Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek używanych autobusów po III kwartałach 2023 roku. Ponad 3 tys. rejestracji

infobus
23.10.2023 08:23
0 Komentarzy

We wrześniu sprowadzono do Polski 383 używanych autobusów, czyli o 15 szt. więcej niż rok wcześniej (+4,1% r/r) i aż o 125 szt. (!) mniej niż w sierpniu (-24,6% m/m).

Tym samym po trzech kwartałach rynek wtórny przekroczył już poziom 3 tys. sprowadzonych pojazdów. Dokładnie jest to liczba 3018 sztuk. Porównajcie te dane z wynikami z sierpnia.

Szybkie podsumowanie

Najnowsze dane z autobusowego rynku wtórnego oznaczają, że mamy kontynuację trendu z końcówki zeszłego roku i wysokich wyników od początku roku: w styczniu mieliśmy 305 rejestracji (+26,6% r/r), w lutym 284 (+25,1% r/r), w marcu 387 (+27,7% r/r), a w kwietniu 362 (+26,1% r/r). W maju (283) i czerwcu (220) zanotowano ilościowe spadki, co mogło świadczyć o tymczasowym nasyceniu się rynku (na co z kolei m.in. wskazuje czerwcowy „minus” w segmencie turystycznym). Natomiast potem przyszło lipcowe uderzenie (286) i sierpniowy nokaut z rekordowym wynikiem 508 szt. Wrzesień to już powrót do „normalnych” danych i 383 sprowadzonych autobusów. Spodziewamy się, że w tym roku segment wtórny przynajmniej powtórzy zeszłoroczny wynik, czyli 3454 szt. Teraz jest 3018 sztuk, więc ten rezultat jest jak najbardziej w zasięgu „używek”.

Dynamika na wtórnym rynku cały czas imponuje swoim tempem, natomiast nie imponuje ani ekologią (prawie w 100% to pojazdy z silnikami diesla), ani wiekiem sprowadzanych konstrukcji – od początku roku do Polski sprowadzono ponad 1580 autobusów starszych niż 13 lat, czyli ta zaawansowana wiekowo grupa objęła prawie połowę całego importu. Dla porównania – cały rynek nowych autobusów zamknął trzy kwartały sumą 1 211 szt. To oznacza, że rynek wtórny jest od niego prawie trzy razy większy.

Polski rynek autobusów używanych po III kwartałach 2023 roku.
Polski rynek autobusów używanych po III kwartałach 2023 roku.

Autobusowy wrzesień

Skumulowany wynik po 9. miesiącach na polskim rynku sprowadzanych, używanych autobusów wynosi 3018 rejestracji, co w porównaniu z ubiegłym rokiem oznacza import większy aż o 499 szt. (+19,8% r/r). Patrząc przez pryzmat poszczególnych kategorii funkcjonalnych, sytuacja we wrześniu (383 rejestracji / +15 szt. / +4,1% r/r) na rynku wtórnym wyglądała następująco:

  • autobusy MINI zanotowały w ostatnim miesiącu poziom 85 szt. i wzrost o 17 szt. (+25% r/r). W ciągu trzech kwartałów br. było ich łączne 634 szt. (+109 szt. / +20,8% r/r). Tytuł najczęściej importowanego modelu na miejskim wtórnym rynku w tym czasie. otrzymał model Mercedes-Benz Sprinter (249).
  • autobusy miejskie we wrześniu zanotowały wynik 40 sztuk, czyli o 17 szt. więcej niż rok wcześniej (+73,9% r/r). Od początku roku takich pojazdów przybyło 267 szt., czyli mamy ich teraz nieznacznie więcej niż rok wcześniej (+33 szt. / +14,1% r/r). Najbardziej popularny model od początku roku w tej kategorii to Solaris Urbino 12 (23).
  • autobusy międzymiastowe zanotowały kolejny boom i osiągnęły w ostatnim miesiącu poziom 185 szt.(-5 szt. / -2,6% r/r). Od początku roku było to 1295 szt. (+253 szt. / +24,3% r/r). To więcej niż cały rynek autobusów fabrycznie nowych w tym okresie. Z kolei najczęściej importowany model autobusu tutaj w okresie styczeń-wrzesień to Iveco Crossway (212).
  • autobusy turystyczne we wrześniu to rejestracje na poziomie 61 szt. (-11 szt. / -15,3% r/r). Od początku roku było to łącznie 705 szt. (+79 szt. / +12,6% r/r). Numerem jeden na turystycznym rynku wtórnym jest autokar Mercedes-Benz Tourismo (80).
  • autobusy szkolne to we wrześniu dwa egzemplarze, a skumulowany wynik jest o trzy rejestracje wyższy niż przed rokiem, kiedy mieliśmy trzy „gimbusy”, a teraz mamy ich sześć. Jak wdać tego typu pojazdy to nie jest żaden biznes dla firm sprowadzających pojazdy do naszego kraju. Podobnie wygląda to na rynku autobusów fabrycznie nowych.
Polski rynek autobusów używanych po III kwartałach 2023 roku.
Polski rynek autobusów używanych po III kwartałach 2023 roku.

Nowe kontra używane

Porównując skumulowane wyniki po III kwartałach br. dla autobusów nowych (1211) i używanych (3018) widać wyraźnie, że „górą” jest ta druga grupa. Różnica wynosi aktualnie 1807 sztuk (+149,2%) i dynamicznie rośnie – po sierpniu wynosiła jeszcze 1506 szt., a o lipcu 1111 szt. Z kolei na koniec 2022 roku było to 2298 szt. (+66,5%), a w 2021 r. 1389 szt. (+62,5%). Natomiast w całym 2020 r. używanych autobusów było o 57% więcej niż nowych.

To pokazuje, jak kryzys wywołany pandemią pozytywnie wpłynął na rozwój wtórnego rynku w Polsce. Przewoźnicy szukają tańszych sposobów na odnowę taboru, a rząd nie zapowiada żadnych systemowych zmian, które mogłyby powstrzymać import starszych i nieekologicznych pojazdów.

Oczywiście nadal istnieją duże różnice pomiędzy poszczególnymi segmentami. Największa dysproporcja – na korzyść rynku wtórnego – panuje niezmiennie wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W pierwszej z tych kategorii zarejestrowano od początku 2023 roku 1 295 pojazdów używanych wobec … 52 nowych, natomiast w drugim: 705 używanych autokarów wobec 198 nowych. Po raz pierwszy przewaga na korzyść używanych objęła także segment MINI-busów (634 do 430). Do tej pory panowała odwrotna sytuacja. Ostatni bastion to autobusy miejskie, gdzie cały czas mamy więcej nowych (515 do 267). Jednak ta różnica nie jest tak duża, jak jeszcze było to rok czy dwa lata temu.

Na czele Euro IV

W okresie styczeń-wrzesień 2023 wśród sprowadzonych autobusów dominowały pojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005-2009 (45% udziału). Drugą równie liczną grupę pod względem popularności stanowiły młodsze roczniki z lat 2010-2019 (46% udziału). Trzecią autobusy produkowane w latach 2000-2004 (7% udziału) czyli z emisją spalin na poziomie Euro III.

Najstarszym autobusem zarejestrowanym w tym roku jest model Skoda 706 RTO z 1979 r., sprowadzony w celach kolekcjonerskich.

Z kolei najmłodsze, zarejestrowane pojazdy to 12 sztuk z rocznika 2023 i 12 autobusów z rocznika 2022. Najmłodszymi autobusami były m.in. ZAZ A10, Volkswagen Crafter, Irizar i6 i MAN TGE.

Polski rynek autobusów używanych po III kwartałach 2023 roku.
Polski rynek autobusów używanych po III kwartałach 2023 roku.

Lista rankingowa marek

Po trzech kwartałach br. to marka Iveco jest liderem wtórnego rynku – z liczbą 943 rejestracji, czyli o 301 szt. więcej niż przed rokiem (+46,9% r/r). Jej udział w rynku zwiększył się w okresie styczeń-wrzesień o 5,8 pkt proc. do 31,3%.

Drugie miejsce zajmuje dotychczasowy lider – Mercedes-Benz z wynikiem 718 sprowadzonych pojazdów (+27 szt. /+ 3,9% r/r). Taki wynik daje marce 23,8% udziału w rynku, co z kolei oznacza spadek o 3,6 pkt proc.

Trzecie miejsce na rynku używanych autobusów sprowadzanych do Polski to cały czas Setra z liczbą 237 rejestracji (-15 szt. / -6% r/r) i z udziałem 7,9% – czyli o 2,2 pkt. proc. mniejszym niż przed rokiem.

Stawkę najważniejszych graczy na rynku sprowadzanych autobusów do Polski zamykają marki MAN (186) i SOR (143).

STATYSTYCZNA OFERTA

Przedstawiona analiza to tylko fragment autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”. Zapraszamy do zamawiania poszerzonych opracowań na temat całego transportowego rynku w Polsce. W artykule powyżej wykorzystano dane z raportu o przetargach na zakup nowych autobusów miejskich, który kosztuje u nas 200 PLN netto miesięcznie i jest aktualizowany on-line. To nie wszystko.

Na rok 2022 przygotowaliśmy szeroki zbiór transportowych opracowań, w tym m.in.:

  • comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;
  • kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;
  • analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;
  • analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;
  • analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również transportowe opracowania pod konkretne potrzeby. Jesteś zainteresowany? Napisz na [email protected] lub zadzwoń 506 03 71 71, a otrzymasz szczegółową wycenę swojego projektu. Do usłyszenia!

Komentarze