Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek używanych autobusów w Polsce – 08.2023. Pół tysiąca pojazdów więcej

infobus
27.09.2023 09:02
0 Komentarzy

W sierpniu sprowadzono do Polski aż 508 używanych autobusów, czyli aż o 109 szt. więcej niż rok wcześniej (+27,3% r/r) i o 222 szt. (!) więcej niż w lipcu (+77,6% m/m).

Tym samym „wakacje” na tym rynku zostały oficjalnie zakończone i segment ten znowu zwiększa obroty. I to jak! Dla porównania przypominamy nasz artykuł o wynikach za lipiec.

Rynkowe podsumowanie

Łącznie od początku roku zarejestrowano 2635 szt. takich pojazdów , co oznacza kontynuację trendu z końcówki zeszłego roku i wysokich wyników od początku roku: w styczniu mieliśmy 305 rejestracji (+26,6% r/r), w lutym 284 (+25,1% r/r), w marcu 387 (+27,7% r/r), a w kwietniu 362 (+26,1% r/r. W maju (283) i czerwcu (220) mieliśmy ilościowe spadki, co mogło świadczyć o tymczasowym nasyceniu się rynku (na co m.in. wskazuje czerwcowy „minus” w segmencie turystycznym). To już jednak przeszłość, o czym świadczy lipcowy rezultat (286), a przed wszystkim sierpień z rekordowymi wynikiem 508 szt. Spodziewamy się, że w tym roku autobusy używane przynajmniej powtórzą zeszłoroczny wynik, czyli 3454 szt. Teraz jest 2635 sztuk, więc jak najbardziej ten rezultat jest w zasięgu „używek”.

Dynamika na wtórnym rynku cały czas imponuje swoim tempem, natomiast nie imponuje ani ekologią (prawie w 100% to pojazdy  z silnikami diesla), ani wiekiem sprowadzanych konstrukcji – od początku roku do Polski sprowadzono 1166 autobusów starszych niż 13 lat, czyli ta zaawansowana wiekowo grupa objęła aż 44% całego importu. Dla porównania – cały rynek nowych autobusów zamknął okres styczeń-sierpień sumą 1075 szt. To oznacza, że rynek wtórny jest od niego ponad dwa razy większy.

Autobusowy sierpień

Skumulowany wynik po 8. miesiącach na polskim rynku sprowadzanych, używanych autobusów wynosi 2635 rejestracji, co w porównaniu z ubiegłym rokiem oznacza import większy aż o 484 szt. (+22,5% r/r). Patrząc przez pryzmat poszczególnych kategorii funkcjonalnych, sytuacja w sierpniu na rynku wtórnym wyglądała następująco:

  • autobusy MINI zanotowały w ostatnim miesiącu poziom 104 szt. i wzrost o 18 szt. (+20,9% r/r). W ciągu 8. miesięcy br. było ich łączne 551 szt. (+94 szt. / +20,6% r/r). Tytuł najczęściej importowanego modelu na miejskim wtórnym rynku w tym czasie. otrzymał model Mercedes-Benz Sprinter (207).
  • autobusy miejskie w sierpniu zanotowały wynik 46 sztuk, czyli o 6 szt. więcej niż rok wcześniej (+15% r/r). Od początku roku takich pojazdów było 227 szt., czyli mamy ich teraz nieznacznie więcej (o 816szt. / +7,6% r/r). Najbardziej popularny model od początku roku w tej kategorii to Solaris Urbino 12 (21).
  • autobusy międzymiastowe zanotowały kolejny boom i osiągnęły w ostatnim miesiącu poziom aż 254 szt. (+71 szt. / +38,8% r/r). Od początku roku było to 1110 szt. (+257 szt. / +30,1% r/r). To więcej niż cały rynek autobusów fabrycznie nowych w tym okresie. Z kolei najczęściej importowany model autobusu tutaj w okresie styczeń-sierpień to Iveco Crossway (181).
  • autobusy turystyczne w sierpniu to rejestracje na poziomie 83 szt. (+15 szt. / +22,1% r/r). Od początku roku było to łącznie 643 szt. (+89 szt. / +16,1% r/r). Numerem jeden na turystycznym wtórnym rynku jest autokar Mercedes-Benz Tourismo (77).
  • autobusy szkolne to w sierpniu jeden egzemplarz, a skumulowany wynik jest o jedną rejestrację lepszy niż przed rokiem, kiedy mieliśmy trzy „gimbusy” w tym segmencie, a teraz mamy cztery takie pojazdy. Jak wdać „gimbusy to nie jest żaden biznes dla firm sprowadzających pojazdy do naszego kraju.
W sierpniu sprowadzono do Polski aż 508 używanych autobusów, czyli aż o 109 szt. więcej niż rok wcześniej (+27,3% r/r) i o 222 szt. (!) więcej niż w lipcu (+77,6% m/m).

Nowe kontra używane

Porównując skumulowane wyniki w okresie styczeń – sierpień br. dla autobusów nowych (1075) i używanych (2635) widać wyraźnie, że „górą” jest ta druga grupa. Różnica wynosi aktualnie 1560 sztuk (+145,1%) i dynamicznie rośnie – w czerwcu br. wynosiła jeszcze 1111 szt., a na koniec 2022 roku – 2298 szt. (+66,5%). Z kolei w 2021 r. było to 1389 szt. (+62,5%). Natomiast w całym 2020 r. używanych autobusów było o 57% więcej niż nowych.

To pokazuje, jak kryzys wywołany pandemią pozytywnie wpłynął na rozwój wtórnego rynku w Polsce. Przewoźnicy szukają tańszych sposobów na odnowę taboru, a rząd nie zapowiada żadnych systemowych zmian, które mogłyby powstrzymać import starszych i nieekologicznych pojazdów.

Oczywiście nadal istnieją duże różnice pomiędzy poszczególnymi segmentami. Największa dysproporcja – na korzyść rynku wtórnego – panuje niezmiennie wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W pierwszej z tych kategorii zarejestrowano od początku 2023 roku 1110 pojazdów używanych wobec … 41 nowych, natomiast w drugim: 643 używanych autokarów wobec 185 nowych. Po raz pierwszy przewaga na korzyść używanych objęła także segment MINI-busów (551 do 368), gdzie do tej pory panowała odwrotna sytuacja. Ostatni bastion to autobusy miejskie, gdzie cały czas mamy więcej nowych (465 do 227), jednak ta różnica nie jest tak duża, jak jeszcze było to rok czy dwa lata temu.

W sierpniu sprowadzono do Polski aż 508 używanych autobusów, czyli aż o 109 szt. więcej niż rok wcześniej (+27,3% r/r) i o 222 szt. (!) więcej niż w lipcu (+77,6% m/m).

Na czele Euro IV

W okresie styczeń-sierpień 2023 wśród sprowadzonych autobusów dominowały pojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005-2009 (44% udziału). Drugą równie liczną grupę pod względem popularności stanowiły młodsze roczniki z lat 2010-2019 (47% udziału). Trzecią autobusy produkowane w latach 2000-2004 (7% udziału) czyli z emisją spalin na poziomie Euro III.

Najstarszym autobusem zarejestrowanym w tym roku jest model Skoda 706 RTO z 1979 r., sprowadzony w celach kolekcjonerskich.

Z kolei najmłodsze, zarejestrowane pojazdy to 12 sztuk z rocznika 2023 i 11 autobusów z rocznika 2022. Najmłodszymi autobusami były m.in. ZAZ A10, Volkswagen Crafter, Irizar model I6 i MAN TGE.

W sierpniu sprowadzono do Polski aż 508 używanych autobusów, czyli aż o 109 szt. więcej niż rok wcześniej (+27,3% r/r) i o 222 szt. (!) więcej niż w lipcu (+77,6% m/m).

Lista rankingowa marek

Po 8. miesiącach to marka Iveco jest liderem wtórnego rynku z liczbą 820 rejestracji, czyli o 273 szt. więcej niż przed rokiem (+49,9% r/r). Jej udział w rynku zwiększył się w okresie styczeń-sierpień o 5,7 pkt proc. do 31,1%.

Drugie miejsce zajmuje dotychczasowy lider – Mercedes-Benz z wynikiem 621 sprowadzonych pojazdów (+29 szt. /+4,9% r/r). Taki wynik daje marce 23,6% udziału w rynku, co z kolei oznacza spadek o 4 pkt proc.

Trzecie miejsce na rynku używanych autobusów sprowadzanych do Polski to cały czas Setra z liczbą 208 rejestracji (-6 szt. / -2,8% r/r) i z udziałem 7,9% – czyli o 2,1 pkt. proc. mniejszym niż przed rokiem.

Stawkę najważniejszych graczy na rynku sprowadzanych autobusów do Polski zamykają marki MAN (159) i SOR (117).

W sierpniu sprowadzono do Polski aż 508 używanych autobusów, czyli aż o 109 szt. więcej niż rok wcześniej (+27,3% r/r) i o 222 szt. (!) więcej niż w lipcu (+77,6% m/m).

STATYSTYCZNA OFERTA

Przedstawiona analiza to tylko fragment autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”. Zapraszamy do zamawiania poszerzonych opracowań na temat całego transportowego rynku w Polsce. W artykule powyżej wykorzystano dane z raportu o przetargach na zakup nowych autobusów miejskich, który kosztuje u nas 200 PLN netto miesięcznie i jest aktualizowany on-line. To nie wszystko.

Na rok 2022 przygotowaliśmy szeroki zbiór transportowych opracowań, w tym m.in.:

  • comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce; kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;
  • analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;
  • analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;
  • analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.
  • wykonujemy również transportowe opracowania pod konkretne potrzeby.

Jesteś zainteresowany? Napisz na [email protected] lub zadzwoń 506 03 71 71, a otrzymasz szczegółową wycenę swojego projektu. Do usłyszenia!

Komentarze