Polski rynek używanych autobusów w I kwartale 2023. Wzrastająca dynamika
W marcu 2023 r. sprowadzono do Polski 387 używanych autobusów, czyli o 84 szt. więcej niż rok wcześniej (+27,7% r/r) i o 103 szt. więcej niż w lutym (+36,3% m/m).
Z kolei skumulowany wynik za I kwartał osiągnął już poziom 976 szt. (+205 szt. / +26,6% r/r). Takie rezultaty to kontynuacja trendu z końcówki zeszłego roku, kiedy w listopadzie i grudniu mieliśmy import na bardzo podobnym poziomie (odpowiednio +27,1% r/r i +25,6% r/r). Podobnie było w tym roku – w styczniu mieliśmy 305 rejestracji (+26,6% r/r)., a w lutym 284 rejestracje (+25,1% r/r). Jeżeli ten trend się utrzyma, możemy spodziewać się w tym roku przynajmniej powtórzenia zeszłorocznej liczby rejestracji „używek”, czyli 3 454 szt.
Dynamika na wtórnym rynku cały czas imponuje swoim tempem, natomiast nie imponuje wiekiem sprowadzanych konstrukcji – od początku roku do Polski sprowadzono 597 autobusów starszych niż 13 lat, czyli ta zaawansowana wiekowo grupa objęła aż 61% całego importu. Dla porównania – cały rynek nowych autobusów zamknął okres styczeń-marzec sumą 295 szt. To oznacza, że rynek wtórny jest od niego ponad trzy razy większy.
Autobusowy marzec
W trzecim miesiącu roku na polskim rynku sprowadzanych, używanych autobusów odnotowaliśmy 387 rejestracji, co w porównaniu z ubiegłym rokiem oznacza większy import o 84 szt. (+27,7% r/r). Patrząc przez pryzmat poszczególnych kategorii funkcjonalnych, marzec na rynku wtórnym wyglądał następująco:
- autobusy MINI zanotowały poziom 71 szt. i wzrost o 2 szt. (+2,9% r/r). W okresie styczeń-marzec było ich łączne 201 szt. (+ 11 szt. / +5,8% r/r). Tytuł najczęściej importowanego modelu na miejskim wtórnym rynku w I kwartale otrzymał model Mercedes-Benz Sprinter (77).
- autobusy miejskie to 26 szt. i spadek o 8 szt. / -23,5% r/r. Od początku roku takich pojazdów było 70 szt. z nieznacznym spadkiem o 9 szt. / -11,4% r/r szt. Najbardziej popularny model w I kwartale br. w tej kategorii to Mercedes-Benz Citaro (7).
- autobusy międzymiastowe wzrosły w ostatnim miesiącu do poziomu 154 szt. (+45 szt. / +41,3% r/r). W trzech pierwszych miesiącach było to 396 szt. (+104 szt. / +35,6% r/r). Z kolei najczęściej importowany typ autobusu tutaj w I kwartale to Iveco Crossway (54).
- autobusy turystyczne w marcu to rejestracje na poziomie 121 szt. (+38 szt. / +45,8% r/r). Po marcu było to łącznie 270 szt. (+82 szt. / +42,9% r/r). Numerem jeden na turystycznym wtórnym rynku jest autokar Mercedes-Benz Tourismo (27).
- autobusy szkolne to w marcu zero, a skumulowany wynik jest o jedną rejestrację lepszy niż przed rokiem, kiedy mieliśmy jednego „gimbusa” w tym segmencie.
Nowe kontra używane
Porównując skumulowane wyniki w I kwartale 2023 roku dla autobusów nowych (295) i używanych (975) widać wyraźnie, że „górą” jest ta druga grupa. Różnica wynosi aktualnie 681 sztuk (+230,8%) i dynamicznie rośnie. Na koniec zeszłego roku wynosiła 2 298 szt. (66,5%). Z kolei w 2021 r. było to 1 389 szt. (+62,5%). Natomiast w całym 2020 r. używanych autobusów było o 57% więcej niż nowych.
To pokazuje, jak kryzys wywołany pandemią pozytywnie wpłynął na rozwój wtórnego rynku w Polsce. Przewoźnicy szukają tańszych sposobów na odnowę taboru, a rząd nie zapowiada żadnych systemowych zmian, które mogłyby powstrzymać import starszych i nieekologicznych pojazdów.
Oczywiście nadal istnieją duże różnice pomiędzy poszczególnymi segmentami. Największa dysproporcja – na korzyść rynku wtórnego – panuje niezmiennie wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W pierwszej z tych kategorii zarejestrowano od początku 2023 roku 396 pojazdów używanych wobec 12 nowych, natomiast w drugim: 270 używanych wobec 24 nowych. Po raz pierwszy przewaga na korzyść używanych objęła także segment MINI-busów (201 do 121), gdzie do tej pory panowała odwrotna sytuacja. Ostatni bastion to autobusy miejskie, gdzie cały czas mamy więcej nowych (130 do 70), jednak ta różnica nie jest tak duża, jak jeszcze było to rok czy dwa lata temu.
Na czele Euro IV
W lutym wśród sprowadzonych autobusów dominowały pojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005-2009 (46% udziału). Drugą grupę pod względem popularności stanowiły młodsze roczniki z lat 2010-2019 (44% udziału). Trzecią autobusy produkowane w latach 2000-2004 (8% udziału) czyli z emisją spalin na poziomie Euro III.
Najstarszym autobusem zarejestrowanym w tym roku jest model Skoda 706 RTO z 1979 r., sprowadzony w celach kolekcjonerskich.
Z kolei najmłodsze, zarejestrowane pojazdy to 3 sztuki z rocznika 2023 i 3 pojazdy z rocznika 2022. Najmłodszymi autobusami były: ZAZ model A10, Volkswagen Crafter i IRIZAR model I6.
Lista rankingowa marek
Po trzech miesiącach 2023 r. to marka Iveco jest liderem wtórnego rynku z liczbą 291 rejestracji, czyli
o 86 szt. więcej niż przed rokiem (+42% r/r). Jej udział w rynku zwiększył się o 3,2 pkt proc. do 29,8%.
Drugie miejsce zajmuje dotychczasowy lider – Mercedes-Benz z wynikiem 262 sprowadzonych pojazdów
(+61 szt. /+30,4% r/r). Taki wynik daje marce 26,8% udziału w rynku, co z kolei oznacza wzrost o 0,8 pkt proc.
Trzecie miejsce na rynku używanych autobusów sprowadzanych do Polski to cały czas Setra z liczbą
91 rejestracji (+24szt. / +35,8% r/r) i z udziałem 9,3% – czyli o 0,6 pkt. proc. większym niż przed rokiem.
Stawkę najważniejszych graczy na rynku sprowadzanych autobusów do Polski zamykają marki MAN i SOR (po 59 sztuk).
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze