Powiat Włocławski od lat czekał na system, który zapewni bezpieczny, nowoczesny i ekologiczny transport zbiorowy, godny XXI wieku”. Jak podkreśla, projekt powstawał w oparciu o konsultacje społeczne i zgłaszane potrzeby pasażerów.

Nowe autobusy, 24 linie i pełna integracja. Powiat Włocławski buduje własny system przewozów
Nowe autobusy, 24 linie i pełna integracja. Powiat Włocławski buduje własny system przewozów

Bilety i ulgi

Rada Powiatu zdecydowała o wprowadzeniu bardzo atrakcyjnego cennika, a także o bezpłatnych przejazdach dla seniorów 65+ oraz uczniów szkół ponadpodstawowych mieszkających na terenie powiatu. Tak szeroki system ulg ma wspierać mobilność mieszkańców, szczególnie na terenach wiejskich, gdzie autobus często jest jedynym środkiem transportu.

Finansowanie nowych przewozów opiera się na trzech filarach. Powiat będzie aplikować o środki z rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, który oferuje dopłatę 3 zł za wozokilometr, co w skali roku może oznaczać nawet 7 mln zł wsparcia. Dodatkowo powiat pokryje część kosztów z własnego budżetu – w 2026 r. będzie to ponad 4 mln zł. Trzeci element to wspomniany zwrot VAT. Dzięki temu całość systemu będzie miała stabilne finansowanie od pierwszego dnia funkcjonowania.

Jednym z elementów wdrożenia jest papierowy informator przygotowany dla mieszkańców, zawierający rozkłady jazdy, ceny biletów i szczegółowe zasady korzystania z komunikacji. Zostanie on dostarczony do wszystkich gospodarstw w powiecie przez Pocztę Polską. Starostwo podkreśla, że ma to zapewnić równy dostęp do informacji również osobom wykluczonym cyfrowo.

Komentarze