Polski rynek używanych autobusów – 10.2023. Import dobija do 3,5 tys. sztuk
W październiku sprowadzono do Polski 383 używanych autobusów, czyli o 75 szt. więcej niż rok wcześniej (+24,4% r/r) i o jeden mniej niż we wrześniu.
Tym samym po 10 miesiącach rynek wtórny osiągnął poziom 3 401 sprowadzonych pojazdów. Polecamy – dla porównania – lekturę naszej publikacji o sytuacji w tym segmencie we wrześniu.
szybkie podsumowanie
Październikowe dane oznaczają kontynuację trendu z końcówki zeszłego roku i wysokich wyników od początku roku: w styczniu mieliśmy 305 rejestracji (+26,6% r/r), w lutym 284 (+25,1% r/r), w marcu 387 (+27,7% r/r), a w kwietniu 362 (+26,1% r/r). W maju (283) i czerwcu (220) zanotowano ilościowe spadki, co mogło świadczyć o tymczasowym nasyceniu się rynku (na co z kolei m.in. wskazuje czerwcowy „minus” w segmencie turystycznym). Natomiast potem przyszło lipcowe uderzenie (286) i sierpniowy nokaut z rekordowym wynikiem 508 szt. Wrzesień i październik to już powrót do „normalnych” danych i 383 szt. w obu miesiącach. Spodziewamy się, że w tym roku segment wtórny zdecydowanie przekroczy zeszłoroczny wynik, czyli 3 454 szt.
Dynamika na wtórnym rynku cały czas imponuje swoim tempem, natomiast nie imponuje ani ekologią (prawie w 100% to pojazdy z silnikami diesla), ani wiekiem sprowadzanych konstrukcji – od początku roku do Polski sprowadzono 1 782 autobusy starsze niż 13 lat, czyli ta zaawansowana wiekowo grupa objęła prawie połowę całego importu. Dla porównania – rynek nowych autobusów zamknął dziesięć miesięcy sumą 1 410 szt. To oznacza, że rynek wtórny jest od niego prawie 2,5-razy większy.
Autobusowy październik
Skumulowany wynik po 10. miesiącach na polskim rynku sprowadzanych, używanych autobusów wynosi 3401 rejestracji, co w porównaniu z ubiegłym rokiem oznacza import większy aż o 574 szt. (+20,3% r/r). Patrząc przez pryzmat poszczególnych kategorii funkcjonalnych, sytuacja w październiku (383 rejestracje / +75 szt. / +24,4% r/r) na rynku wtórnym wyglądała następująco:
- autobusy MINI zanotowały w ostatnim miesiącu poziom 96 szt. i wzrost o 15 szt. (+18,5% r/r). W ciągu 10 -m-cy br. było ich łączne 732 szt. (+126 szt. / +20,8% r/r). Tytuł najczęściej importowanego modelu na miejskim wtórnym rynku w tym czasie. otrzymał model Mercedes-Benz Sprinter (273).
- autobusy miejskie w październiku zanotowały wynik 39 sztuk, czyli o 13 szt. więcej niż rok wcześniej (+50% r/r). Od początku roku takich pojazdów przybyło 306 szt., czyli mamy ich teraz nieznacznie więcej niż rok wcześniej (+46 szt. / +17,7% r/r). Najbardziej popularny model od początku roku w tej kategorii to Solaris Urbino 12 (30).
- autobusy międzymiastowe zanotowały kolejny boom i osiągnęły w ostatnim miesiącu poziom 169 szt. +46 szt. / +37,4% r/r). Od początku roku było to aż 1464 szt. (+299 szt. / +25,7% r/r). To więcej niż cały rynek autobusów fabrycznie nowych w tym okresie. Z kolei najczęściej importowany model autobusu tutaj w okresie styczeń-październik to Iveco Crossway (238).
- autobusy turystyczne w październiku to rejestracje na poziomie 62 szt. (-5 szt. / -7,4% r/r). Od początku roku było to łącznie 766 szt. (+73 szt. / +10,5% r/r). Numerem jeden na turystycznym rynku wtórnym jest autokar Mercedes-Benz Tourismo (89).
- autobusy szkolne to w październiku jeden egzemplarz, a skumulowany wynik jest o trzy rejestracje wyższy niż przed rokiem, kiedy mieliśmy cztery „gimbusy”, a teraz mamy ich siedem. Jak wdać tego typu pojazdy to nie jest żaden biznes dla firm sprowadzających pojazdy do naszego kraju. Podobnie wygląda to na rynku autobusów fabrycznie nowych.
Nowe kontra używane
Porównując skumulowane wyniki po 10. miesiącach br. dla autobusów nowych (1410) i używanych (3401) widać wyraźnie, że „górą” jest ta druga grupa. Różnica wynosi aktualnie 1991 szt. (+141,2%) i dynamicznie rośnie – po wrześniu wynosiła jeszcze 1807 sztuk (+149,2%) szt., a po lipcu 1111 szt. Z kolei na koniec 2022 roku było to 2298 szt. (+66,5%), a w 2021 r. 1389 szt. (+62,5%). Natomiast w całym 2020 r. używanych autobusów było o 57% więcej niż nowych.
To pokazuje, jak kryzys wywołany pandemią pozytywnie wpłynął na rozwój wtórnego rynku w Polsce. Przewoźnicy szukają tańszych sposobów na odnowę taboru, a rząd nie zapowiada żadnych systemowych zmian, które mogłyby powstrzymać import starszych i nieekologicznych pojazdów.
Oczywiście nadal istnieją duże różnice pomiędzy poszczególnymi segmentami. Największa dysproporcja – na korzyść rynku wtórnego – panuje niezmiennie wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W pierwszej z tych kategorii zarejestrowano od początku 2023 roku 1464 pojazdów używanych wobec … 55 nowych, natomiast w drugim: 766 używanych autokarów wobec 210 nowych. Po raz pierwszy przewaga na korzyść używanych objęła także segment MINI-busów (732 do 485), gdzie do tej pory panowała odwrotna sytuacja. Ostatni bastion to autobusy miejskie, gdzie cały czas mamy więcej nowych (644 do 306), jednak ta różnica nie jest tak duża, jak jeszcze było to rok czy dwa lata temu.
Na czele Euro IV
W okresie styczeń-październik 2023 wśród sprowadzonych autobusów dominowały pojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005-2009 (45% udziału). Drugą równie liczną grupę pod względem popularności stanowiły młodsze roczniki z lat 2010-2019 (46% udziału). Trzecią autobusy produkowane w latach 2000-2004 (7% udziału) czyli z emisją spalin na poziomie Euro III.
Najstarszym autobusem zarejestrowanym w tym roku jest model Skoda 706 RTO z 1974 r., sprowadzony w celach kolekcjonerskich.
Z kolei najmłodsze, zarejestrowane pojazdy to 12 sztuk z rocznika 2023 i 18 autobusów z rocznika 2022. Najmłodszymi autobusami były m.in. ZAZ A10, Volkswagen Crafter, Irizar i6 i MAN TGE.
Lista rankingowa marek
Po 10. miesiącach br. to cały czas marka Iveco jest liderem wtórnego rynku – z liczbą 1063 rejestracji, czyli o 354 szt. więcej niż przed rokiem (+49,9% r/r). Jej udział w rynku zwiększył się w okresie styczeń-październik o 6,2 pkt proc. do 31,3%.
Drugie miejsce zajmuje dotychczasowy lider – Mercedes-Benz z wynikiem 826 sprowadzonych pojazdów (+32 szt. /+4% r/r). Taki wynik daje marce 24,3% udziału w rynku, co z kolei oznacza spadek o 3,8 pkt proc.
Trzecie miejsce na rynku używanych autobusów sprowadzanych do Polski to cały czas Setra z liczbą 255 rejestracji (-22 szt. / -8,3% r/r) i z udziałem 7,5% – czyli o 2,3 pkt. proc. mniejszym niż przed rokiem.
Stawkę najważniejszych graczy na rynku sprowadzanych autobusów do Polski zamykają marki MAN (211) i SOR (167).
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze