Pomorskie ma dotację na elektryczne autobusy międzymiastowe. Z CUPT-KPO
17 marca 2025 roku marszałek pomorski podpisał umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na realizację innowacyjnego projektu wprowadzenia elektrobusów na linie regionalne.
Projekt pod nazwą „Zakup 15 autobusów zeroemisyjnych wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania/tankowania do obsługi przewozów pasażerskich w Województwie Pomorskim” ma wsparcie finansowe z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Wynosi ono aż 42,08 miliona złotych, z całkowitą wartością inwestycji szacowaną na 61,02 miliona złotych. O toczącym się już przetargu pisaliśmy w TransInfo wcześniej.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów zostanie zakupionych w ramach projektu?
- Na jakich trasach będą kursować nowe elektrobusy?
- Jaki jest planowany czas pełnego naładowania baterii tych autobusów?
Plus infrastruktura ładowania
Projekt obejmuje zakup 15 fabrycznie nowych, zeroemisyjnych autobusów, które będą obsługiwać regionalne połączenia w Pomorskiem. Autobusy będą jeździć na trasach takich jak:
- Kościerzyna – Chojnice – Człuchów,
- Reda – Władysławowo – Hel
- Słupsk – Kępice – Miastko.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Plan zakłada także budowę 10 stacji ładowania dla tych pojazdów. Nowe pojazdy mają być niskopodłogowe, zapewniając wygodny dostęp do środka, oraz posiadać co najmniej 39 miejsc siedzących i jedno miejsce dla wózków.
Dodatkowo, autobusy będą wyposażone w klimatyzację, system informacji pasażerskiej, monitoring oraz ładowarki USB dla pasażerów.
Autobusy mają zapewniać autonomię na poziomie co najmniej 300 km na jednym ładowaniu, z czasem pełnego naładowania baterii wynoszącym maksymalnie 5 godzin. Pojazdy zostaną dostarczone do 15 maja 2026 roku.
Przetarg, który jest częścią szerszej inicjatywy poprawy dostępności transportu publicznego, ma na celu walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w regionie, szczególnie w miejscowościach, które nie mają łatwego dostępu do komunikacji miejskiej.
Komentarze