Polski rynek trolejbusów w 2013 r.
infobus
09.02.2014 12:35
0 Komentarzy
Polski rynek trolejbusów w 2013 r.
Ostatnie lata to okres renesansu trolejbusów w Polsce. Dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej wszyscy trzej przewoźnicy eksploatujący trolejbusy zakupili w ubiegłym roku nowe pojazdy spełniające współczesne standardy.
Tab. 1. Nowe trolejbusy w Polskich miastach w 2013 r.
Miasto
|
Trolejbusy fabrycznie nowe
|
Trolejbusy przebudowane z autobusów
|
Gdynia
|
2
|
2
|
Lublin
|
13
|
–
|
Tychy
|
14
|
–
|
Razem
|
29
|
2
|
Tab. 2. Udział producentów w polskim rynku trolejbusów w 2013 r.
Producent
|
Liczba sztuk
|
Udział
|
Solaris
|
24
|
77,4%
|
Bogdan-Ursus
|
5
|
16,1%
|
Produkcja własna przewoźników (PKT Gdynia)
|
2
|
6,5%
|
Tab. 3. Napęd pomocniczy w trolejbusach dostarczonych w 2013 r.
Rodzaj
|
Liczba sztuk trolejbusów
|
Udział
|
Baterie niklowo-kadmowe
|
18
|
58,1%
|
Agregat spalinowy
|
8
|
25,8%
|
Baterie litowo-jonowe
|
5
|
16,1%
|
Rok 2013 zamknął się liczbą 31 nowych trolejbusów, w tym 29 fabrycznie nowych (93,5%) i 2 przebudowanych z autobusów (6,5%). Wszystkie z nich były 100% niskopodłogowe i posiadały napęd asynchroniczny. Dodatkowo, w każdym z wprowadzonych do ruchu pojazdów zastosowano napęd pomocniczy. W większości przypadków były to baterie niklowo-kadmowe – 58% pojazdów, a mniej popularne były 2 nowości w polskich trolejbusach: agregat spalinowy –26% i baterie litowo-jonowe –16%.
Większość zapotrzebowania na trolejbusy zrealizował Solaris z 77% udziałem w rynku, którego pojazdy kursują od kilku lat już we wszystkich polskich miastach z trolejbusami – w Gdyni od 2001 r., w Tychach od 2002 r., a w Lublinie od 2007 r. Ogółem w 2013 r. Solaris dostarczył 24 trolejbusy. Wygrane przetargi w Lublinie na dostawę 20 trolejbusów solowych i 12 przegubowych będą mieć wpływ również na obraz rynku trolejbusów w 2014 r.
Nowym graczem na polskim rynku trolejbusowym jest konsorcjum Bogdan-Ursus z 16% udziałem w rynku, które wygrało przetarg na dostawę 38 trolejbusów T70116 dla Lublina. Zamówienie to decyduje również o podziale rynku w kolejnych latach. 5 pojazdów dostarczono z opóźnieniem w 2013 r., zaś dostawa 12 kolejnych przewidziana jest na 2014 r., a ostatnich 21 –w 2015 r. Marka Bogdan jest obecna na polskim rynku autobusowym od 2009 r.
O trolejbusach Bogdan Ursus pisaliśmy szerzej tutaj
Produkcji trolejbusów we własnych warsztatach, a konkretnie konwersji używanych autobusów na trolejbusy, podjęło się w 2013 r. tylko PKT Gdynia. Przebudowano 2 Solarisy Urbino 12 z 2002 i 2003 r., wykorzystując napęd Eniki.
W wyniku dostaw przewoźnicy wycofali wysokopodłogowe trolejbusy marki Jelcz wyprodukowanie w KPNA, PNTKM i MZK Słupsk w latach 80. i 90. Obecnie Jelcze są eksploatowane już tylko w Lublinie w dni powszednie, przy czym w związku z dostawą transzy 12 trolejbusów Trollino 12 przewidzianej na 2014 r. rozważane jest wycofanie większości z nich z ruchu. Brak jest informacji o losie 3 ostatnich trolejbusów Jelcz w Tychach.
Zapowiada się, że rok 2014 zamknie się dostawą 36-40 nowych trolejbusów, zależnie od polityki taborowej PKT Gdynia. Firma ta przewiduje konwersję kolejnych 2 autobusów na trolejbusy.
W kolejnych latach rynek będzie zależał od projektów unijnych realizowanych w perspektywie 2014-2020. Prawdopodobnie zakupy autobusów z silnikiem Diesla nie będą już dofinansowane. Preferowane będą natomiast tramwaje, trolejbusy i elektrobusy. Wprowadzenie trolejbusów biorą pod uwagę Łódź i Poznań, a elektrobusów –Wrocław. Wiadomo już, że elektrobusy trafią do Warszawy i Krakowa. Pojazdy te są jednak droższe od trolejbusów, a wprowadzane rozwiązania umożliwiające ładowanie baterii wymagają przetestowania i sprawdzenia w codziennej eksploatacji.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
Bilety FlixBusa do kupienia w placówkach Poczty Polskiej
Pasażerza darmo
02.12.2024
Warszawa: Koniec linii autobusowej 522. Przez tramwaj do Wilanowa
Pasażerza darmo
01.11.2024
Policja poszukuje mężczyzny, który zniszczył drzwi autobusu w Katowicach
Pasażerza darmo
29.08.2024
Więcej z Działu Prawo
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Ponad 500 trolejbusów Solarisa dla kanadyjskiego Vancouver! Z Medcomem
Producenciza darmo
07.03.2025
Komentarze