Powiat Grudziądzki ma trzy oferty na linie autobusowe. M.in. z elektrobusami
25 sierpnia Powiat Grudziądzki otworzył oferty w dużym zamówieniu na świadczenie usług publicznego transportu zbiorowego w latach 2026–2030.
Wartość przedsięwzięcia oszacowano na blisko 79 mln zł, a do postępowania stanęły trzy firmy i konsorcja. Dodajmy, że aktualnie usługi przewozowe w regionie realizuje operator Irex‑Trans Sp. z o.o., który obsługuje aż 21 linii dziennych łączących miejscowości powiatu z miastem Grudziądz.
Rozkład jazdy:
- Jakie typy autobusów, w tym elektrobusów, przewidziano do obsługi transportu publicznego w latach 2026–2030 na terenie Powiatu Grudziądzkiego?
- Które firmy i konsorcja złożyły oferty w przetargu, a która zaproponowała najniższą cenę?
- Jakie kryteria zastosowano do oceny ofert w postępowaniu przetargowym ogłoszonym 14 lipca 2025 roku?
Pięcioletni kontrakt z elektrobusami
Ogłoszenie o przetargu ukazało się 14 lipca 2025 r. (2025/S 132-456248). To obszerne, pięcioletnie zamówienie powiatowe, którego przedmiotem jest realizacja usług transportu publicznego na terenie Powiatu Grudziądzkiego i gmin partnerskich od stycznia 2026 r. do końca grudnia 2030 r.
Specyfikacja przewiduje świadczenie przewozów 18 autobusami, w tym:
- 5 autobusów niskoemisyjnych (Euro VI) kategorii M3, klasy II o długości 10–11 m – pojazdy te zostaną przekazane operatorowi w kwietniu 2026 r. na podstawie umowy dzierżawy,
- 2 elektrobusy kategorii M3, klasy II o długości 8–10,6 m wraz z mobilną ładowarką – przekazanie nastąpi w lipcu 2026 r., pojazdy mają obsługiwać linie P2, P3, P6, P10 i P22,
- 6 autobusów konwencjonalnych klasy I o długości 8–12 m, nie starszych niż 12 lat,
- 9 autobusów konwencjonalnych klasy II o długości 8–12 m, także nie starszych niż 12 lat,
- minimum 4 pojazdy rezerwowe z napędem konwencjonalnym.
Przedmiot zamówienia został opisany z uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Umowa obejmuje także pełne dostosowanie systemu informacyjnego i wymóg integracji z GPS.
Trzy oferty
Na oferty zamawiający czekał do 23 sierpnia 2025 r. Wpłynęły trzy oferty:
- Faster sp. z o.o. sp.k. z Olsztyna – 64.132.745,66 zł
- PKS Bydgoszcz sp. z o.o. – 67.942.048,86 zł
- Konsorcjum IREX TRANS sp. z o.o. (Bydgoszcz, lider) i IREX KOM sp. z o.o. (Świętochłowice) – 68.055.759,39 zł
Zamawiający – Powiat Grudziądzki – przeznaczył na ten cel 78.990.175 zł brutto, czyli wszystkie propozycje mieszczą się poniżej budżetu, a różnica między najtańszą a najdroższą ofertą to prawie … 4 mln zł. Natomiast najdroższa z ofert i tak pozostaje 11 mln zł poniżej planowanego limitu. Teraz komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
✅ Cena – 60% (zastosowanie dyrektywy 2014/25/UE)
✅ Jakość – warunki techniczne i eksploatacyjne pojazdów
✅ Gwarancja – w szczególności na magazyny energii w elektrobusach
Szczegółowe informacje o zamówieniu na Platformie e-Zamówienia.
Zakupowe tło
Warto pamiętać o szerszym kontekście historycznym opisywanego zamówienia. W powiecie grudziądzkim – obejmującym zarówno miasto Grudziądz, jak i gminy Gruta, Radzyń Chełmiński, Świecie nad Osą oraz Łasin – transport publiczny realizowany jest na dwóch poziomach:
- Na szczeblu powiatowym od 3 stycznia 2022 r. funkcjonuje system Powiatowego Transportu Publicznego, którego operatorem jest Irex-Trans sp. z o.o.. Obsługuje on 21 linii dziennych (P1–P23) łączących miejscowości powiatu z Grudziądzem.
- Na szczeblu miejskim transport organizuje Wydział Transportu Urzędu Miasta Grudziądza, a przewozy realizuje MZK Grudziądz.
Dzisiejsze inwestycje wpisują się więc w konsekwentny rozwój transportu w regionie, gdzie lokalne samorządy stawiają na mieszane floty autobusów – od klasycznych diesli Euro VI, przez niskoemisyjne pojazdy, aż po pierwsze elektrobusy. To krok w stronę zrównoważonej mobilności i poprawy dostępności komunikacyjnej dla mieszkańców miasta i powiatu.
Dodajmy też, ze rynek usług transportu publicznego w Pomorskim jest w stałym ruchu. Faster sp. z o.o. konsekwentnie umacnia swoją pozycję – spółka jest bliska rozpoczęcia obsługi 15 autobusami na rzecz gminy wiejskiej Kwidzyn (po wyroku KIO odrzucającym unieważnienie jej oferty). Z kolei Tczew przygotowuje się do wejścia nowego operatora – firmy Relobus sp. z o.o., która od 1 września br. przejmie tam obsługę komunikacji miejskiej z całkowicie nową flotą.
Komentarze