Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek używanych autobusów za sierpień 2024. O 1460 więcej niż nowych

infobus
24.09.2024 08:09
0 Komentarzy

W sierpniu sprowadzono do Polski 454 używane autobusy, czyli jest to poziom niższy niż rok temu (-54 szt. / -10,6% r/r), natomiast zdecydowanie wyższy niż w ostatnich miesiącach br.

Dla porównania w lipcu sprowadzono 325 sztuk takich pojazdów, a w czerwcu 259 sztuk. Te wyniki pokazują, że „używki” znowu nabierają „wiatru w żagle”, a trend zwyżkowy widać już w skumulowanym wyniku za okres styczeń-sierpień br., który wynosi 2 883 autobusów używanych, czyli o 248 szt. więcej niż rok wcześniej (+9,4% r/r.). To także oznacza, że segment już szykuje się do jesiennych „zbiorów”, kiedy polscy przewoźnicy głównie importują autobusy międzymiastowe pod przewozy szkolne i kontrakty FRPA.

Spis treści:

  1. Jakie segmenty autobusów używanych cieszyły się największym zainteresowaniem w sierpniu 2024 roku?
  2. Jakie marki dominują na rynku sprowadzanych do Polski używanych autobusów?
  3. Dlaczego w Polsce rośnie import używanych autobusów zamiast inwestycji w nowe pojazdy?
Polski rynek używanych autobusów za sierpień 2024.
Polski rynek używanych autobusów za sierpień 2024.

Autobusowy sierpień

Patrząc przez pryzmat poszczególnych kategorii funkcjonalnych, sytuacja wyglądała następująco:

• autobusy MINI zanotowały w sierpniu poziom 95 szt., co oznacza spadek o 9 szt. (-8,7% r/r). Z kolei skumulowany wynik od początku roku to 693 szt. (+147 szt. / +26,9% r/r), czyli widać szerokie MINI przyspieszenie – i to zarówno na rynku pojazdów używanych, jak i nowych. Tytuł najczęściej importowanego minibusu na wtórnym rynku za okres ośmiu miesięcy br. otrzymał model Mercedes-Benz Sprinter (292).

• autobusy miejskie za sierpień to 29 sztuk, czyli o 17 szt. (-36,9% r/r) mniej niż rok wcześniej. Czyli mamy korektę po wysokim pułapie w lipcu (42). Z kolei skumulowany rezultat wynosi 251 szt. (+24 szt. / +10,6%). Najbardziej popularny model w tej kategorii to Mercedes-Benz Citaro (44).

• autobusy międzymiastowe osiągnęły w ósmym miesiącu roku poziom 252 szt., co oznacza wynik niższy niż rok wcześniej (-2 szt. / -0,8% r/r), ale i zdecydowanie wyższy niż w lipcu (111). Skumulowany wynik dla tej najważniejszej kategorii na rynku pojazdów używanych to 1116 szt. (+3 szt. / +0,3% r/r). Najczęściej importowany model autobusu intercity to Iveco Crossway 12 (314).

• autobusy turystyczne w sierpniu to rejestracje na poziomie 67 szt. (-16 szt. / -19,3% r/r), czyli sytuacja podobna jak lipcu (57) Widać tutaj już sezonowy spadek importu. Od początku roku do Polski sprowadzono 703 takie pojazdy (+59 szt. / +9,2% r/r). Wzrost ten może być m.in. spowodowany dłuższym czasem oczekiwania na fabrycznie nowe autokary, co kolei wynika z popandemicznego obłożenia fabryk. Numerem jeden na turystycznym rynku wtórnym jest autokar Mercedes-Benz Tourismo (88).

• autobusy szkolne czyli „zero” zarówno za sierpień, jak i za cały okres od początku br. Jak wdać, typu pojazdy to żaden biznes dla firm sprowadzających pojazdy do naszego kraju. Podobnie wygląda to na rynku autobusów fabrycznie nowych.

Nowe kontra używane

Porównując wyniki po sierpniu 2024 roku dla autobusów nowych (1423) i używanych (2883) widać wyraźnie, że „górą” jest ta druga grupa. Różnica wynosi aktualnie 1 460 szt. / +102,6%, to ok 300 szt. więcej niż po lipcu (1 144 szt.). Dla porównania po czerwcu br. było to 997 szt. / +90,1%, a po I kwartale br. – 716 szt. / 143,8%. Za cały 2023 wskaźnik ten pokazał różnicę aż 2 275 szt. / +124,9%. To pokazuje, jak kryzys wywołany pandemią cały czas wpływa pozytywnie na rozwój wtórnego rynku w Polsce. Przewoźnicy cały czas szukają tańszych sposobów na odnowę taboru, a rząd nie zapowiada żadnych systemowych zmian, które mogłyby powstrzymać import starszych i nieekologicznych pojazdów.

Oczywiście nadal istnieją duże różnice pomiędzy poszczególnymi segmentami. Największa dysproporcja – na korzyść rynku wtórnego – panuje niezmiennie wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W pierwszej z tych kategorii zarejestrowano od początku 2024 roku 1116 pojazdów używanych wobec 65 nowych; natomiast w drugim: 703 autokarów używanych wobec 266 nowych. Natomiast dzięki zwiększonej sprzedaży nowych minibusów w tym roku, zmieniła się sytuacja segmentu MINI, który jest teraz większy niż na rynku wtórnym (809 do 693). Cały czas też więcej nowych autobusów niż na rynku wtórnym sprzedaje się w segmencie miejskim (268 do 251), natomiast ta różnica nie jest już tak duża, jak w poprzednich latach.

Polski rynek używanych autobusów za sierpień 2024.
Polski rynek używanych autobusów za sierpień 2024.

Normy emisji

Od początku 2024 wśród sprowadzonych autobusów dominowały stosunkowo młode roczniki z lat 2010-2019 (54% udziału). Pojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005-2009 (38% udziału) stanowiły drugą równie liczną grupę pod względem popularności. Trzecią autobusy produkowane w latach 2000-2004 (3% udziału) czyli z emisją spalin na poziomie Euro III.

Najstarszym autobusem zarejestrowanym w tym roku jest model Ikarus 280 z 1992 roku, którego, mamy nadzieję, że sprowadzono w celach kolekcjonerskich.

Z kolei najmłodsze, zarejestrowane pojazdy to 34 egzemplarze z rocznika 2024 oraz 29 sztuk z rocznika 2023. Są to pojazdy głównie marek Mercedes, MAN, Ford i Iveco, natomiast w maju – po przerwie – ponownie tutaj pojawiła się ukraińska marka ZAZ (2).

W zakresie napędów króluje diesel, natomiast rozpoczął się import pierwszych używanych elektrobusów do Polski – z jednej strony to pojazdy demonstracyjne (marek King Long i Ikarus), natomiast z drugiej to pierwsze modele przeznaczone na sprzedaż – marki Solaris. To pierwsze takie egzemplarz e historii rynku autobusów używanych. Plus siedem autobusów CNG (Van Hool, Mercedes i Iveco).

Polski rynek używanych autobusów za sierpień 2024.
Polski rynek używanych autobusów za sierpień 2024.

Lista rankingowa marek

W okresie styczeń-sierpień br. podium listy rankingowej rynku autobusów używanych w Polsce pozostaje bez zmian. Prowadzi cały czas Iveco, które jest tutaj liderem od trzech lat. Marka ma na koncie 954 rejestracji, czyli o 134 szt. więcej niż przed rokiem (+16,4% r/r). Udział Iveco w rynku zwiększył się w tym okresie o 2 pkt proc. do 33,1%.

Drugie miejsce zajmuje Mercedes-Benz z wynikiem 719 sprowadzonych pojazdów (+99 szt. / +16% r/r). Taki wynik daje marce 24,9% udziału w rynku, co z kolei oznacza wzrost o 1,4 pkt proc.

Trzecie miejsce na rynku używanych autobusów sprowadzanych do Polski to cały czas Setra (co biorąc pod uwagę fakt, że ta marka bardzo dobrze trzyma cenę i jest obecna tylko w segmentach międzymiastowym i turystycznym, można uznać za swoisty fenomenem) z liczbą 233 rejestracji (+25 szt. / +12% r/r) i z udziałem 8,1% – czyli o 0,2 pkt. proc. większym niż przed rokiem.

Stawkę najważniejszych graczy na rynku sprowadzanych autobusów do Polski zamykają marki: MAN (181) i SOR (117). Od początku roku ten układ w tabeli utrzymuje się bez zmian (w przeciwieństwie do pojazdów fabrycznie nowych), co potwierdza po raz kolejny stabilność rynku wtórnego w Polsce.

Polski rynek używanych autobusów za sierpień 2024.
Polski rynek używanych autobusów za sierpień 2024.

STATYSTYCZNA OFERTA

Przedstawiona analiza to tylko fragment autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”. Zapraszamy do zamawiania poszerzonych opracowań na temat całego transportowego rynku w Polsce.

W artykule powyżej wykorzystano m.in. dane z raportu o przetargach na zakup nowych autobusów miejskich, który kosztuje u nas 300 PLN netto miesięcznie i jest aktualizowany on-line. To nie wszystko. Na rok 2024 przygotowaliśmy szeroki zbiór transportowych opracowań, w tym m.in.:

  •  comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;
  • kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;
  •  analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;
  • analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;
  • analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również transportowe opracowania pod konkretne potrzeby. Jesteś zainteresowany? Napisz na [email protected] lub zadzwoń 506 03 71 71, a otrzymasz szczegółową wycenę swojego projektu. Do usłyszenia!

Komentarze