Polski rynek używanych autobusów – 04.2023. Poziom 1000 sztuk przekroczony
W kwietniu sprowadzono do Polski 362 używane autobusy czyli o 75 szt. więcej niż rok wcześniej (+26,1% r/r) i o 25szt. mniej niż w marcu (-6,9% m/m).
Z kolei skumulowany wynik za okres czterech miesięcy osiągnął już poziom 1338 szt. (+280 szt. / +26,5% r/r). Takie rezultaty to kontynuacja trendu z końcówki zeszłego roku i wysokich wyników w I kwartale: w styczniu mieliśmy 305 rejestracji (+26,6% r/r), w lutym 284 rejestracje (+25,1% r/r), a w marcu aż 387 sztuk (+27,7% r/r). W kwietniu było ich niewiele mniej, dlatego jeżeli ten trend się utrzyma, możemy spodziewać się w tym roku przynajmniej powtórzenia zeszłorocznej liczby rejestracji „używek”, czyli 3 454 szt.
Autobusowy kwiecień
Dynamika na wtórnym rynku cały czas imponuje swoim tempem, natomiast nie imponuje wiekiem sprowadzanych konstrukcji – od początku roku do Polski sprowadzono 794 autobusów starszych niż 13 lat, czyli ta zaawansowana wiekowo grupa objęła aż 59% całego importu. Dla porównania – cały rynek nowych autobusów zamknął okres styczeń-kwiecień sumą 431 szt. To oznacza, że rynek wtórny jest od niego ponad trzy razy większy.
W czwartym miesiącu roku na polskim rynku sprowadzanych, używanych autobusów odnotowaliśmy 3 562 rejestracje, co w porównaniu z ubiegłym rokiem oznacza import większy o 75 szt. (+26,1% r/r). Patrząc przez pryzmat poszczególnych kategorii funkcjonalnych, kwiecień na rynku wtórnym wyglądał następująco:
- autobusy MINI zanotowały poziom 73 szt. i wzrost o 14 szt. (+23,7% r/r). W okresie styczeń-kwiecień było ich łączne 274 szt. (+25 szt. / +10,0% r/r). Tytuł najczęściej importowanego modelu na miejskim wtórnym rynku w ciągu czterech miesięcy br. otrzymał model Mercedes-Benz Sprinter (109).
- autobusy miejskie w kwietniu to 40 szt. i wzrost o 13 szt. / +48,2% r/r. Od początku roku takich pojazdów było 110 szt., czyli nieznacznie więcej (o 4 szt. / +3,8% r/r) niż przed rokiem. Najbardziej popularny model od początku roku w tej kategorii to Mercedes-Benz Citaro (18).
- autobusy międzymiastowe wzrosły w ostatnim miesiącu do poziomu 132 szt. (+16 szt. / +13,8% r/r). Od początku roku było to 528 szt. (+120 szt. / +29,4% r/r). Z kolei najczęściej importowany model autobusu tutaj w okresie styczeń-kwiecień to Iveco Crossway (75).
- autobusy turystyczne w kwietniu to rejestracje na poziomie 106 szt. (+34 szt. / +47,2% r/r). Po kwietniu było to łącznie 376 szt. (+115 szt. / +44,1% r/r). Numerem jeden na turystycznym wtórnym rynku jest autokar Mercedes-Benz Tourismo (46).
- autobusy szkolne to w kwietniu „zero”, a skumulowany wynik jest o jedną rejestrację lepszy niż przed rokiem, kiedy mieliśmy jednego „gimbusa” w tym segmencie, a teraz mamy dwa pojazdy.
Nowe kontra używane
Porównując skumulowane wyniki w okresie styczeń-kwiecień dla autobusów nowych (431) i używanych (1338) widać wyraźnie, że „górą” jest ta druga grupa. Różnica wynosi aktualnie 907 sztuk (+210%) i dynamicznie rośnie. Na koniec zeszłego roku wynosiła 2 298 szt. (+66,5%). Z kolei w 2021 r. było to 1 389 szt. (+62,5%). Natomiast w całym 2020 r. używanych autobusów było o 57% więcej niż nowych.
To pokazuje, jak kryzys wywołany pandemią pozytywnie wpłynął na rozwój wtórnego rynku w Polsce. Przewoźnicy szukają tańszych sposobów na odnowę taboru, a rząd nie zapowiada żadnych systemowych zmian, które mogłyby powstrzymać import starszych i nieekologicznych pojazdów.
Oczywiście nadal istnieją duże różnice pomiędzy poszczególnymi segmentami. Największa dysproporcja – na korzyść rynku wtórnego – panuje niezmiennie wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W pierwszej z tych kategorii zarejestrowano od początku 2023 roku 528 pojazdów używanych wobec 24 nowych, natomiast w drugim: 376 używanych autokarów wobec 59 nowych. Po raz pierwszy przewaga na korzyść używanych objęła także segment MINI-busów (274 do 152), gdzie do tej pory panowała odwrotna sytuacja. Ostatni bastion to autobusy miejskie, gdzie cały czas mamy więcej nowych (187 do 110), jednak ta różnica nie jest tak duża, jak jeszcze było to rok czy dwa lata temu.
Na czele Euro IV
W lutym wśród sprowadzonych autobusów dominowały pojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005-2009 (45% udziału). Drugą równie liczną grupę pod względem popularności stanowiły młodsze roczniki z lat 2010-2019 (45% udziału). Trzecią autobusy produkowane w latach 2000-2004 (8% udziału) czyli z emisją spalin na poziomie Euro III.
Najstarszym autobusem zarejestrowanym w tym roku jest model Skoda 706 RTO z 1979 r., sprowadzony w celach kolekcjonerskich.
Z kolei najmłodsze, zarejestrowane pojazdy to 5 sztuk z rocznika 2023 i 9 autobusów z rocznika 2022. Najmłodszymi autobusami były: ZAZ model A10 (2), Volkswagen Crafter, Irizar model I6 i MAN TGE.
Lista rankingowa marek
Po czterech miesiącach 2023 r. to marka Iveco jest liderem wtórnego rynku z liczbą 386 rejestracji,
czyli o 99 szt. więcej niż przed rokiem (+34,5% r/r). Jej udział w rynku zwiększył się o 1,2 pkt proc. do 28,9%.
Drugie miejsce zajmuje dotychczasowy lider – Mercedes-Benz z wynikiem 342 sprowadzonych pojazdów
(+73 szt. /+27% r/r). Taki wynik daje marce 25,6% udziału w rynku, co z kolei oznacza wzrost o 0,1 pkt proc.
Trzecie miejsce na rynku używanych autobusów sprowadzanych do Polski to cały czas Setra z liczbą
117 rejestracji (+17 szt. / +17,0% r/r) i z udziałem 8,7% – czyli o 0,7pkt. proc. mniejszym niż przed rokiem.
Stawkę najważniejszych graczy na rynku sprowadzanych autobusów do Polski zamykają marki MAN (88) i SOR (70).
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze