Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek pojazdów użytkowych – autobusy, ciężarówki i vany – za maj 2025 r.

infobus
14.06.2025 15:03
0 Komentarzy

W maju 2025 roku rynek nowych pojazdów użytkowych powyżej 3,5 tony ponownie odnotował spadek, przerywając jednorazowy wzrost z kwietnia.

Zarejestrowano 2 755 nowych pojazdów, co oznacza spadek o 3% r/r i 4,5% m/m. Wynik ten pozostaje poniżej średniej z lat 2021–2024 (2 986 szt.). Spadki dotyczyły kluczowych ciągników samochodowych (-8%) i podwozi (-7%), natomiast wzrost odnotowano w nielicznym segmencie samochodów specjalnych (+37%) oraz autobusów (+56%).

Rozkład jazdy:

  1. Ile nowych autobusów zarejestrowano w maju 2025 roku i jaki był wzrost w porównaniu do maja 2024 roku?
  2. Która marka była liderem rejestracji ciężarówek powyżej 3,5 tony od początku 2025 roku?
  3. Ile nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony zarejestrowano od początku 2025 roku?
Polski rynek pojazdów użytkowych - autobusy, ciężarówki i vany - za maj 2025 r.
Polski rynek pojazdów użytkowych – autobusy, ciężarówki i vany – za maj 2025 r.

Użytkowa sytuacja

Ogółem nowych samochodów ciężarowych przybyło 2 499 szt. tj. mniej (-6,6%) niż rok wcześniej. Nowych autobusów zarejestrowano 256 szt. (+56,1%) Łącznie od początku roku zarejestrowano 12 505 nowych pojazdów użytkowych powyżej 3,5 tony (-5,2% r/r), w tym:

  • samochody ciężarowe: 11 509 szt. (-6,6%)
  • autobusy: 996 szt. (+14%)

W maju zarejestrowano 2 421 używanych pojazdów użytkowych sprowadzonych z zagranicy (-5,6% r/r), w tym:

  • Samochody ciężarowe: 2 135 szt. (-6,6% r/r; -6,6% m/m)
  • Autobusy: 286 szt. (+2,5% szt. r/r; -3 szt. m/m)

Od początku roku sprowadzono 13 312 używanych pojazdów (-10,5%; -1 562 szt.), w tym:

  • Samochody ciężarowe: 11 820 szt. (-9,3%; -1 209 szt.)
  • Autobusy: 1 492 szt. (-19,1%; -353 szt.).
Polski rynek pojazdów użytkowych - autobusy, ciężarówki i vany - za maj 2025 r.
Polski rynek pojazdów użytkowych – autobusy, ciężarówki i vany – za maj 2025 r.

Autobusy za maj 2025

Rynek nowych autobusów powrócił do wzrostów trwających od lutego 2023 roku po spadkach od lutego do kwietnia br. Rejestracje wzrosły w porównaniu do maja 2024r. o 56,1% do poziomu 256 szt. Ostatnio więcej zarejestrowano w 2019r i 2018r, odpowiednio 338 i 305 sztuk. W porównaniu z kwietniem liczba rejestracji wzrosła o 28% (+56 szt.).

Od początku 2025 roku przybyło 996 (+14% r/r). W rankingu marek prowadzą:

  1. Mercedes-Benz – 437 szt. (+15%)
  2. MAN – 114 szt. (+24%)
  3. Solaris – 99 szt. (+32%)
  4. Iveco – 91 szt.
  5. Ford – 54 szt.

W grupie pojazdów najcięższych od 16t. w ostatnim miesiącu przybyło 461 autobusów, podczas gdy rok wcześniej było ich 341. Najmocniej w tej grupie są reprezentowane są marki: Solaris (99 szt.), Mercedes-Benz (74 szt.) i Iveco (54 szt.).

Polski rynek pojazdów użytkowych - autobusy, ciężarówki i vany - za maj 2025 r.
Polski rynek pojazdów użytkowych – autobusy, ciężarówki i vany – za maj 2025 r.

Ciężarówki za maj 2025

Od początku roku zarejestrowano 11 509 samochodów ciężarowych pow. 3,5t. Rynek zmniejszył się o 6,6%. W ogólnym rankingu marek prowadzą:

  1. Scania – 2 515 szt. (-14%)
  2. Volvo – 2 503 szt. (+13%)
  3. DAF – 1 717 szt. (+27%)
  4. MAN – 1 547 szt. (-14%)
  5. Mercedes-Benz – 1 444 szt. (-27%)
Polski rynek pojazdów użytkowych - autobusy, ciężarówki i vany - za maj 2025 r.
Polski rynek pojazdów użytkowych – autobusy, ciężarówki i vany – za maj 2025 r.

Wśród 8 390 ciągników samochodowych, których liczebność w porównaniu z 2024 rokiem zmniejszyła się o 575 sztuk (-6,4%), ranking marek kształtuje się następująco:

  1. Volvo – 2 117 szt. (+17%)
  2. Scania – 2 043 szt. (-18%)
  3. DAF – 1 487 szt. (+30%)

W segmencie kompletnych lub skompletowanych podwozi (3 119 szt., -7% r/r) dominują:

  1. Iveco – 631 szt. (20% udziału)
  2. MAN – 554 szt. (18% udziału)
  3. Mercedes-Benz – 524 szt. (17% udziału)

W grupie najcięższych pojazdów (DMC ≥16t), stanowiących ponad 91% rynku, liderami są:

  1. Scania – 2 515 szt. (-14% r/; 24% udziału)
  2. Volvo – 2 498 szt. (+14%; 24% udziału)
  3. DAF – 1 683 szt. (+28%; 16% udziału)
Polski rynek pojazdów użytkowych - autobusy, ciężarówki i vany - za maj 2025 r.
Polski rynek pojazdów użytkowych – autobusy, ciężarówki i vany – za maj 2025 r.

Vany za maj 2025

W grupie samochodów dostawczych do 3,5t w maju 2025 r. według analiz PZPM przygotowanych na podstawie danych CEP, przybyło 5 297 nowo zarejestrowanych pojazdów, ze wzrostem o 10,8% (+516 szt.) r/r. W porównaniu z kwietniem nastąpił spadek o 237 sztuk (-4,3%). Rynek lekkich samochodów ciężarowych jest na fali wzrostowej, firmy logistyczne wykazują dużą aktywność transportową w związku z poprawą sytuacji ekonomicznej szczególnie w konsumpcji.

Od początku 2025 r. przybyło 27 119 nowo zarejestrowanych pojazdów dostawczych, z niewielkim wzrostem o 3,7% (+963 szt.) r/r.

W rankingu marek prowadzą:

  1. Toyota – 4 703 szt. (+58%)
  2. Ford – 4 569 szt. (+27%)
  3. Renault – 4 027 szt. (-22%)
  4. Volkswagen – 2 883 szt. (+20%)
  5. Fiat – 2 676 szt. (-20%)
Polski rynek pojazdów użytkowych - autobusy, ciężarówki i vany - za maj 2025 r.

Najczęściej rejestrowane modele:

  1. Renault Master – 2 692 szt.
  2. Fiat Ducato – 1 836 szt.
  3. Toyota Proace City – 1 798 szt.
  4. Ford Transit – 1 696 szt.
  5. Iveco Daily – 1 611 szt.

Komentarze