Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek trolejbusów w 2013 r.

infobus
09.02.2014 12:35
0 Komentarzy
Ostatnie lata to okres renesansu trolejbusów w Polsce. Dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej wszyscy trzej przewoźnicy eksploatujący trolejbusy zakupili w ubiegłym roku nowe pojazdy spełniające współczesne standardy.
Tab. 1. Nowe trolejbusy w Polskich miastach w 2013 r.
Miasto
Trolejbusy fabrycznie nowe
Trolejbusy przebudowane z autobusów
Gdynia
2
2
Lublin
13
Tychy
14
Razem
29
2
 
Tab. 2. Udział producentów w polskim rynku trolejbusów w 2013 r.
Producent
Liczba sztuk
Udział
Solaris
24
77,4%
Bogdan-Ursus
5
16,1%
Produkcja własna przewoźników (PKT Gdynia)
2
6,5%
 
Tab. 3. Napęd pomocniczy w trolejbusach dostarczonych w 2013 r.
Rodzaj
Liczba sztuk trolejbusów
Udział
Baterie niklowo-kadmowe
18
58,1%
Agregat spalinowy
8
25,8%
Baterie litowo-jonowe
5
16,1%
 
Rok 2013 zamknął się liczbą 31 nowych trolejbusów, w tym 29 fabrycznie nowych (93,5%) i 2 przebudowanych z autobusów (6,5%). Wszystkie z nich były 100% niskopodłogowe i posiadały napęd asynchroniczny. Dodatkowo, w każdym z wprowadzonych do ruchu pojazdów zastosowano napęd pomocniczy. W większości przypadków były to baterie niklowo-kadmowe – 58% pojazdów, a mniej popularne były 2 nowości w polskich trolejbusach: agregat spalinowy –26% i baterie litowo-jonowe –16%.

653319_760

Większość zapotrzebowania na trolejbusy zrealizował Solaris z 77% udziałem w rynku, którego pojazdy kursują od kilku lat już we wszystkich polskich miastach z trolejbusami – w Gdyni od 2001 r., w Tychach od 2002 r., a w Lublinie od 2007 r. Ogółem w 2013 r. Solaris dostarczył 24 trolejbusy. Wygrane przetargi w Lublinie na dostawę 20 trolejbusów solowych i 12 przegubowych będą mieć wpływ również na obraz rynku trolejbusów w 2014 r.

635557_760

Nowym graczem na polskim rynku trolejbusowym jest konsorcjum Bogdan-Ursus z 16% udziałem w rynku, które wygrało przetarg na dostawę 38 trolejbusów T70116 dla Lublina. Zamówienie to decyduje również o podziale rynku w kolejnych latach. 5 pojazdów dostarczono z opóźnieniem w 2013 r., zaś dostawa 12 kolejnych przewidziana jest na 2014 r., a ostatnich 21 –w 2015 r. Marka Bogdan jest obecna na polskim rynku autobusowym od 2009 r.
O trolejbusach Bogdan Ursus pisaliśmy szerzej tutaj
Produkcji trolejbusów we własnych warsztatach, a konkretnie konwersji używanych autobusów na trolejbusy, podjęło się w 2013 r. tylko PKT Gdynia. Przebudowano 2 Solarisy Urbino 12 z 2002 i 2003 r., wykorzystując napęd Eniki.
W wyniku dostaw przewoźnicy wycofali wysokopodłogowe trolejbusy marki Jelcz wyprodukowanie w KPNA, PNTKM i MZK Słupsk w latach 80. i 90. Obecnie Jelcze są eksploatowane już tylko w Lublinie w dni powszednie, przy czym w związku z dostawą transzy 12 trolejbusów Trollino 12 przewidzianej na 2014 r. rozważane jest wycofanie większości z nich z ruchu. Brak jest informacji o losie 3 ostatnich trolejbusów Jelcz w Tychach.
Zapowiada się, że rok 2014 zamknie się dostawą 36-40 nowych trolejbusów, zależnie od polityki taborowej PKT Gdynia. Firma ta przewiduje konwersję kolejnych 2 autobusów na trolejbusy.
W kolejnych latach rynek będzie zależał od projektów unijnych realizowanych w perspektywie 2014-2020. Prawdopodobnie zakupy autobusów z silnikiem Diesla nie będą już dofinansowane. Preferowane będą natomiast tramwaje, trolejbusy i elektrobusy. Wprowadzenie trolejbusów biorą pod uwagę Łódź i Poznań, a elektrobusów –Wrocław. Wiadomo już, że elektrobusy trafią do Warszawy i Krakowa. Pojazdy te są jednak droższe od trolejbusów, a wprowadzane rozwiązania umożliwiające ładowanie baterii wymagają przetestowania i sprawdzenia w codziennej eksploatacji.

Komentarze