Polski rynek używanych autobusów – 01.2023
W styczniu 2023 sprowadzono do Polski 305 używane autobusy, czyli o 64 szt. więcej niż rok wcześniej (+26,6% r/r).
To kontynuacja trendu z końcówki zeszłego roku, kiedy w listopadzie i grudniu mieliśmy import na bardzo podobnym poziomie (odpowiednio +27,1% r/r i +25,6% r/r). Jeżeli ten trend się utrzyma, możemy spodziewać się w tym roku przynajmniej powtórzenia zeszłorocznej liczby rejestracji „używek”, czyli 3 454 szt. Dynamika na wtórnym rynku cały czas imponuje swoim tempem, natomiast nie imponuje wiekiem sprowadzanych konstrukcji – w styczniu do Polski sprowadzono 186 autobusów starszych niż 13 lat, czyli ta zaawansowana wiekowo grupa objęła aż 61% całego importu. Dla porównania – rynek nowych autobusów zamknął styczeń sumą 64 szt. To oznacza, że rynek wtórny jest prawie pięć razy większy.
Autobusowy styczeń
W pierwszym miesiącu roku na polskim rynku sprowadzanych, używanych autobusów odnotowaliśmy 305 rejestracji, co w porównaniu z ubiegłym rokiem oznacza większy import o 64 szt. (+26,6% r/r). Patrząc przez pryzmat poszczególnych kategorii funkcjonalnych, grudzień na rynku wtórnym wyglądał następująco:
- autobusy MINI zanotowały poziom 61 szt. i spory wzrost (+10 szt. / +19,6% r/r). Dla porównania – w grudniu było to 80 szt. (+13 szt. / +19,4r/r). Tytuł najczęściej importowanego modelu na miejskim wtórnym rynku w styczniu otrzymał model Mercedes-Benz Sprinter (11).
- autobusy miejskie to 21 szt. i spadek o 3 szt. / -12.5% r/r. Dla porównania – w grudniu było to 17 szt. (-19 szt. / -52,8% r/r). Najbardziej popularny model w tej kategorii to Solaris Urbino 12 (3).
- autobusy międzymiastowe wzrosły do poziomu 139 szt. (+39 szt. / +39% r/r). Dla porównania – w grudniu było to 144 szt. (czyli tyle samo co przed rokiem). Z kolei najczęściej importowany typ autobusu tutaj to cały czas Iveco Recreo (18).
- autobusy turystyczne to rejestracje na poziomie 76 szt. (+14 szt. / +22,6% r/r. Dla porównania – w grudniu było to 91 szt. (+48 szt. / +111,6% r/r). Numerem jeden na turystycznym wtórnym rynku jest autokar Mercedes-Benz Tourismo (6).
- autobusy szkolne to tak jak przed rokiem, zero rejestracji.
Nowe kontra używane
Porównując wyniki ze stycznia 2023 roku dla autobusów nowych (64) i używanych (305) widać wyraźnie, że „górą” jest ta druga grupa. Różnica wynosi aktualnie 241 sztuk (+376,6%) i dynamicznie rośnie. Na koniec zeszłego roku wynosiła 2298 szt. (66,5%). Z kolei w 2021 r. było to 1389 szt. (+62,5%). Natomiast w całym 2020 r. używanych autobusów było o 57% więcej niż nowych.
To pokazuje, jak kryzys wywołany pandemią pozytywnie wpłynął na rozwój wtórnego rynku w Polsce. Przewoźnicy szukają tańszych sposobów na odnowę taboru, a rząd nie zapowiada żadnych systemowych zmian, które mogłyby powstrzymać import starszych i nieekologicznych pojazdów.
Oczywiście nadal istnieją duże różnice pomiędzy poszczególnymi segmentami. Największa dysproporcja – na korzyść rynku wtórnego – panuje niezmiennie wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W pierwszej z tych kategorii zarejestrowano 139 pojazdów używanych wobec 1-go nowego, natomiast w drugim: 76 używanych wobec 2 nowych. Po raz pierwszy przewaga na korzyść używanych objęła także segment MINI-busów (61 do 23), gdzie do tej pory panowała odwrotna sytuacja. Ostatni bastion to autobusy miejskie, gdzie cały czas mamy więcej nowych (33 do 21), jednak ta różnica nie jest tak duża, jak jeszcze było to rok czy dwa lata temu.
Na czele Euro IV
W styczniu wśród sprowadzonych autobusów dominowały pojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005-2009 (47% udziału). Drugą grupę pod względem popularności stanowiły młodsze roczniki z lat 2010-2019 (43% udziału). Trzecią autobusy produkowane w latach 2000-2004 (8% udziału) czyli z emisją spalin na poziomie Euro III.
Najstarszym autobusem zarejestrowanym w tym roku jest model Skoda 706 RTO z 1979 r., sprowadzony w celach kolekcjonerskich.
Z kolei najmłodsze, zarejestrowane pojazdy to aż jeden pojazd z rocznika 2022 marki Setra. Plus dwa z rocznika 2021.
Lista rankingowa marek
Po pierwszym miesiącu 2023 r. to marka Iveco jest liderem wtórnego rynku z liczbą 98 rejestracji, czyli o 29 szt. więcej niż przed rokiem (+42% r/r). Z kolei udział w rynku marki zwiększył się o 3,5 pkt proc. do 32,1%.
Drugie miejsce zajmuje Mercedes-Benz z wynikiem 73 sprowadzonych pojazdów (+13 szt. /+21,7% r/r). Taki wynik daje marce 24% udziału w rynku, co z kolei oznacza spadek o 1 pkt proc.
Trzecie miejsce na rynku używanych autobusów sprowadzanych do Polski to niespodziewanie z liczbą 25 rejestracji (+12 szt. / +92,3% r/r) i z udziałem 8,2% – czyli o 2,8 pkt. proc. większym niż przed rokiem.
Stawkę najważniejszych graczy na rynku sprowadzanych autobusów do Polski zamyka Setra (24) i MAN (16).
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze