Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek pojazdów użytkowych po listopadzie: 01-11.2024

infobus
19.12.2024 13:05
0 Komentarzy

Od początku 2024 roku przybyło 27 826 szt. nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. co oznacza spadek (-18,4%) w skali roku.

W grupie samochodów ciężarowych rejestracji było 25 784 czyli 20,7% mniej niż w 2023r., a grupa autobusów zwiększyła się w tym czasie o 30,6% do 2 042 szt.

Rozkład jazdy:

  1. Która marka jest liderem w rejestracjach nowych autobusów w Polsce od początku 2024 roku?
  2. Jakie były wyniki rejestracji pojazdów ciężarowych w Polsce w 2024 roku w porównaniu do roku poprzedniego?
  3. Ile nowych vanów zarejestrowano od początku 2024 roku i jaki był procentowy wzrost w tej kategorii?
Polski rynek pojazdów użytkowych po listopadzie: 01-11.2024
Polski rynek pojazdów użytkowych po listopadzie: 01-11.2024

Rynek autobusów 01-11. 2024 > 3,5 t DMC

Rynek nowych autobusów wzrósł o 34% r/r i osiągnął rezultat 205 szt. To trzeci miesiąc wzrostu z rzędu po jednorazowym spadku w sierpniu br. i nieprzerwanych wzrostach trwających od lutego 2023r Osiągnięty rezultat był powyżej dotychczasowej tegorocznej średniej (184 szt.). W porównaniu z październikiem br. rynek zmalał o 55 szt. (-21,2%)

Od początku 2024 roku przybyło 2 042 autobusów o dmc pow. 3,5t, więcej o 30,6% niż w analogicznym czasie w 2023r.

W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce ma MERCEDES-BENZ, który wydał 833 autobusy (+35%). Na drugim miejscu SOLARIS po wydaniu 228 szt. (-30%). Ostatnie miejsce na podium należało do marki MAN która wydała 219 szt. po wzroście o 52%. Czwarte IVECO (180, +15%) a piąty jest FORD po wydaniu 158 szt.

W grupie pojazdów najcięższych od 16t. w okresie styczeń-listopad 2024r. przybyło 841 autobusów, podczas gdy rok wcześniej było ich 922. Najmocniej w tej grupie są reprezentowane są marki: SOLARIS (228 szt.), MAN (146 szt.) i MERCEDES-BENZ (101 szt.).

Polski rynek pojazdów użytkowych po listopadzie: 01-11.2024
Polski rynek autobusów po listopadzie: 01-11.2024

Rynek ciężarówek 01-11.2024 > 3,5 t DMC

Od początku 2024 r. zarejestrowano 25 784 ciężarówek pow. 3,5t. Rynek zmniejszył się o 20,7%. W ogólnym rankingu marek w grupie pojazdów o DMC powyżej 3,5t w 2024r. najwięcej pojazdów wydała SCANIA (5 305; +9%). Drugie było VOLVO (4 830; -22%), które wyprzedza markę MAN (4 243; -6%). MERCEDES-BENZ jest czwarty (3 744 szt. -34%), a piąty DAF (-38%) po wydaniu 3 371 szt. Lider SCANIA w okresie styczeń-listopad 2024 r. miał 21% udziału w rynku zyskując 5,6 pkt proc. wobec ubiegłego roku. VOLVO miało 19% (-0,3 pkt. proc.), a MAN miał ponad 16% udział w rynku i zyskał 2,7 pkt. MERCEDES-BENZ miał 15%, tracąc 3 pkt. proc. DAF stracił 3,8 pkt. proc. Pierwsza piątka skupiła do tej pory w 2024r ponad 83% rynku wobec 82% rok temu.

