Powiat Słupski unieważnia zakup sześciu elektrobusów plus ładowarki. Brak ofert
18 czerwca 2025 roku Powiat Słupski ogłosił decyzję o unieważnieniu części I przetargu na zakup autobusów elektrycznych dla pozamiejskich linii użyteczności publicznej.
Z postępowania nie wpłynęła żadna oferta, mimo że jego przedmiotem był zakup aż sześciu nowych autobusów elektrycznych klasy II kategorii MAXI. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego Powiat Słupski unieważnił część I przetargu na zakup sześciu autobusów elektrycznych?
- Jakie wymagania techniczne musiały spełniać pojazdy objęte zamówieniem unieważnionym 18 czerwca 2025 roku?
- Ile wynosiła jednostkowa cena netto przewidziana na jeden autobus elektryczny w tym przetargu?
Elektryczna szóstka
Zamówienie dotyczyło dostawy sześciu fabrycznie nowych autobusów elektrycznych klasy II, przeznaczonych do obsługi regionalnych tras powiatowych. Pojazdy miały mieć długość od 12,5 do 13 metrów, szerokość minimum 2,5 metra oraz wysokość nieprzekraczającą 3,5 metra. Powiat wymagał konstrukcji niskopodłogowej bez progów w obszarze pomiędzy pierwszymi a środkowymi drzwiami, które miały zostać rozmieszczone w układzie 1-2-0. Energia elektryczna miała być magazynowana w akumulatorach lub innym nowoczesnym rozwiązaniu o nominalnej pojemności co najmniej 400 kWh i dostępnej minimum 350 kWh. Zamawiający wymagał również, aby pojazdy były ładowane poprzez złącze plug-in, a ich napęd charakteryzował się mocą co najmniej 230 kW. Istotnym warunkiem był także system rekuperacji energii, kabina kierowcy w formie półzamkniętej oraz bogate wyposażenie wnętrza – m.in. wysokie fotele międzymiastowe, elektroniczne tablice kierunkowe w kolorze białym, a także ekran LCD lub LED o przekątnej co najmniej 21 cali, prezentujący m.in. nazwę linii, temperaturę czy aktualny czas.
18 czerwca 2025 r. żaden wykonawca nie złożył oferty. W związku z tym zamawiający zdecydował się unieważnić część I postępowania.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia w tej części wynosiła 16.974.000 PLN brutto, czyli 13.800.000 PLN netto. W przeliczeniu na jeden pojazd, dawało to cenę jednostkową netto za jeden autobus electric na poziomie 2.300.000 PLN netto. Druga część postępowania, dotycząca zakupu, dostawy i montażu trzech dwustanowiskowych stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 120/60 kW, miała zabezpieczoną kwotę 553.500 PLN brutto, czyli 450.000 PLN netto.
Powiat Słupski zapowiadał wcześniej, że oferty zostaną ocenione według trzech kryteriów: ceny (60%), parametrów technicznych (20%) oraz okresu gwarancji (20%). W ramach parametrów technicznych punktowano m.in. silnik umieszczony centralnie, niskie zużycie energii, dużą pojemność baterii oraz wysoką dostępność miejsc siedzących z poziomu niskiej podłogi.
Jeśli Powiat zdecyduje się na ponowienie postępowania, możliwe są zmiany w dokumentacji lub warunkach finansowych. Na dziś jednak zakup sześciu elektrobusów dla linii pozamiejskich pozostaje bez rozstrzygnięcia. Link: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1108439
Zakupowe tło
W ciągu ostatnich dwóch lat zarówno PKS Słupsk, jak i Powiat Słupski, konsekwentnie inwestowali w rozwój nowoczesnej floty. Powiat Słupski w kwietniu 2023 roku przekazał do PKS cztery nowe spalinowe autobusy Iveco Crossway LE Line 13, zakupione za środki z Polskiego Ładu – łączny koszt inwestycji wyniósł wtedy 5 milionów złotych, z czego 3,92 mln zł stanowiło finansowanie zewnętrzne.
Z kolei w marcu 2025 roku PKS podpisał umowę na dostawę dziesięciu hybrydowych autobusów Iveco, o wartości 19,7 mln zł, z czego 14,4 mln zł pochodziło z dofinansowania CUPT-KPO.
Działania te wpisują się w szerszy plan CUPT‑KPO obejmujący łącznie 21 nowych pojazdów – sześć elektrycznych autobusów dla powiatu, dziesięć hybrydowych dla PKS Słupsk oraz pięć hybrydowych dla Nord Express.
Szczegółowe informacje o zamówieniu na Platformie Zakupowej: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1108439
Komentarze