Polski rynek pojazdów użytkowych w 2021 r.
Mamy pierwsze informacje o rejestracjach pojazdów użytkowych pow. 3,5t w Polsce.
W całym 2021 roku przybyło 34 040 nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. co oznacza wzrost (+53,6%) w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji było więcej o 58,1% (32 684 szt.) niż w tym samym okresie 2020 r. a grupa autobusów zmniejszyła się o -8,7% (do 1 356 szt.). Porównanie z 2019 rokiem w grupie samochodów ciężarowych wskazuje wzrost (15,4%) natomiast rynek autobusów jest ciągle niemal dwa razy mniejszy (-45,1%).
Nowe autobusy o DMC>3,5T
W obydwu kategoriach składowych kierunek grudniowych zmian był odmienny – rynek samochodów ciężarowych zwiększył się zdecydowanie bo o +59,3% r/r natomiast autobusów nieznacznie się skurczył, o -1,4%, osiągając 141 rejestracji. To poziom zbliżony do grudniowych wyników również w dwóch wcześniejszych latach (w jeszcze dobrym 2019r. – 147szt. i w słabym 2020r. – 143 szt.). Natomiast ostatnio mniej wyjechało na drogi w grudniu kryzysowego 2012, kiedy zarejestrowano 101 szt. Ostatnie wydania autobusów były wyższe niż miesiąc wcześniej o 60,2% (+53 szt.) ale ciągle słabe jeśli porównamy je z ostatnio rekordowym grudniem 2017r. (354 szt.).
W grupie autobusów był to 8. miesiąc spadkowy w 2021. Pozytywnie zamknęły się jedynie cztery (kwiecień, maj, czerwiec i sierpień).
W segmencie autobusów najcięższych od 16 t wyróżniliśmy w ostatnim miesiącu 72 szt. wobec 75 szt. w grudniu 2020r. i 38 szt. w listopadzie ub.r.. Spadek r/r wyniósł 0,4% a wzrost do poprzedniego miesiąca +89,5%. Najsilniej wypada tu bez zmiany także w ostatnim miesiącu SOLARIS (50). Dalej były MAN(15) i AUTOSAN(4).
W ogólnym rankingu marek w grudniu 2021r. przewodził SOLARIS (56 szt.; -115%), drugi MERCEDES-BENZ po rejestracji 44 szt. i przy 16% wzroście , trzeci za nim MAN po rejestracji 17 szt.
Od początku 2021 roku przybyło 1 356 autobusów o dmc pow. 3,5t, mniej o 8,7% niż w 2020r. i aż o 45,1% niższe niż w 2019. W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce ma bezapelacyjnie MERCEDES-BENZ, który wydał 517 autobusów (-14%) z dużą przewagą nad drugą marką – SOLARIS (374 szt. +1%). Trzecie IVECO z rejestracją 118 szt. i wzrostem o 97% w skali roku. Dalej MAN (85 szt.-13%) i AUTOSAN (60 szt.) zamyka pierwszą piątkę.
W grupie pojazdów najcięższych od 16t. w 2021r. przybyło 671 autobusów, podczas gdy rok wcześniej było ich 754. Najmocniej w tej grupie są reprezentowane marki: SOLARIS (358 szt.), MERCEDES-BENZ (77 szt.) i AUTOSAN (60 szt.).
W grupie samochodów ciężarowych poprawę zanotowaliśmy we wszystkich kategoriach składowych. Motorem napędowym były jak zwyczajowo ciągniki samochodowe, których liczba wzrosła o +78% , podwozi ciężarowych o 26,4% a samochodów specjalnych o 6%. Dostawy łącznie wszystkich ciężarówek do odbiorców objęły 3 677 szt. Autobusów przybyło 141 szt. – to poziom zbliżony do grudniowych wyników również w dwóch wcześniejszych latach (w jeszcze dobrym 2019r. – 147szt. i w słabym 2020r. – 143 szt.). Natomiast ostatnio mniej wyjechało na drogi w grudniu kryzysowego 2012, kiedy zarejestrowano 101 szt.
Nowe samochody ciężarowe o DMC>3,5t
Od początku 2021 r. zarejestrowano 32 684 samochody ciężarowe pow. 3,5t. Wzrost wyniósł 58,1%. W całej grupie znalazło się 24 890 ciągników i ich liczebność zwiększyła się porównaniu z poziomem w 2020r. o 10 425 szt. (+72,1%). Wśród nich na czele niezachwianie jest DAF z liczbą 6 445 rejestracji (+69%). Zmniejszył udział w rynku ( -0,5 pkt. proc.) do 26%. Za nim VOLVO (4 676 szt. +77%) powiększył udział o 0,5 pkt. proc. do 19% rynku. Na trzecim miejscu jest MERCEDES-BENZ po rejestracji 4 150 szt. (+86%; niespełna 17% udz.) zyskał 1,3 pkt. proc. udziału. Na czwartym MAN z udziałem niespełna 15% – (3 624; +63%) i SCANIA z 14% udziałem (3 491 ; +52%).
W tym samym czasie br. wydano 7 794 kompletnych lub skompletowanych podwozi (+25,6%; +1587szt.). Wśród nich liderem został MAN (1 518 szt. 19% udz.) i vice liderem MERCEDES-BENZ (1 295 szt.; 17% udz.). Na trzeciej pozycji IVECO (1 213 szt. i 16% udz.). Dwie kolejne marki tej kategorii dzieli tylko 70 szt. rejestracji marka SCANIA (1084) a na piątej jest teraz DAF (1014)
W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t od początku 2021r. najwięcej pojazdów wydał DAF (7 459; +68%). Drugie było VOLVO (5 558; 62%) i wyprzedza markę MERCEDES-BENZ(5 445; +62%). MAN jest czwarty (5 149 szt. +47%). Piąta SCANIA (+52%) po wydaniu 4 575 szt.
Leader DAF w 2021 r. ma prawie 23% udziału w rynku przewyższać o 1,3 pkt proc. z ubiegłego roku. Marka VOLVO 17% udziału zyskując 0,4 pkt proc. MERCEDES-BENZ miało nieco ponad 17% ale nieznacznie zyskało 0,4 pkt. proc. MAN miał prawie 16% udział w rynku i stracił 1,2 pkt. proc. SCANIA straciła 0,5 pkt. proc. w skali roku. Pierwsza piątka skupiła do tej pory w 2021r. ponad 86% rynku czyli tyle samo co rok temu.
Nowe samochody dostawcze o DMC<=3,5t
W 2021 roku zarejestrowano 73 926 nowych samochodów dostawczych do 3,5t, co jest wynikiem wyższym niż w 2020 roku o +23,9%. Przewaga nad całorocznym rezultatem 2020 roku zwiększyła się do 14 277 szt. Są one też wyższe od osiągniętych w 2019 roku o 5,8% (4 054 szt.)
W całym 2021r. najsilniejsze marki to: Renault (14 121szt.; +58%), Ford (9954; +26%), Fiat (8990; +12%); Iveco (6667; +55%) i Mercedes-Benz (6375; -11%). Najlepiej sprzedawały się Master (10784szt.; 15% udz.); Daily (6667; 9% udz.), Ducato (5247; 7% udz.), Sprinter (5178; 7% udz.) i Transit (3345; niespełna 5% )
Używane użytkowe
W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t sprowadzanych do Polski z zagranicy, w grudniu 2021 r. zarejestrowano 2 877 szt. po 3,3% spadku.
W ostatnim miesiącu br. w całej grupie wyróżniliśmy 2 585 samochodów ciężarowych (-6,8% r/r; -0,2% m/m) i 292 autobusy (+45,3% r/r; +24,8% m/m).
W 2021r. sprowadzono 35 626 używanych pojazdów użytkowych (+20,7%; +6 121 szt.), w tej liczbie znalazło się 32 908 samochodów ciężarowych (+21,1%; +5 732 szt.) i 2 718 autobusów (+16,7%; +389 szt.). Wszystkich sprowadzonych używanych pojazdów było ponad 4,7% więcej niż zarejestrowano w tym czasie nowych.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze