Polski rynek używanych autobusów w Polsce – 05.2018
Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane napodstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). W maju 2018 r. sprowadzonodo Polski 277 szt. używanych autobusów, czyli o 5 szt. więcej niż rok temu(+1,8%).
Skumulowany rezultat rejestracji na rynku sprowadzanych,używanych autobusów jest stabilny. Od stycznia do maja br. sprowadzono łącznie1413 autobusów, czyli o 20 szt. więcej niż w analogicznym okresie 2017 r.(+1,3%). Zdecydowaną większość stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton.
Majowe dane potwierdzają niezwykłą stabilność i potencjałrynku wtórnego. Od 6 lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3 tys. takich pojazdówrocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższym czasiezmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano 3824 szt.używanych autobusów, w 2016 r. – 3575 szt., a w 2017 r. – 3321.
Te dane pokazują też, że ostatni rok wykazał stratę dopoprzedniego okresu w wysokości 254 szt. (-7,1%). Rok wcześniej odnotowaliśmy spadek o 6,5%. Czy tooznacza definitywny koniec dobrej passy tego segmentu rynku? Naszym zdaniemwolumen tej części wtórnego rynku będzie stopniowo maleć, ale nie należyspodziewać się żadnych gwałtownych zmian.
Autobusowy maj
W piątym miesiącu roku na rynku sprowadzanych, używanychautobusów odnotowaliśmy 277 rejestracji. To wynik na poziomie średniej dlacałego rynku z 2017 r. (277) i jednocześnie wynik o 5 szt. wyższy w porównaniu do sytuacji sprzed roku(+1,8%). Największy ilościowy wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem odnotowaliśmy w strategicznejkategorii turystycznej, gdzie zarejestrowano 128 pojazdów (+17 szt. / +15,3%).
Plus pojawił się także wśród autobusów miejskich, gdzie sprowadzono o 2egzemplarze więcej niż przed rokiem (+2,9%). W segmencie MINI-busów odnotowanowynik niższy przed rokiem (-3 szt. / -6,8%), natomiast pojazdy międzymiastowe(-14 szt. / -18,9%) wypadły zdecydowanie poniżej rezultatu z ub.r. Na koniecwarto wspomnieć, że w ostatnim miesiącu liczba pojazdów, które w momencierejestracji nie ma podanego podrodzaju lekko zwiększyła się do 9 wobec 7 rokwcześniej.
Nowe kontra używane
Skumulowany rezultat rejestracji od stycznia do maja wynosi1413 szt., czyli jest o 20 szt. wyższy niż przed rokiem (+1,3%). Dla porównanialiczba nowych rejestracji autobusów w tym okresie wyniosła 1191 szt. Te danepokazują, że w Polsce liczba zarejestrowanych nowych pojazdów w Polsce powolizbliża się do poziomu importu używanych autobusów. W ubiegłym roku było ich3321 szt. czyli o 1,4-raza więcej niż pojazdów fabrycznie nowych (2297).Podobna tendencja panuje na początku br. i teraz liczba zarejestrowanychautobusów używanych jest niecałe 1,2-raza wyższa niż pojazdów fabrycznie nowych(1413 szt. do 1191 szt.).
Największa dysproporcja panuje wśród autobusówmiędzymiastowych i turystycznych. Pierwszych od początku roku zarejestrowanoponad 10-razy więcej niż nowych (333 szt. do 32 szt.), a tych drugich blisko1,9-razy więcej (512 szt. do 268 szt.). Z kolei w kategoriach MINI i miejskiejmieliśmy odwrotną sytuację. Tutaj od początku roku dominują nowe minibusy (449szt. do 273 szt.) oraz nowe autobusy miejskie (424 szt. do 161 szt.) Po razpierwszy taki trend pojawił się w tych segmentach na koniec 2017 r.
Cały czas jednak istnieje dysproporcja pomiędzy rynkiemnowych, a sprowadzanych autobusów. Dajeona jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznienowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, żenasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalnąpolityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To dajepotencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2017 r. zakupiono2297 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnililiczbą 3321 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku doPolski.
Na czele Euro 3
Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów zaczęłydominować pojazdy z normą emisji Euro IVprodukowane w latach 2005 – 2009 (38%). Niemal równoważną ale już drugą grupępod względem popularności stanowiły autobusy produkowane w latach 2000-2004(37% udział), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Trzecią starsze – zlat 1996-1999 z normą Euro II (6%). Najstarszy zaimportowany w tym roku pojazdzostał po raz pierwszy zarejestrowany w 1965 r. i jest to dwupokładowy autobusBristol, który służy do przewozu wycieczek po Częstochowie. Z kolei najmłodszysprowadzony pojazd to ukraiński ZAZ A10 z 2018 r. Generalnie grupę dwóch najmłodszychroczników stanowią 24 pojazdy (16 szt. z 2018 r. i 8 szt. z 2017 r). Dla porównania w 2017 r.zarejestrowano 58 „prawie nowych” autobusów wyprodukowanych w ostatnich dwóchlatach (31 szt. z 2017 r. i 27 szt. z 2016 r.), a w całym 2016 r. była to suma101 szt., z roczników 2016 (54) i 2015 (47).
Segment po segmencie
Czas na analizę tegorocznych skumulowanych wyników wedługposzczególnych segmentów funkcjonalnych. Przedstawia się ona następująco:
-
autobusy turystyczne to najważniejszy segment dlaautobusów używanych w Polsce. W ciągu 5 miesięcy br. w tej kategorii odnotowano512 rejestracji, czyli o 3 szt. mniejniż przed rokiem. Jednak od końca ub.r. większa część pojazdów niż poprzednio,przy rejestracji nie ma wypełnionego pola podrodzaju i w związku z tym nie jestprzypisana do żadnego segmentu. Jeśli uwzględnić, że część z nich można byłobyprzypisać do kategorii turystycznej, to jej poziom byłby znacznie wyższy. Coważne, tutaj rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki na całym rynku;
-
autobusy międzymiastoweto aktualnie tracąca na znaczeniu kategoria rynku wtórnego, która do tejpory była tu strategiczną podporą. Mimo to stanowi dużą konkurencję dlaanalogicznego segmentu wśród fabrycznie nowych pojazdów. W okresie styczeń-maj2018 r. zarejestrowano 333 międzymiastowe pojazdy (-68 szt. / -17%). Spadek tenmógłby być o ok. połowę punktów proc. mniejszy, gdyby część pojazdównieoznaczonych zaliczyć do tej kategorii.
-
autobusy MINI – w ciągu 5 miesięcy 2018 r. sprowadzono doPolski 273 używane minibusy, czyli o 7 szt. (-2,5%) mniej niż przed rokiem. Toobok pojazdów miejskich jedna z dwóch kategorii, gdzie rejestruje się więcejnowych niż używanych pojazdów;
-
autobusy miejskie – sprzedaż w tym segmencie napędzają nie tylko zakupy prywatnychprzewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnieodnawiają swój tabor. Łącznie na początku br. ta kategoria osiągnęła poziom 135szt. (+26 szt. / +19,3%) i chociaż, jako jedyna osiągnęła wyraźny wzrost,jednocześnie należy do najsłabszych na rynku sprowadzanych używanych autobusów.
Dodajmy, że na początku roku polscy przewoźnicyzarejestrowali też trzy używane autobusy szkolne (i to trzech różnych marek),podczas gdy rok wcześniej tylko jeden. Od początku roku liczba autobusów bez podanego podrodzajuwyniosła po maju 131 szt. względem 61 w tym samym czasie rok wcześniej.
Lista rankingowa marek
Wyniki za okres styczeń-maj 2018 r. potwierdzają, że markaMercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynkusprowadzanych, używanych autobusów do Polski. W tym roku zarejestrowano tutajłącznie 404 szt. z logo niemieckiego producenta (+4 szt. / +1% w porównaniu zanalogicznym okresem 2017 r.) Mercedes zajmuje 28,6% w rynku, co oznacza udziało -0,1 pkt proc mniej niż rok wcześniej. Z tej grupy największa część autobusówreprezentowała kategorię MINI – 132 szt., gdzie marka ma niemal 50% udział. Toefekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario,dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera.Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI – Iveco, Renault i Volkswagensą cały czas z tyłu, zajmując odpowiednio 24,5%, 9,5% i 8,8% w tej częścirynku. Mercedes-Benz jest także liderem wśród autobusów międzymiastowych (85),gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408,Conecto czy Integro. Niemiecka marka zajmuje też pierwsze miejsce wśródkonstrukcji miejskich (64) – z najpopularniejszymi modelami typu Mercedes O405czy nowszym Citaro. Z kolei w kategorii turystycznej Mercedes ma drugiemiejskie z wynikiem 95 rejestracji i modelami Tourismo czy Tourino.
Setra – na drugim miejscu – ma 171 rejestracji, czyli o 12szt. więcej niż przed rokiem (-7,5%). Taki rezultat zapewnił marce udział wrynku na poziomie 12,1% (+0,7 pkt proc). Tym samym Setra i Mercedes-Benz, drugamarka koncernu Daimler Buses, mają ok. 40% łącznego udziału na polskim rynkusprowadzanych używanych autobusów. Legendarny producent autokarów z Ulm zająłpierwsze miejsce w kategorii pojazdów turystycznych (101) i trzecie wmiędzymiastowej (40), a najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra toturystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315UL.
Trzecie miejsce Iveco, które zarejestrowało tylko jedenautobus mniej to spore zaskoczenie, gdyż do tej pory włoska marka nie stawałana rynkowym podium w Polsce. Szybki awans w rankingu Iveco zawdzięcza przejęciupod koniec lat 90-tych autobusowego działu Renault, którego popularność wPolsce teraz zaczyna działać na korzyść koncernu. Do tego dochodzi rosnącyimport minibusów tej marki. W 2018 r. producent odnotował 170 rejestracje (+36szt. / +26,8%), co zapewniło mu 12% udział (+2,4 pkt. proc.). Było to możliwedzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach – MINI (67), międzymiastowej (43)i turystycznej (40).
Na początku br. najaktywniej liderów próbowały dogonić dwiemarki – MAN i VDL, które zamknęły 5 miesięcy br. z wynikiem 106 i 86 szt.odpowiednio Dla MAN, który głównie sprzedaje w kategorii turystycznej (45) imiejskiej (33) to spadek o 2 szt. (-1,8%), a dla VDL – który przede wszystkimobecny jest w segmencie turystycznym (60) – to wzrost o 1 szt. (-1,1%).
Wymienione trzy ostatnie firmy to najważniejsi pretendencido zajęcia miejsce po marce Renault, która z racji obecności już tylko nawtórnym rynku będzie z roku na rok tracić tutaj swoje udziały.
„
Komentarze