W całej grupie znalazło się 17 951 ciągników samochodowych. Ich liczebność zmniejszyła się porównaniu z poziomem w 2023r. o 5 891 szt. (-24,7%). Wśród nich na czele jest SCANIA z liczbą 4 307 rejestracji (+7%). Zwiększyła udział w rynku (+7 pkt. proc.) do 24%. Za nią VOLVO (3 926 szt. -19%) zwiększyło udział o 1,5 pkt. proc do 22% rynku. Na trzecim miejscu jest MAN (2 845 szt.; -8%; 16% udz.), który zyskał 3 pkt. proc udziału. Na czwartym DAF z udziałem 15,6% (2 808; -41%) i następny MERCEDES-BENZ z 13,5% udziałem (2 414; -47%). Za nim Renault (4% udz.), Iveco (4% udz.) i Ford Trucks (1%).

Polski rynek pojazdów użytkowych po listopadzie: 01-11.2024
Polski rynek ciężarówek po listopadzie: 01-11.2024

W tym samym czasie wydano 7 833 kompletnych lub skompletowanych podwozi (-9,7%; -845szt.). Wśród nich liderem jest IVECO (1 853 szt. 24% udz.) a vice liderem MAN (1 398 szt.; 18% udz.). Na trzeciej pozycji MERCEDES-BENZ (1 330 szt. i 17% udz.). Dwie kolejne marki to SCANIA (998) i VOLVO (904).

Wśród ciężarówek o DMC od 16t, które stanowią ponad 88% rynku samochodów ciężarowych od początku 2024 w ogólnym rankingu pierwsza jest SCANIA (5 305 szt.; 23% udz.) po wzroście o 9%. Na drugim miejscu VOLVO (4 807 szt.; 21% udz.), spadek o 22% a trzeci MAN (3 855 szt.; -6% i 17% udz.). Tuż za podium MERCEDES-BENZ (3 327 szt.; -38%; 15% udz.). Pierwszą piątkę zamknął DAF (3 289 szt.; -39% i 14% udz.). Marki w drugiej piątce są bardzo zróżnicowane RENAULT (1 045), IVECO (790), a dalej FORD TRUCKS (243).

Polski rynek pojazdów użytkowych po listopadzie: 01-11.2024
Polski rynek ciężarówek po listopadzie: 01-11.2024

Rynek vanów 01-11. 2024 > 3,5 t DMC

Od początku 2024 r. przybyło 59 802 nowo zarejestrowanych pojazdów dostawczych, ze wzrostem o 2,7% (+1 559 szt.) r/r. W tym czasie w rankingu vanów leaderem była marka Renault, która zarejestrowała 11 978 szt. (+0,2% r/r). Pierwsza marka w rankingu zajęła 20,5% rynku. Drugi był Ford z wynikiem 8 786 szt. (+3,5% r/r). Znajdujący się na ostatnim miejscu podium Fiat zarejestrował 6 838 szt. (-3,7%), wyprzedził marki Toyota (6 460 szt. +4,5%) oraz Mercedes-Benz (5 620 szt.; +13,7%).

W ogólnym rankingu van modeli, w 2024r. miejsce leadera przypadło Renault Master – 8 379 szt; drugi był Fiat Ducato (4 898 szt.); trzecie Iveco Daily (4 690 szt.), czwarty Mercedes-Benz Sprinter (4 612 szt.), a za nim Ford Transit (3 483 szt.);

Polski rynek pojazdów użytkowych po listopadzie: 01-11.2024
Polski rynek ciężarówek po listopadzie: 01-11.2024

Użytkowe używane 01-11. 2024 > 3,5 t DMC

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t sprowadzanych do Polski z zagranicy w listopadzie 2024 r. zarejestrowano 2 652 szt. po 7,3% spadku.

W ostatnim miesiącu w całej grupie wyróżniliśmy 2 352 samochodów ciężarowych (-8,2% r/r; -17,5% m/m) i 300 autobusów (-1 szt. r/r; -11 szt. m/m).

Od początku roku 2024r. sprowadzono 31 064 szt. używanych pojazdów użytkowych (+8,1%; +2 334 szt.), w tej liczbie znalazło się 27 260 samochodów ciężarowych (+8,9%; +2 232 szt.) oraz 3 804 autobusów (+2,8%; +102 szt.).

Polski rynek pojazdów użytkowych po listopadzie: 01-11.2024
Polski rynek vanów po listopadzie: 01-11.2024

Komentarze