Polski rynek używanych autobusów – 05.2023: Wakacyjna przerwa
W maju sprowadzono do Polski 283 używane autobusy czyli o 14 szt. mniej niż rok wcześniej (-4,7% r/r) i o 79 szt. mniej niż w kwietniu (-21,8% m/m).
To pierwszy taki „minus” w tegorocznej historii wtórnego rynku, który do tej pory bardzo dynamicznie się rozwijał. Świadczy o tym skumulowany wynik za okres pięciu miesięcy, który osiągnął poziom 1621 szt. (+266 szt. / +19,6% r/r).
Krótkie podsumowanie
Takie rezultaty to kontynuacja trendu z końcówki zeszłego roku i wysokich wyników w I kwartale: w styczniu mieliśmy 305 rejestracji (+26,6% r/r), w lutym 284 rejestracje (+25,1% r/r), w marcu 387 sztuk (+27,7% r/r), a w kwietniu 362 (+26,1% r/r. W maju było mniej (283), co może świadczyć o nasyceniu się rynku przed wakacyjnymi wyjazdami. Natomiast nie spodziewamy się tutaj załamania, raczej jest to chwilowa „przerwa”, dlatego spodziewamy się w tym roku autobusy używane przynajmniej powtórzą zeszłoroczny wynik, czyli 3454 szt. Teraz jest 1617 sztuk, także jak najbardziej ten rezultat jest w zasięgu „używek”.
Dynamika na wtórnym rynku cały czas imponuje swoim tempem, natomiast nie imponuje wiekiem sprowadzanych konstrukcji – od początku roku do Polski sprowadzono 967 autobusów starszych niż 13 lat, czyli ta zaawansowana wiekowo grupa objęła aż 60% całego importu. Dla porównania – cały rynek nowych autobusów zamknął okres styczeń-maj sumą 578 szt. To oznacza, że rynek wtórny jest od niego ponad trzy razy większy.
Autobusowy maj
Skumulowany wynik po pięciu miesiącach na polskim rynku sprowadzanych, używanych autobusów wynosi 1621 rejestracji, co w porównaniu z ubiegłym rokiem oznacza import większy o 266 szt. (+19,6% r/r). Patrząc przez pryzmat poszczególnych kategorii funkcjonalnych, maj na rynku wtórnym wyglądał następująco:
- autobusy MINI zanotowały w ostatnim miesiącu poziom 47 szt. i spadek o 10 szt. (-17,5% r/r). W okresie styczeń-maj było ich łączne 321 szt. (+15 szt. / +4,9% r/r). Tytuł najczęściej importowanego modelu na miejskim wtórnym rynku w ciągu pięciu miesięcy br. otrzymał model Mercedes-Benz Sprinter (129).
- autobusy miejskie w maju to 32 sztuki, tyle samo co rok wcześniej. Od początku roku takich pojazdów było 142 szt., czyli nieznacznie więcej (o 4 szt. / +2,9% r/r) niż przed rokiem. Najbardziej popularny model od początku roku w tej kategorii to Mercedes-Benz Citaro (22).
- autobusy międzymiastowe wzrosły w ostatnim miesiącu do poziomu 127szt. (+40 szt. / +46% r/r). Od początku roku było to 655 szt. (+160 szt. / +32,3% r/r). Z kolei najczęściej importowany model autobusu tutaj w okresie styczeń-maj to Iveco Crossway (110).
- autobusy turystyczne w maju to rejestracje na poziomie 71 szt. (-42 szt. / -37,2% r/r). W okresie styczeń-maj było to łącznie 447 szt. (+73 szt. / +19,5% r/r). Numerem jeden na turystycznym wtórnym rynku jest autokar Mercedes-Benz Tourismo (59).
- -autobusy szkolne to w maju ponownie „zero”, a skumulowany wynik jest o jedną rejestrację lepszy niż przed rokiem, kiedy mieliśmy jednego „gimbusa” w tym segmencie, a teraz mamy dwa pojazdy.
Nowe kontra używane
Porównując skumulowane wyniki w okresie styczeń-maj dla autobusów nowych (578) i używanych (1621) widać wyraźnie, że „górą” jest ta druga grupa. Różnica wynosi aktualnie 1043 sztuk (+180,4%) i dynamicznie rośnie – w kwietniu w wynosiła 907 szt. / +210%, na koniec 2022 roku – 2 298 szt. (+66,5%). Z kolei w 2021 r. było to 1 389 szt. (+62,5%). Natomiast w całym 2020 r. używanych autobusów było o 57% więcej niż nowych.
To pokazuje, jak kryzys wywołany pandemią pozytywnie wpłynął na rozwój wtórnego rynku w Polsce. Przewoźnicy szukają tańszych sposobów na odnowę taboru, a rząd nie zapowiada żadnych systemowych zmian, które mogłyby powstrzymać import starszych i nieekologicznych pojazdów.
Oczywiście nadal istnieją duże różnice pomiędzy poszczególnymi segmentami. Największa dysproporcja – na korzyść rynku wtórnego – panuje niezmiennie wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W pierwszej z tych kategorii zarejestrowano od początku 2023 roku 655 pojazdów używanych wobec 28 nowych, natomiast w drugim: 447 używanych autokarów wobec 103 nowych. Po raz pierwszy przewaga na korzyść używanych objęła także segment MINI-busów (321 do 186), gdzie do tej pory panowała odwrotna sytuacja. Ostatni bastion to autobusy miejskie, gdzie cały czas mamy więcej nowych (250 do 142), jednak ta różnica nie jest tak duża, jak jeszcze było to rok czy dwa lata temu.
Na czele Euro IV
W lutym wśród sprowadzonych autobusów dominowały pojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005-2009 (44% udziału). Drugą równie liczną grupę pod względem popularności stanowiły młodsze roczniki z lat 2010-2019 (46% udziału). Trzecią autobusy produkowane w latach 2000-2004 (8% udziału) czyli z emisją spalin na poziomie Euro III.
Najstarszym autobusem zarejestrowanym w tym roku jest model Skoda 706 RTO z 1979 r., sprowadzony w celach kolekcjonerskich.
Z kolei najmłodsze, zarejestrowane pojazdy to 6 sztuk z rocznika 2023 i 9 autobusów z rocznika 2022. Najmłodszymi autobusami były m.in. ZAZ A10, Volkswagen Crafter, Irizar model I6 i MAN TGE.
Lista rankingowa marek
Po pięciu miesiącach 2023 r. to marka Iveco jest liderem wtórnego rynku z liczbą 476 rejestracji, czyli o 145 szt. więcej niż przed rokiem (+43,8% r/r). Jej udział w rynku zwiększył się o 4,9 pkt proc. do 29,4%.
Drugie miejsce zajmuje dotychczasowy lider – Mercedes-Benz z wynikiem 401 sprowadzonych pojazdów (+26 szt. /+6,9% r/r). Taki wynik daje marce 24,7% udziału w rynku, co z kolei oznacza spadek o 2,9 pkt proc.
Trzecie miejsce na rynku używanych autobusów sprowadzanych do Polski to cały czas Setra z liczbą 137 rejestracji (-5 szt. / -3,5% r/r) i z udziałem 8,5% – czyli o 2 pkt. proc. mniej niż przed rokiem.
Stawkę najważniejszych graczy na rynku sprowadzanych autobusów do Polski zamykają marki MAN (111) i SOR (80).
STATYSTYCZNA OFERTA
Przedstawiona analiza to tylko fragment autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”. Zapraszamy do zamawiania poszerzonych opracowań na temat całego transportowego rynku w Polsce. W artykule powyżej wykorzystano dane z raportu o przetargach na zakup nowych autobusów miejskich, który kosztuje u nas 200 PLN netto miesięcznie i jest aktualizowany on-line. To nie wszystko.
Na rok 2022 przygotowaliśmy szeroki zbiór transportowych opracowań, w tym m.in.:
- comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;
- kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;
- analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;
- analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;
- analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.
Wykonujemy również transportowe opracowania pod konkretne potrzeby. Jesteś zainteresowany? Napisz na [email protected] lub zadzwoń 506 03 71 71, a otrzymasz szczegółową wycenę swojego projektu. Do usłyszenia!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze