Polski rynek używanych autobusów w 2021 r.
W grudniu 2021 roku, sprowadzono do Polski 302 szt. używanych autobusów, czyli o równo 100 szt. więcej niż rok wcześniej (+49,5% r/r). To kolejny, już 10. miesiąc nieprzerwanego wzrostu w tej części wtórnego rynku, który imponuje swoją dynamiką.
Łącznie w 2021 r. do Polski sprowadzono aż 2751 autobusów, z czego ponad połowa ma więcej niż 13 lat.
Autobusowy grudzień
Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. W grudniu na polskim rynku sprowadzanych, używanych autobusów odnotowaliśmy 302 rejestracje, co w porównaniu z ubiegłym rokiem oznacza wzrost o 100 szt. (+49,5% r/r) i kolejny, dziesiąty miesiąc z rzędu ze wzrostową dynamiką (w marcu o 19,7%, w kwietniu o 300,0%, w maju 162,3% , w czerwcu 39,3%, w lipcu o 13,5%, w sierpniu o 24%, we wrześniu o 26%, w październiku o 6,8% r/r. i w listopadzie 43,1%. Takie dane pokazują, że autobusowy rynek wtórny szybciej wraca do normalności po kryzysie wywołanym pandemią COVID-19 niż pojazdy fabrycznie nowe. W ostatnim miesiącu cześć kategorii funkcjonalnych była „na plusie”, a część na „minusie”. W poszczególnych segmentach grudniowa sytuacja wyglądała następująco:
- minibusy cały czas funkcjonują na wysokich obrotach i stabilnym poziomie: 67 szt. (+39 szt. / +139,3,3% r/r);
- autobusy miejskie w lekkim dołku: 37 szt. (-11 szt. / -22,9% r/r);
- pojazdy międzymiastowe cały czas umacniają swoją pozycję lidera na wtórnym rynku: 144 szt. (+84 szt. / +105,7% r/r);
- autobusy turystyczne z grudniowym spadkiem: 43 szt. (-6szt. / -12,2% r/r);
- pojazdy szkolne tym razem bez rejestracji.
Od początku roku
W ciągu 12. miesięcy ubiegłego roku polscy przewoźnicy zarejestrowali łącznie 2751 sprowadzanych, używanych autobusów, czyli o 401szt. więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej (+17,1% r/r). Pamiętając spadki po marcu, kiedy strata do poziomu z analogicznego okresu 2020r. wynosiła aż 221 szt. / -29,6% r/r. czy jeszcze po kwietniu (-125 szt. / -16,1% r/r) można pokusić się o stwierdzenie, że kryzys na dobre opuścił rynek sprowadzanych autobusów.
W 2021 r. sytuacja w poszczególnych segmentach rynku wtórnego wyglądała następująco:
- Autobusy MINI: 563 rejestracje (+135 szt. / +31,5% r/r), co oznacza jeszcze większy wzrost niż po listopadzie (+96 szt. / +24% r/r). Dla porównania w 2020 roku do naszego kraju sprowadzono 428 szt. używanych minibusów, czyli o 214 szt. mniej (-33,3% r/r) niż rok wcześniej. Odnotowana wówczas średnia sprzedaży to 35,6 pojazdu na m-c, podczas gdy zeszłoroczna jest już zdecydowanie wyższa: 46,9 szt. na m-c. Jednak do wyniku z 2019 roku jeszcze trochę brakuje (53,5 szt. na m-c). Najczęściej importowany model w tej kategorii to niezmiennie Mercedes-Benz Sprinter (198).
- Autobusy miejskie: 315 rejestracje (-35 szt. / -10% r/r), co oznacza większy spadek niż po listopadzie (-24 szt. / -7,9% r/r). W tym segmencie import używanych autobusów mocno faluje: przeważają miesiące spadkowe – styczeń, luty oraz czerwiec, lipiec, sierpień i październik. Wzrost utrzymał się w czterech pozostałych. W całym 2020 roku kategoria ta osiągnęła poziom 350 szt. (-61 szt. / -14,8% r/r) ze średnią sprzedaży 29,1 pojazdu na m-c. Zeszłoroczny wynik to prawie 26,3 szt. na m-c. W 2019 roku ten wskaźnik wynosił 34,3. Najczęściej importowany model na miejskim wtórnym rynku 2021 to Solaris Urbino 18 (66).
- Autobusy międzymiastowe: 1186 rejestracji (+243 szt. / +25,8% r/r), co oznacza jeszcze większy wzrost niż po listopadzie (+170 szt. / +19,4% r/r.) W tym segmencie wzrost r/r w poszczególnych miesiącach utrzymuje się od marca br., a w czerwcu kategoria wyszła „na plus” w porównaniu do wyników z poprzedniego roku. Teraz „przegoniła” już całoroczny wynik z 2020 roku, kiedy zarejestrowano łącznie 943 szt. autobusy. Używane autobusy międzymiastowe idą na nowy rekord i biją dotychczasowe wyniki. Przypomnijmy, że średnia ze sprzedaży w 2020 r. to 78,5 pojazdu na m-c, a zeszłoroczna to aż 98,8 szt. na m-c (dla porównania – w „normalnym”, 2019 roku ten wskaźnik wynosił blisko 96). Najczęściej importowany w tym roku model tego segmentu, to Iveco/Karosa Recreo (196).
- Autobusy turystyczne to razem 578 rejestracji (+30 szt. / +5,5% r/r), co oznacza dalszą poprawę sytuacji w porównaniu z rezultatem po listopadzie (+36 szt. /+7,2% r/r). W tej kategorii sprowadzane są stosunkowo najmłodsze roczniki przy jednoczesnej ich wysokiej wartości, dlatego ten segment premium najlepiej pokazuje coraz lepszą sytuację na wtórnym rynku. Średnia miesięczna importu autokarów z zeszłego roku to 48,2 szt. / m-c. W 2020 roku ten wskaźnik wynosił 46, a w 2019 r. – 77. Najlepiej sprzedający się w tym roku przywożony zza granicy używany autokar, to Mercedes-Benz Tourismo (51).
W 2021 r sprowadzono 14 autobusów szkolnych podczas gdy w 2020 tylko 2 szt.
Nowe kontra używane
Od lat przewoźnicy sprowadzali do naszego kraju ponad 3 tys. używanych autobusów rocznie i dopiero pandemia powstrzymała ten trend. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano w Polsce aż 3824 szt. używane autobusy zza granicy; w 2016 r. – 3575 szt., w 2017 r. – 3321, w 2018 r. – 3150 szt., a w 2019 r. – 3233 szt. Pierwszy spadek przyniósł dopiero pandemiczny rok 2020 z wynikiem 2324 szt. To najlepiej pokazuje, jak silna jest ta część wtórnego rynku autobusów w Polsce. Teraz wychodzimy już z kryzysu i widać wyraźnie, że rynek sprowadzanych autobusów mocno przyspieszył, a importerzy już widzą perspektywy na powrót transportu pasażerskiego, dopasowanego do aktualnych możliwości finansowych krajowych przewodników. W efekcie przewidujemy, że rynek sprowadzanych, używanych autobusów zdecydowanie szybciej wróci do „normalności” niż na rynek fabrycznie nowych pojazdów.
Porównując wyniki 2021 r. autobusów nowych (1362) i używanych (2751 widać wyraźnie, że „górą” jest ta druga grupa. Kolejna fala pandemii może tylko wpłynąć na wielkość tej przewagi. Przewoźnicy szukają tańszych sposobów na odnowę taboru, a rząd nie zapowiada żadnych systemowych zmian, które mogłyby powstrzymać import starszych i nieekologicznych pojazdów. W 2021 r. różnica między rynkiem sprowadzanych z rynku wtórnego a nowych autobusów wynosiła 1389 szt. (+102%), kiedy jeszcze po listopadzie było to 1228 szt. (+100,6%), a po październiku – 1077 szt. (+95,1%). Dla porównania w styczniu różnica ta wynosiła 72 szt. (+77%), a w lutym 105 szt. (+50,5%). Natomiast w całym 2020 r. używanych autobusów było o 57% więcej niż nowych. To pokazuje, jak pandemia pozytywnie wpłynęła na wtórny rynek.
Oczywiście nadal istnieją duże różnice pomiędzy poszczególnymi segmentami. Największa dysproporcja – na korzyść rynku wtórnego – panuje niezmiennie wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W pierwszej z tych kategorii, od początku roku zarejestrowano … 59-razy więcej pojazdów niż nowych (1186 szt. wobec 20 szt.), natomiast w drugim: 4-razy więcej (578 szt. wobec 146 szt.) Z kolei w segmencie MINI mamy odwrotną sytuację. Nowe minibusy przewyższają rynek sprowadzanych używanych pojazdów, osiągając proporcję 605 szt. do 563 szt. Podobny trend panuje w segmencie autobusów miejskich (586 szt. do 315 szt.), jednak te różnice nie są tak gigantyczne, jak w przypadku dwóch pierwszych segmentów.
Utrzymująca się cały czas duża dysproporcja pomiędzy nowymi i używanymi autokarami daje nam jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych tych pojazdów jest na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza cała autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów, to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W ostatnim „normalnym” roku, czyli w 2019 r. zakupiono 2478 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku uzupełnili przewoźnicy liczbą 3233 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone do Polski. Teraz – głównie z przyczyn ekonomicznych – ten import wejdzie na jeszcze wyższe obroty.
Na czele Euro 4
W 2021 roku wśród sprowadzonych autobusów dominowały pojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005 -2009 (48% udział). Drugą grupę pod względem popularności stanowiły młodsze z produkcji lat 2010-2019 (33% udział). Trzecią autobusy produkowane w latach 2000 -2004 (16% udział) czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Starsze – z lat 1996-1999 z normą Euro II zarejestrowano 40 szt.
W 2021 r. najstarszym autobusem zarejestrowanym w tym roku jest kolekcjonerski Ikarus 260 z 1986 r. Z kolei najmłodsze zarejestrowane pojazdy to 36 pojazdów z rocznika 2021, w tym 30 szt. marki ZAZ. To one stanową grupę „prawie nowych” autobusów (plus 11 szt. z rocznika 2020). Dla porównania – w całym 2020 r. była to grupa 47 pojazdów, a w 2019 – 60 pojazdów. Z kolei w całym 2018 r. takich pojazdów było 47 szt.; w 2017 r. 31 szt., a w 2016 r. 54 (a dwóch najmłodszych wtedy roczników 101 szt.).
Lista rankingowa marek
W 2021 r. liderem wtórnego rynku została tradycyjnie marka Mercedes-Benz. W ciągu 12 miesięcy ub.r. sprowadzono 716 pojazdów z logo niemieckiego producenta (+173 szt. /+31,9% r/r). Taki wynik daje 26,0% udział w rynku, co z kolei oznacza jego wzrost o 2,9 pkt proc.
Drugą pozycję zajmuje marka Iveco z liczbą 694 rejestracji, czyli o 261 szt. więcej niż przed rokiem (+60,3% r/r). Z kolei udział w rynku zwiększył się o 6,8 pkt proc. do 26,2%. Marka zawdzięcza wysoką pozycję w rankingu po przejęciu pod koniec lat 90-tych autobusowego działu Renault, którego popularność w Polsce teraz zaczyna działać na korzyść koncernu. W tym roku polscy przewoźnicy sprowadzili 53 pojazd marki Renault plus 36 autobusów z logo Karosa, którą to markę także przejął koncern Iveco.
Trzecie miejsce na rynku używanych autobusów sprowadzanych do Polski z wtórnego rynku za granicą zajmuje Setra z liczbą 276 rejestracji (+4 szt. /+1,5% r/r) i udziałem 10% – czyli o 1,5 pkt. proc. mniejszym niż przed rokiem. Tym samym Setra i Mercedes-Benz, druga marka koncernu Daimler Buses, mają 36% udział na polskim rynku sprowadzanych używanych autobusów.
Statystyczna oferta
Przedstawiona analiza to tylko wycinek autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”. Zapraszamy do zamawiania poszerzonych opracowań na temat całego transportowego rynku w Polsce. Na rok 2022 przygotowaliśmy szeroki zbiór transportowych opracowań, w tym m.in.:
· comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;
· kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;
· analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;
· analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;
· analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.
Wykonujemy również opracowania pod konkretne potrzeby. Ceny analiz firmy JMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Jesteś zainteresowany? Napisz na [email protected] / zadzwoń 506 03 71 71, a otrzymasz szczegółową wycenę. Do usłyszenia!
Komentarze